لاوروف: ناتو قصد دارد مانع ایجاد ساختار امنیتی اوراسیا شود

مسکو- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست شورای وزیران خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: ناتو قصد دارد مانع ایجاد ساختار امنیتی اوراسیا شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف روز جمعه در نشست خبری در آلماتی قزاقستان افزود: ناتو تمام تلاش خود را برای جلوگیری از چنین فرآیندهای عادلانه انجام خواهد داد، اما شکل‌گیری سازوکار امنیتی در اوراسیا راه بی جایگزینی است.
وی ادامه داد: سازمان پیمان امنیت جمعی با شکل گیری ساختاری امنیتی در اوراسیا موافق است.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسائلی که امنیت اوراسیا را تهدید می‌کند، از جهت‌های مختلف نشأت می‌گیرد اما در اکثریت قاطع موارد، منشأ این تهدیدات خط مشی تهاجمی ناتو است.
وی خاطرنشان کرد که ائتلاف آتلانتیک شمالی به دنبال خصوصی سازی و تحت سلطه قرار دادن تمامی مسائل مربوط به تضمین ثبات در فضای پهناور ما است.

حق کشورهای اوراسیا برای گفت و گو درباره تأمین امنیت بدون دخالت خارجی
همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود به خبرنگاران گفت:‌ همه کشورهای اوراسیا، بدون استثنا، حق شرکت در گفت‌وگوها و توافقات نهایی درباره تامین امنیت در این منطقه را دارند. 
وی افزود: در نشست شورای وزرای خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی، شرکت کنندگان در مورد ایجاد یک سیستم امنیتی صحبت نکردند، بلکه در مورد نیاز به شروع بحث در مورد چگونگی تضمین امنیت همه افراد به طور موثر، بر مبنای برابر و عادلانه صحبت کردند.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: در نشست آلماتی، درباره لزوم شروع گفت و گوی جدی و حرفه‌ای درباره تأمین امنیت اوراسیا با در نظر گرفتن ساختارهایی که قبلا ایجاد شده، همچنین سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (ASEAN)، کشورهای مشترک المنافع (CIS)، سازمان پیمان امنیت جمعی و سایر سازمان‌ها مانند شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس صحبت شد. 

بسیاری از کشورها بیانیه کنفرانس سوئیس را امضا نکردند
وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسش دیگری درباره کنفرانس سوئیس درباره اوکراین گفت: هدف اصلی این نشست این بود که بیشترین تعداد ممکن از کشورهای اکثریت جهان، اول از همه بر محوریت فرمول (ولودیمیر) زلنسکی (برای صلح) به اشتراک‌نظر دست یابند و به روسیه اولتیماتومی در زمینه خروج از کریمه، دونباس، ایجاد دادگاه برای محاکمه روسیه و پرداخت غرامت از سوی مسکو به کی‌یف و بسیاری دیگر از خواسته‌های کاملا غیرواقعی و متوهمانه صادر کنند اما اکثریت جهان، این را نخواستند و بیانیه پایانی را امضا نکردند. 
وی ادامه داد: مسائل ایمنی هسته ای در کنفرانس سوئیس تنها در پیوند با نیروگاه هسته ای زاپروژیا مورد بحث قرار گرفت؛ موضوع امنیت انرژی به معنای گسترده مورد بررسی قرار نگرفت، زیرا این مسأله وضعیت (خط لوله منفجر شده) نورد استریم را مطرح می کند.
لاوروف گفت: اگر آنها در مورد امنیت انرژی صحبت کنند، بیشتر کشورهای دعوت شده، نه کشورهای غربی، به اتفاقی که برای (خط لوله) نورد استریم افتاد علاقه مند می شوند، که نقش بزرگی در تضمین امنیت انرژی نه تنها اروپا بلکه جهان داشت، زیرا سهم قابل توجهی از امنیت عرضه انرژی اروپا را تضمین می‌کرد.

فرصت‌های از دست رفته
وزیر امور خارجه روسیه همچنین یادآور شد: ابتکار صلح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۵ خرداد ۱۴۰۳) توسط وی اعلام شد، چهارمین پیشنهاد مسکو برای حل و فصل مناقشه اوکراین است.
وی با اشاره به پیشینه‌ای از مذاکرات حل مناقشه بین روسیه و اوکراین گفت:‌ اگر توافقنامه حل و فصل در فوریه ۲۰۱۴ شکسته نمی‌شد، اکنون اوکراین در مرزهای سال ۱۹۹۱ قرار داشت.
لاوروف گفت:‌ در مرحله بعد، بار دیگر فرصت حفظ تمامیت ارضی اوکراین به نوعی از دست رفت؛ توافقنامه های استانبول در آوریل ۲۰۲۲ تمامیت ارضی اوکراین را نیز تضمین می کرد، اما بر اساس واقعیت هایی که قبلاً روی زمین ایجاد شده بود اما غرب، ولودیمیر زلنسکی را از امضای این توافقنامه‌ها منع کرد.
وزیر خارجه روسیه گفت: کسانی که از طریق کودتای خونین در اوکراین به قدرت رسیدند و اقدامات روس هراسی و نئونازی را دنبال کردند، تمامیت ارضی کشور خود را از بین برد. حال آنکه توافقاتی حاصل شد و اگر آنها اجرا می شدند اوکراین تمامیت ارضی خود را احیا می کرد، اما، البته، بدون کریمه، اما اوکراین نمی خواست تمامیت ارضی خود را به قیمت اعطای حقوق اولیه خودمختار به دونباس، لوهانسک و دونتسک از جمله حق صحبت به زبان مادری خود حفظ کند.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) یک ائتلاف نظامی بین دولتی در منطقه اوراسیا است که در سال ۱۹۹۲ در تاشکند ازبکستان به امضا رسید. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان این پیمان را امضا کردند.
این پیمان ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۳ (شهریور ۱۳۸۲) در راستای اجرایی شدن تصمیم سران دولت‌های عضو به یک سازمان منطقه ای بین المللی تبدیل شد که مقر آن در مسکو قرار دارد.
هدف اصلی این سازمان، تعدیل و تعمیق همکاری های نظامی ـ سیاسی، توسعه ساختارهای چند جانبه، فرایندهای همکاری برای تضمین امنیت ملی کشورهای عضو بر پایه مبانی مشترک و کمک رسانی شامل کمک های نظامی به کشورهای عضو است که قربانی خشونت شده‌اند، عنوان شده است.

به دنبال سخنان «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان مبنی بر خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی، وزیر خارجه این کشور در نشست آلماتی حضور نداشت. 

پیش از این، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، در دیدار با کارکنان ارشد وزارت امور خارجه این کشور گفت که زمان بحث در مورد تضمین امنیت جمعی در اوراسیا فرا رسیده است. همچنین لازم است حضور نیروهای نظامی فرامنطقه ای در آنجا محدود شود.
پوتین تاکید کرد: روسیه علاقه مند است که گفت و گو در مورد ایجاد یک سیستم امنیتی تقسیم ناپذیر به طور جدی در سازمان ملل متحد دنبال شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha