بدترین وضعیت نرخ بیکاری و اشتغال در دولت اصلاحات رقم خورد

تهران – ایرنا – مقایسه عملکرد دولت‌های پس از انقلاب در زمینه اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری نشان می‌دهد بدترین عملکرد را دولت اصلاحات و بهترین عملکرد را دولت شهید رئیسی داشته است.

به گزارش ایرنا، شاخص نرخ بیکاری در دولت سیزدهم به بهترین وضعیت خود در چند دهه اخیر رسیده است. این در حالی است که در دولت‌های گذشته، نرخ بالای بیکاری و ناتوانی از اشتغال‌آفرینی یکی از معضلات دولت‌ها محسوب می‌شد.

این مسئله در دولت اصلاحات در اوج خود قرار داشت و تمرکز آن دولت بر شعارهای سیاسی و غفلت از توسعه اقتصادی کشور، سبب شد تا اشتغال جوانان به بحرانی برای کشور تبدیل شود.

در دوره اصلاحات، نرخ بیکاری کشور بالاترین سطح خود را تجربه کرد و حتی در دو سال متوالی (۱۳۷۹ و ۱۳۸۰) نرخ بیکاری از ۱۴ درصد هم بیشتر شد. وضعیت اشتغال و بیکاری در آن دوران آنقدر بحرانی شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۸۰ را با توجه به ضرورت توجه مسئولان به امر اشتغال‌زایی و کارآفرینی در کشور، سال «اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی» نامیدند.

در نهایت متوسط نرخ بیکاری در ۸ سال دولت اصلاحات به ۱۲.۸درصد رسید که بدترین عملکرد در بین دولت‌های پس از دفاع مقدس محسوب می‌شود.

بهترین عملکرد در زمینه نرخ بیکاری را دولت شهید رئیسی داشت که توانست در ۳ سال عملکرد خود نرخ بیکاری را تک‌رقمی کند و متوسط ۸.۸ درصدی را به یادگار بگذارد.تداوم ۳ سال نرخ بیکاری تک‌رقمی در دولت سیزدهم نشان‌ می‌دهد اشتغال ایجادشده در این دوره، موقتی و گذرا نبوده و اشتغال پایدار ایجاد شده است.

علت موفقیت دولت سیزدهم در کاهش نرخ بیکاری، سیاست‌های مختلف اقتصادی است که شامل حضور میدانی رئیس‌جمهور شهید و سایر مسئولان و اطلاع یافتن از مشکلات واحدهای تولیدی و رفع آنها، هدایت نقدینگی بانک‌ها به بخش تولید، توجه به تولید داخل، احیای واحدهای راکد و بازگشت کارکنان آنها، رونق و رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، بهبود صادرات، مدیریت واردات کالاهای دارای تولید مشابه داخل، بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و تسهیل صدور مجوزها می‌شود.

بدترین وضعیت نرخ بیکاری و اشتغال در دولت اصلاحات رقم خورد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha