۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۲۳
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85515758
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پوتین: روسیه آماده گفت‌وگو با اروپا و ناتو است؛ سه‌گانه هسته‌ای را توسعه می‌دهیم

مسکو- ایرنا- رئیس‌جمهوری روسیه گفت:‌ این کشور آماده است با همه طرف‌ها از جمله کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو در مورد امنیت برابر و غیرقابل تقسیم در اوراسیا گفتگو کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین روز جمعه اول تیرماه ۱۴۰۳ در نشستی در کرملین با فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های نظامی روسیه افزود: با این حال، این امر زمانی ممکن می‌شود که آنها برای آن آماده باشند.
وی اظهار داشت:‌ روسیه آماده گفت‌وگوی گسترده بین‌المللی درباره این موضوعات کلیدی و حیاتی است - هم با همکارانمان در سازمان همکاری شانگهای، کشورهای مستقل مشترک المنافع، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بریکس و سایر انجمن‌های بین‌المللی از جمله کشورهای اروپایی و ناتو.

روسیه به دنبال افزایش رزمایش‌های نظامی با کشورهای دوست
پوتین در این نشست همچنین گفت:  روسیه هماهنگی رزمی نیروهای خود را توسعه خواهد داد و همچنین تمریناتی را با کشورهای دوست انجام خواهد داد. 
وی ادامه داد: در نظر داریم سیستم فرماندهی و کنترل نیروها و تسلیحات، افزایش کیفیت آموزش رزمی، برگزاری رزمایش و آموزش از جمله با مشارکت کشورهای دوست خود را افزایش دهیم. 

بنا بر این گزارش، پیش از این، فدراسیون روسیه یک توافقنامه دفاعی مشترک با کره شمالی امضا کرده است. علاوه بر این، مسکو  رزمایش های مشترک با کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی و پکن را در دستور کار دارد.

سه‌گانه هسته‌ای را توسعه می‌دهیم
رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از این نشست گفت: این کشور  قصد دارد سه گانه هسته ای را بیشتر توسعه دهد، زیرا تضمینی برای بازدارندگی استراتژیک و توازن قدرت در جهان است. 

سه گانه هسته ای روسیه (بروسی یادرنی تریاد ) شامل موشک های زمین پایه قاره پیما با قابل حمل کلاهک های هسته ای، ناوهای مجهز به موشک‌های بالستیک اتمی و هواپیماهای مجهز به موشک های هسته ای است. 
مهرماه ۱۳۹۸،‌ روسیه در چارچوب رزمایش فرماندهی و ستادی اخیر خود چندین موشک بالستیکی و بالدار از زمین، دریا و هوا پرتاب کرد تا سه گانه هسته ای پهناورترین کشور جهان مورد آزمایش قرار گرفته باشد. این ابزار قدرت نظامی درمقاطع زمانی دیگر نیز آزمایش شده و توسعه نیز یافته است. 
از نگاه پوتین، سه گانه هسته‌ای روسیه از دیگر کشورها پیشرفته تر است. 

عرضه تسلیحات مدرن به خط مقدم نبرد با اوکراین
رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: با در نظر گرفتن وضعیت جهان، فدراسیون روسیه ارتش خود را بر اساس تجربه عملیات ویژه نظامی توسعه خواهد داد.
وی همچنین گفت: عرضه تسلیحات مدرن به خط مقدم نبرد در عملیات ویژه نظامی در اوکراین افزایش خواهد یافت.
پوتین افزود: به عنوان یک اولویت، ما تدارکات نیروها، خط مقدم، انواع سیستم‌های هواپیمای بدون سرنشین، خودروهای زرهی و سلاح‌های با دقت بالا، هواپیماهای ضربتی، سامانه‌های شناسایی، کنترل و ارتباطات را در مبارزه با نئونازیسم افزایش خواهیم داد. 
وی ادامه داد: ما بر روی دیگر سلاح ها و تجهیزات مدرن با فناوری پیشرفته نیز کار خواهیم کرد که اکنون در حال تولید انبوه هستند. 


رئیس جمهوری روسیه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ در دیدار با کارکنان ارشد وزارت امور خارجه این کشور نیز گفته بود که زمان بحث در مورد تضمین امنیت جمعی در اوراسیا فرا رسیده است. همچنین لازم است حضور نیروهای نظامی فرامنطقه ای در این منطقه محدود شود.
پوتین تاکید کرد: روسیه علاقه مند است که گفت و گو در مورد ایجاد یک سیستم امنیتی تقسیم ناپذیر به طور جدی در سازمان ملل متحد دنبال شود.

در این پیوند، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه اول تیرماه ۱۴۰۳ در پایان نشست شورای وزیران خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: ناتو قصد دارد مانع ایجاد ساختار امنیتی اوراسیا شود.
سرگئی لاوروف روز جمعه در نشست خبری در آلماتی قزاقستان افزود: ناتو تمام تلاش خود را برای جلوگیری از چنین فرآیندهای عادلانه انجام خواهد داد، اما شکل‌گیری سازوکار امنیتی در اوراسیا راه بدون جایگزین است.
وی ادامه داد: سازمان پیمان امنیت جمعی با شکل گیری ساختاری امنیتی در اوراسیا موافق است.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسائلی که امنیت اوراسیا را تهدید می‌کند، از جهت‌های مختلف نشأت می‌گیرد اما در اکثریت قاطع موارد، منشأ این تهدیدات خط مشی تهاجمی ناتو است.
وی خاطرنشان کرد که ائتلاف آتلانتیک شمالی به دنبال خصوصی سازی و تحت سلطه قرار دادن تمامی مسائل مربوط به تضمین ثبات در فضای پهناور ما است.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.
طی این مدت کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا به دنبال تحمیل شکست راهبردی به روسیه هستند؛ موضوعی که مقام‌های روس تأکید کرده‌اند محقق نخواهد شد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha