نماینده روسیه در سازمان ملل: بدون گفت‌وگو با طالبان صلح پایدار در افغانستان ممکن نیست

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد جمعه گفت که بدون گفت‌وگو با طالبان صلح پایدار در افغانستان امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، نبنزیا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان اظهار کرد: ما یقین داریم که هر گونه بحث سازنده‌ای درباره اوضاع افغانستان بدون مشارکت مستقیم حاکمان دوفاکتوی این کشور غیرممکن است.

وی تاکید کرد: روسیه از حق و اشتیاق مردم افغانستان برای زندگی در صلح و ثبات به طور کامل حمایت می‌کند. اما ایجاد یک صلح پایدار و بادوام بدون تعامل با مقام‌های دوفاکتوری افغانستان در طیف گسترده‌ای از مشکلات امکان‌پذیر نیست. هیچ جایگزینی برای این مساله وجود ندارد.

در همین حال، «رزا اتونبایوا» نمانیده ویژه دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت که این سازمان از حضور طالبان در کنفرانس افغانستان در دوحه قطر استقبال می‌کند.

وی افزود که حضور طالبان در این کنفرانس می‌تواند آغازی بر روند اعتمادسازی میان طالبان و جامعه جهانی باشد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان چندی پیش اعلام کرده بود که طالبان در این کنفرانس که ۳۰ ژوئن و اول ژوئیه (۱۰ و ۱۱ تیر ماه) برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه نیز گفته که در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

سازمان ملل پیشتر در ماه فوریه کنفرانس دیگری با حضور نمایندگان ۲۵ کشور در دوحه برگزار کرد تا در مورد نقشه راه روابط با افغانستان گفت‌وگو شود اما طالبان در اعتراض به دعوت از فعالان اپوزیسون و دستور کار کنفرانس از حضور در آن خودداری کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha