جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟ + فیلم

تهران - ایرنا - «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی با عنوان کلی «خدمتِ عدالت محور دولت» به سوالاتی در زمینه سیاستگذاری در یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و رفع فقر، ارتقای نظام سلامت و ارتقای نظام آموزشی و علمی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید جلیلی شامگاه پنجشنبه - ۳۱ خرداد -  در دومین مناظره تلویزیونی با اشاره به پیروزی تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا، اظهار داشت: این پیروزی را تبریک می‌گویم؛ البته اگر گفته نشود که خود آمریکا نمی‌خواست برنده شود همچنین زلزله کاشمر را تسلیت می‌گویم.

وی با اشاره به توزیع عادلانه منابع در جامعه، افزود: دولت وظیفه دارد منابعی که در دسترس دارد را به طور عادلانه بین مردم تقسیم و توزیع کند.

جلیلی تصریح کرد: به عنوان مثال در مقایسه دو خانواده که یکی با سه نفر، سه خودرو و دیگری با چهار نفر، بدون خودرو هستند؛ با محاسبه سوخت، انرژی، استفاده از خدمات شهری و...، خانواده اول با اینکه مرفه‌تر است، ۱۲ برابر خانواده دوم یارانه دریافت می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۴۴ درصد مردم فاقد خودرو هستند، افزود: خانواده‌هایی که خودرو ندارند از برخی یارانه‌ها به طور کل محروم هستند.

جلیلی درباره یارانه نقدی اظهار داشت: اگر یک خانواده چهار نفره حقوقی بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان در ماه حقوق داشته باشد، باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آن را به عنوان مالیات بپردازند؛ یعنی در عمل به همان میزان یارانه از او مالیات گرفته می‌شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برخی از کسانی که درآمد بسیار زیادی دارند، به دلیل عدم شفافیت موجود به راحتی فرار مالیاتی دارند که جلوگیری از آن یک برنامه درست می‌خواهد.

برخی از کسانی که درآمد بسیار زیادی دارند، به دلیل عدم شفافیت موجود به راحتی فرار مالیاتی دارند

وی یادآور شد: برنامه‌ای لازم است که یارانه هر فرد به صورت عادلانه توزیع شود، در این برنامه مردم با صرفه جویی میزان یارانه خود را تعیین می‌کنند.

جلیلی ادامه داد: ما چند طرح در این زمینه آماده کرده‌ایم. طرح وان درباره این است که انرژی به بهترین شکل توزیع شود و یارانه مردم عادلانه باشد و نه براساس خودرو بلکه براساس فرد باشد. این طرح موجب مدیریت بهتر مصرف می‌شود و خود مردم براساس منافع خود، مصرف انرژی را مدیریت کنند. یک طرح برای سبد غذایی داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را در اختیار مردم قرار می‌دهد همچنین طرح سفر و روستا را داریم.

رفاه و رفع فقر مطلق تنها با پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی کافی نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم از فرصت زمانی خود در این مناظره گفت: نکته‌ای که مردم به آن توجه دارند و موضوع بحث است این است که رفاه و رفع فقر مطلق چگونه صورت بگیرد. ما فقط این را منحصر به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی کرده‌ایم اما کافی نیست؛ برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید یک نظام رفاهی در لایه های مختلف شکل گیرد.

وی ادامه داد:وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشیم یعنی یک لایه درست شده باشد که فقر، بی سوادی و بیماری یک چرخه ای را درست کرده باشد که اگر کسی بیمار شود دچار فقر بیشتر شود یا بی سوادی منجر به فقر شود یا برعکس فقر دچار بی سوادی شود یا نداشتن شرایط اولیه باعث فقر شود. این چرخه مادامی که وجود داشته باشد شما نمی توانید رفع فقر مطلوب را داشته باشید.

جلیلی اضافه کرد: این چرخه مادامی که وجود داشته باشد شما نمی توانید رفاه یا رفع فقر مطلوب را داشته باشید؛ بنابراین باید در چند لایه از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری که دارای روش‌هایی مثل برنامه ملی تامین مالی خرد مشاغل تولیدی، مشاغل خدماتی آزاد کار و برنامه ملی صنعت کار که بسیار مفصل است و بر اساس آن لایه محرومیت زدایی باید صورت بگیرد؛ انجام می‌شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: مهم چگونگی اجرای این برنامه‌ها و تامین منابع آن است. یکی از بحث هایی که آقای پورمحمدی اشاره کرد که اگر می‌خواهید با فقر و فساد مبارزه کنید لازمه آن این است که سازوکاری داشته باشید تا با فساد مبارزه کنید و منابع که امروز به یغما می‌رود را سمت نظام رفاهی بیاورید. مبارزه با پولشویی و  قاچاق یکی از این روش هاست.

عده‌ای FATF  را بهانه کرده بودند تا ناکارآمدی خود را بپوشانند

وی یادآور شد: زمانی که در شورای عالی امنیت ملی بودم نوشتم باید با پولشویی مقابله شود؛ گفتند اول باید FATF ‌تصویب شود؛ نه. یکی از اشکالات دوستان این است که صورت مساله را دقیق متوجه نیستند. این مسائل را آقای همتی در دوره قبلی انتخابات هم مطرح کردند که من جواب دادم. شما الان دارید با FATF کار می‌کنید و عمده ۴۱ بند را اجرا می کنید. شما (آقای پورمحمدی) زمانی که وزیر دادگستری و رئیس سازمان بازرسی بودید باید این کارها را انجام می‌دادید ولی چرا انجام ندادید؟ مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجلس تصویب شد و بسترهای آن در کشور فراهم است ولی چرا انجام نمی‌دهید؟ عده ای می‌خواستند برای ناکارآمدی خود بهانه بیاورند و بگویند این کارها انجام نمی‌شود. چگونگی توزیع یارانه چه ربطی به این موضوع دارد؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه ‌های حوزه بهداشت و درمان در دولت خود گفت: با توجه به جایگاه رئیس جمهور اینکه بر پاسخ به پرسش متمرکز شویم احترام به مردم این است. بخشی از نظام سلامت مربوط به وزارت بهداشت بوده و باقی موضوعات فراتر از وزارت بهداشت است که من در بخش دیگر به آن می پردازم.  

وی ادامه داد: در ۴۵ سال گذشته ما یک موفقیت خوبی در جمهوری اسلامی داشتیم که میانگین طول عمرکه اول انقلاب از ۵۵ سال امروز ۷۷ سال رسیده است که از موفقیت های نظام سلامت ماست.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰۰ نفر از جمعیت ما فوت شده اند که این آمار متوسط است البته مرگ حق است اما این رافع مسئولیت ما در مرگ‌های قابل پیشگیری نیست. دولت و نظام سلامت ما وظیفه دارد این مرگ‌ها را به حداقل یا صفر برساند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: از این تعداد، ۴۷ درصد مرگ زودرس و زیر ۷۰ سالگی است، ۲۲ درصد مرگ خیلی زودرس که زر ۵۰ سالگی است. ۶۵ نفر بابت آلودگی هوا، ۱۵۰ نفر بابت مصرف دخانیات و ۶۰۰ نفر بابت عارضه یک بیماری مثل اضافه وزن است.

وی اظهار داشت: در اینگونه مباحث دولت و رئیس جمهور وظیفه دارد. مخصوصا برخی از بحث ها فراتر از یک دستگاه و وزارت بهداشت است و اینجا کارویژه‌ای را باید دنبال کنیم.

جلیلی ادامه داد: به عنوان مثال طبق آمار موجود روزانه از ۲۶ میلیون خانوار کشور حدود ۲.۴۲ درصد دچار بیماری هایی می شوند که هزینه‌های آن کمرشکن است؛ بنابراین روزانه هزینه‌های کمرشکنی به ۲ و نیم درصد یا ۱۷۸۰ نفر از مردم کشور تحمیل می شود که منجر می‌شوند زیر خط فقر بروند.

جلیلی گفت: یکی از سیاست های اصلی نظام سلامت ما این است که اگر بیماری سراغ مردم آمد؛ همان کافی باشد و شرایط بیشتری بر آنها حادث نشود.

صندوق‌های بیمه عدالت محور عمل نمی‌کنند

وی راهکار این مسئله را موضوع بیمه‌ها دانست که در دنیا امری مرسوم است و ادامه داد: امروز یکی از بحث های جدی که داریم این است که صندوق های بیمه ما به دلیل اشکلاتی که در آنها وجود دارد بیمار هستند و عدالت محور عمل نمی‌کنند.

جلیلی تاکید کرد: بحث ما این است که اگر روزی ۱۷۸۰ نفر دچار بیمار کمرشکن می شود و بر این اساس اگر ضربدر تعداد خانوادهای آنان کنیم یعنی روزانه ۵ تا ۶ هزار نفر از مردم متاثر از این موضوع می شود. بنابراین سازوکار بیمه ها باید عدالت محور شود. به عبارتی یارانه فقط این نیست که کسی که دچار بیماری شده باید بپردازد باید از غنی به سمت فقیر و از سالم به سمت بیمار هدایت شود.

به گفته او، بیمه باید به شکل عمودی به گونه‌ای توزیع شود که در برنامه های هفتم آمده و کاهش هزینه‌های کمر شکن یکی از وظایف نظام بیمه‌ای است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در فرصت چهار دقیقه‌ای دوم بخش دوم این مناظره، گفت: رئیس‌جمهور وظایفی دارد که باید انجام دهد از جمله بحث سلامت که در قانون اساسی اشاره شده است که از حقوق مردم است. بحث‌هایی که این‌جا درباره بهداشت مطرح شد، در زمینه وزارت بهداشت دنبال می‌شود ولی خیلی از مسائل بهداشت خارج از وزرات بهداشت است.

حدود ۲۰ هزار نفر سالانه در جاده‌ها تلف می‌شوند

جلیلی با بیان اینکه تلفات جاده‌ای متاسفانه حدود ۲۰ هزار نفر در سال است، تصریح کرد: این مقدار تلفات جاده‌ای در هشت سال می شود اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما! قطع عضو هم هست، معلول هست.  اگر مثلا آلودگی هوا و حوادث جاده ای میزان تلفات جامعه ما را بالا می برد وظیفه کیست که این مشکلات را حل کند؟ میزان قابل توجهی از تلفات جاده‌ای قابل پیشگیری بوده است که وظیفه دولت ماست.

تلفات جاده‌ای متاسفانه حدود ۲۰ هزار نفر در سال است و این مقدار تلفات جاده‌ای در هشت سال می شود اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما! قطع عضو هم هست، معلول هم هست که میزان قابل توجهی از تلفات جاده‌ای قابل پیشگیری است  

وی ادامه داد: خاطرم هست در یکی از سفرهای خارجی در منطقه از مقامات آن کشور سوال کردم چه تعداد تلفات جاده‌ای دارید که پاسخ دادند در سال ۱۷ نفر تلفات جاده‌ای داریم که جمعیت آن کشور یک دهم ما بود که تلفات ما هم می توانست ۱۷۰ نفر باشد نه اینکه حداقل ۱۷ هزار نفر باشد.

وی با بیان اینکه کجا باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود؟، تصریح کرد: در همین ۱۰ سال اخیر یکی از بحث‌هایی که با مردم داشتم، مشخص شد که اشتغال، امنیت شغلی و استرس‌های ناشی از آن بر سلامت مردم تاثیر می‌گذارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: چقدر بیماری و فوت به دلیل عوامل اجتمای موثر بر سلامت داشته ایم؟ اگر بیان می کنیم که آلودگی هوا و عادات غذایی، حوادث جاده‌ای می تواند آنقدر سلامت مردم را تحت تاثیر قرار دهد، چه کسی باید برای سلامت مردم برنامه‌ریزی کند؟ یکی از وظایف شورای عالی سلامت به ریاست ‌رئیس‌جمهور همین برنامه ریزی است. این اقدامات باید انجام شود نه اینکه صدای مردم درنیابد بلکه وظیفه شما این است که این برنامه ریزی را داشته باشید.

جلیلی با بیان این‌که «وظیفه شما این است که تا جایی که ممکن است از مرگ‌های زودرس و خیلی زودرس جلوگیری کنید»، افزود: اگر ۱۰ سال پیش، رئیس‌جمهور وقت برنامه‌ریزی جدی می‌کرد که پنج یا ۱۰ سال آینده باید به این نقطه برسیم، درصد قابل توجهی از این مرگ‌ها کم می شد. مرگ زودرس  یا تلقات و مجروحان جاده‌ای قابل پیپگیری است ولی باید برنامه داشت.

وی ادامه داد: باید از تکثر نهادهای تصمیم‌ساز کم کنیم. ما یک تجربه موفق در شبکه بهداشت داریم و این می تواند الگو در جهان باشد. یادم هست از آمریکا آمده بودند از شبکه بهداشت ما الگوبرداری کرده بودند.

جهش را باید از مدرسه آغاز کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش، هر ایرانی یک نقش پرشکوه» افزود: یکی از بحث هایی که روی آن تأکید داریم یک جهان فرصت یک ایران جهش است؛ سرانه دانش آموزان مدارس دولتی از هزینه تحصیل در مدارس غیر دولتی شمال شهر تهران بیشتر است ولی آن بازدهی را ندارندکجا بهترین جا برای شکوفایی فرصت هاست؟ مدرسه نقطه شروع آن است.

وی ادامه داد: اگر باور داریم که کشور باید پیشرفت کند، باید از مدرسه برنامه‌ریزی کرد و اگر نیروی نظامی را لشکر امنیت در نظر بگیریم، آموزش و پروش لشکر شکوفایی فرصت هاست.

جلیلی اضافه کرد: در این زمان که موعد ثبت‌نام مدرسه هاست، خانواده‌ها می‌گویند کدام مدرسه ثبت نام کنیم؟ اگر ما می‌گوییم جهش کشور، معتقدیم که آن با عدالت به دست میاید که یکی از موارد آن این است که هرکه استعدادی دارد بتواند در مدرسه‌ای باشد که شکوفایی برای وی حاصل شود. مردم باید بتوانند در پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر کس استعدادی دارد شکوفا کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پروش جایگاه واقعی خود را پیدا کند و وزیر آموزش و پرورش باید نیروی ارزشمندی باشد که این نقش را ایفا کند؛ در این بخش رییس جمهور تاثیر مستقیم دارد.

وی به نقش کادر آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: یکی از بزرگترین سرمایه های ما معلمان و کادر آموزش و پرورش است که ۳۰ سال میلیون‌ها دانش آموزی که ۱۲ سال از عمر خود را در اختیار کشور قرار می دهند تا کشور پیشرفت کنند، عمر خود را صرف می‌کنند و اگر هزینه آموزش و پرورش را بر تعداد دانش آموزان مدارس دولتی تقسیم کنیم، بیشتر از هزینه تحصل دانش آموزان مدارس غیردولتی شمال شهر تهران است ولی چرا بازدهی ندارد؟ اگر روی مدرسه الگو کار کنیم در آن صورت موفقیت های بیشتری شکل می گیرد در حالی که ما به سند تحول و کشف استعداد در مدارسمان توجهی نداریم.

نقش دانشگاه‌ها در ارزآوری و تقویت پول ملی قابل توجه است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ده‌ها هزار هیأت علمی داریم که گنج و اندوخته بزرگی برای کشور هستند و در زمینه‌های مختلف علمی سال‌ها کار کرده اند و در کنار آنها میلیون‌ها دانشجو و دانش آموخته دانشگاهی ظرفیت بزرگی هستند.  

جلیلی تصریح کرد: حق دانشگاه است که در پیشرفت کشور مأموریت داشته باشد و بتواند نقش و سهم خود را ایفا کند. وقتی می گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه، خط مقدم و اول آن اساتید و دانش آموختگان دانشگاه‌ها هستند.

حق دانشگاه است که در پیشرفت کشور مأموریت داشته باشد و بتواند نقش و سهم خود را ایفا کند. وقتی می گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه، خط مقدم و اول آن اساتید و دانش آموختگان دانشگاه‌ها هستند.

وی یادآور شد: در برنامه هفتم رشد اقتصادی هشت درصدی را تعریف کرده‌ایم اما نقش دانشگاه‌ها در رسیدن به این شاخص چیست؟، اینکه تعدادی استاد تدریس کنند و تعدادی دانشجو در کلاس ها حاضر شوند، نگاه حداقلی است. ارزآوری امروز یک مأموریت برای کشور است تا پول ملی ما تقویت شود اما سهم دانشگاه ها در این خصوص چیست؟  از ترم آینده باید این مأموریت تعریف شود و وزیر علوم بتواند این مأموریت را به انجام برساند.

وی ۲ نگاه را در حوزه آموزش عالی برشمرد و افزود: نگاه نخست حداقلی است و باور دارد که وزارت آموزش عالی موظف به تدریس درس در دانشگاه و رفتار روزمره است.  

جلیلی دانشگاه را یک فرصت برای کشور توصیف کرد و گفت: نگاه دوم حداکثری بوده و برای دانشگاه اولویت و هدف و ماموریت تعیین کرده و ما به این نگاه باور داریم.  

ارز آوری یک ماموریت برای دانشگاه است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: حال که دانشگاه و دانش آموختگان در مسائل مختلف تحقیق و پژوهش می کنند، باید برای این پژوهش ماموریتی تعریف شود تا اولویت ها و نیاز کشور را برطرف کند. به طور مثال ارز آوری یک ماموریت برای دانشگاه است تا علاوه بر تقویت پول ملی منابع ارزی کشور را تامین کند.  

جلیلی اضافه کرد: یکی از برنامه های اصلی ما این است که از همین ترم آینده ماموریت‌ها برای دانشگاهها تعریف شود و کسی که وزیر علوم و رئیس دانشگاه منصوب می شود بداند که باید این ماموریت را انجام دهد. در ا «صورت شاهد نشاط اجتماعی همچنین نقش آفرینی دانشگاه در حوزه اجتماعی و رفع مشکل اشتغال خواهیم بود.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از ماموریت های دانشگاه‌ها را ایجاد اشتغال حداقل برای دانش آموختگان خود عنوان کرد و ادامه داد: امروزه در حوزه دانش بنیان شاهد چنین موفقیتی هستیم که باید در دیگر علوم تکثیر شود.

وی چنین هدفی را نیازمند قاعده سازی دانست و گفت: این موضوع برای حوزه صنعتی و فنی کشور نیست بلکه در علوم انسانی نیز باید برای دانشگاه ماموریت تعیین کرد. امروزه بسیاری از مسائل کشور بودجه های سنگینی دریافت می کنند که در دستگاه دیوانسالار ما خروجی کم اثر دارند.

رفاه مردم نباید منتظر تکمیل زیرساخت بماند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش پایانی دومین مناظره تلویزیونی افزود: برنامه های بنده در ۲ سطح «جهش کشور» و «معیشت مردم» تعریف شده که معتقدم رفاه مردم نباید منتظر تکمیل زیرساخت بماند.

وی افزود: امروز ۲ رویکرد وجود دارد؛ یکی خودباوری و نگاه حداکثری، و دیگری ترسیدن یا ترساندن و عدم خودباوری و نظرات و طرح‌های دیگران را رویایی دانستن؛ من به آن دسته می‌گویم اتفاقا همین حس ترس شما برای ملت رویایی است؛ البته تهدیدهایی هم وجود دارد که باید آن را هم در نظر گرفت.

جلیلی با بیان اینکه تجربه‌های غلط گذشته نباید تکرار شود، ادامه داد: اکنون فرصت‌های جهانی بی‌نظیری وجود دارد که نمی‌توانیم مجدد کشور را چندین سال معطل فلان کشور و فلان موضوع نگه داریم.

وی افزود: شبکه بهداشت یک الگوی موفق است و توانسته ایم در این ۴۰ سال ۲۰ سال طول عمر را افزایش دهیم.

وی گفت: من در این چندسال با اکثر اقشار در رابطه بوده‌ام، یکی از عزیزان که می‌گوید ما با نسل جدید نمی‌توانیم ارتباط برقرار کنیم، بنده به ایشان می‌گویم اصلا اینطور نیست، ارتباط در اکثر مواقع شکل می‌گیرد؛ البته که بعضی اوقات باید ایراد خود را هم دریابیم.

در یک نقطه انتخابی حساس هستیم، اگر می‌گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه ایفا کند، یعنی همه مردم باید در انتخابات شرکت کنند؛ آثار و برکات این حضور حداکثری برای کشور بسیار مفید فایده خواهد بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما در یک نقطه انتخابی حساس هستیم، اگر می‌گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه ایفا کند، یعنی همه مردم باید در انتخابات شرکت کنند؛ آثار و برکات این حضور حداکثری برای کشور بسیار مفید فایده خواهد بود.

به گزارش ایرنا، «خدمتِ عدالت محور دولت» عنوان کلی مناظره دوم انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است و قرار است در این مناظره به مسائلی از جمله سیاستگذاری در یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و رفع فقر، ارتقای نظام سلامت و ارتقای نظام آموزشی پرداخته شود.

مهدی خسروی مجری و گوینده شبکه خبر اجرای این مناظره‌ها را در روزهای یادشده بر عهده دارد.

همچنین لینک پخش زنده مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری از طریق ساترا در اختیار سکوهای شبکه نمایش خانگی و خبرگزاری‌ها قرار داده می‌شود تا بتوانند نسبت به پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی از طریق قاب اختصاصی (آی فریم) اقدام کنند.

پیش از این نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه برگزار شده بود.

علاوه بر امشب، فردا جمعه اول تیرماه، دوشنبه چهارم تیرماه و سه‌شنبه پنجم تیرماه دیگر مناظره‌های این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

در بین زمان برگزاری این مناظره از ساعت ۲۱ تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه اخبار جامع ایران و جهان نیز پخش می‌شود.

چهار مناظره اول از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما می‌رود و مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha