دولت سیزدهم بدون آمریکا دیپلماسی انرژی را معنا کرد/ رشد ۲۷۵ درصدی وصول درآمدهای نفتی

تهران- ایرنا- نماینده مجلس شورای اسلامی از رشد ۳۰۰ درصدی صادرات نفت خام و ۲۷۵ درصدی در وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در این دولت استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای خنثی‌­سازی تحریم­‌ها در دستور کار قرار گرفت و توانستیم اقلام راهبردی و مورد نیاز را با استفاده از توان داخلی و دانش ­بنیان‌ها تامین کنیم.

به گزارش ایرنا، نفت و گاز از جمله صنایع بزرگ کشور هستند که سیاستگذاری‌های صحیح در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. طی سال‌های گذشته این بخش از اقتصار کشور ما تحت تحریم‌های شدید قرار گرفت.

دولت دوازدهم به صراحت اعلام کرد که در فروش نفت و گاز کشور ناتوان است و در شرایط تحریم نمی‌تواند این منابع را به فروش برساند؛ از سوی دیگر، دولت دوازدهم مدعی بود که حتی اگر بتوانیم نفت و میعانات گازی کشوری را بفروشیم، نمی‌توانیم به درآمدهای ارزی حاصل از فروش آن‌ها دسترسی داشته باشیم.

دولت سیزدهم در عمل ثابت کرد که این ادعای دولت دوازدهم نادرست است و می‌توانیم به فروش نفت و گاز کشور بپردازیم و به طرق مختلف مطالبات را وصول کنیم. شاید کمتر کسی باور می‌کرد که با گذشت سه سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، تولید و فروش نفت و گاز کشور رکوردشکنی کند. به نحوی که رشد ۳۰ درصدی در صادرات گاز و رشد ۴۰۰ درصدی در صادرات نفت خام و رشد ۶۳ درصدی در زمینه تولید نفت خام را تجربه کنیم.

دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت‌الله رئیسی، سیاست اتکا به خود و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی را در دستور کار قرار داد. تمامی سیاست‌گذاری‌هایی که طی سه سال گذشته در حوزه‌های مختلف و از جمله در بخش انرژی داشتیم، بر مبنای همین سیاست اولیه بود.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استفاده حداکثری از دستاوردهای آن‌ها در صنایع نفت و گاز کشور با جدیت پیگیری شد. به نحوی که در نهایت همین دانش‌بنیان‌ها زمینه‌ساز صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی شدند.

رشد ۲۷۵ درصدی وصول درآمدهای نفتی

کامران غضنفری، نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در در خصوص رشد ۲۷۵ درصدی وصول درآمدهای نفت و میعانات گازی کشور در شرایط تحریم در دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت شهید رئیسی به چاره‌اندیشی برای وصول مطالبات در شرایط تحریمی پرداخت.

این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از مهمترین راهکارها این بود که به جای دلار از ارزهای دیگر در مراودات خود با دیگر کشورها استفاده کردیم. دریافت کالاهای اساسی و یا شمش طلا در برابر مطالبات نفت و میعانات گازی نیز از دیگر راهکارهایی بود که به اجرا گذاشتیم.

وی افزود: به پشتوانه خنثی‌سازی تحریم‌ها و به کارگیری روش‌های متنوع و متعدد فروش نفت، توانستیم علاوه بر رشد ۳۰۰ درصدی فروش نفت خام، رشد ۲۷۵ درصدی در وصول درآمدهای نفتی داشته باشیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت سیزدهم از فرمول پیچیده‌ای برای وصول مطالبات نفت و میعانات گازی استفاده نکرد، اما واقعیت این است که دولت دوازدهم نمی‌خواست در زمینه فروش منابع و وصول مطالباتش کاری انجام دهد. با تعمد دولت دوازدهم اعلام می‌کرد که آمریکا و غرب دسترسی ما را به درآمدهای ارزی مسدود کرده‌اند.

غضنفری خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم باور به توانمندی‌های داخلی زیربنای تمامی سیاست‌ها بود. متأسفانه دولت دوازدهم چشم امیدش به سمت غرب و آمریکا بود. دولت آقای روحانی منتظر بود که از خارج چیزی به ما برسد که در دولت سیزدهم این روند کاملاً معکوس شد.

وی گفت: از آنجایی که دولت دوازدهم نگاهش به خارج بود، توجهی به ظرفیت‌ها و امکانات داخلی نداشت؛ در این دولت، توان متخصصان و نخبگان داخلی مورد توجه قرار نگرفت و استفادهای از آن نداشتیم.

خنثی‌سازی تحریم‌ها در دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی

نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی بیان کرد: در دولت سیزدهم استفاده از تمامی امکانات و ظرفیت‌های داخلی به منظور خنثی‌سازی تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت. طی سه سال گذشته، این باور در کشور به وجود آمد که می‌توانیم اقلام راهبردی و مورد نیاز کشور را با استفاده از توان داخلی و دانش‌بنیانی به دست بیاوریم و به خودمان متکی باشیم.

غضنفری خاطرنشان کرد: دولت شهید رئیسی این اعتقاد را داشت که با تکیه بر توانمندی‌های داخلی می‌توانیم دستاوردهای خوبی در عرصه‌های مختلف به دست بیاوریم. بر همین مبنا، استفاده حداکثری از تولیدات دانش‌بنیانی در دستور کار قرار گرفت و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشتیم.

وی تاکید کرد: در دولت شهید رئیسی در مبادلات خارجی نیز نگاه از غرب به شرق معطوف شد؛ در همین ارتباط، گسترش تعاملات با ۱۵ کشور همسایه در دستور کار قرار گرفت. افزایش روابط با کشورهای چین، هند، روسیه و... نیز مدنظر بود. عضویت در پیمانهای شانگهای و بریکس نیز افق‌های خوبی را پیش روی کشور ترسیم کرد؛ از این فرصت‌های اقتصادی طی سال‌های آتی می‌توانیم بهره ببریم.

دولت چهاردهم سیاست‌های دولت سیزدهم را ادانه دهد

نماینده مجلس ادامه داد: نیاز است دولت چهاردهم به بررسی جوانب سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی بپردازد. جنبه‌های مثبت این سیاست‌ها باید ادامه پیدا کند. از سوی دیگر، باید به دنبال ابتکارات و راهکارهای جدید برای پیشبرد امور در حوزه انرژی باشیم.

غضنفری گفت: دولت چهاردهم باید به فکر ادامه روندهای مثبت باشد و از طرف دیگر، خلأها را شناسایی و برایشان چاره‌اندیشی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha