انتخابات رییس‌جمهوری و سهم زنان در مشارکت سیاسی

شهرکرد- ایرنا- زهرا میرعلایی از بانوان جامعه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری معتقد است که حضور زنان در این دوره از انتخابات رییس جمهوری تاثیرگذار است و مرجان امیریان از جامعه زنان اقتصادی نیز می‌گوید نقش سیاسی بانوان در انتخابات پررنگ است.

به گزارش ایرنا، بانوان فعال در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی چهارمحال و بختیاری معتقدند؛ زنان در انتخابات همانند دیگر افراد جامعه در قالب مردم‌سالاری دینی در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند و بدین ترتیب نشان می‌دهند نقش آنها در مشارکت سیاسی به عنوان نیمی از جمعیت کشور در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور بسیار مهم و پررنگ است.

به عقیده برخی از کارشناسان، انقلاب اسلامی ایران فضای جدیدی را برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف به ویژه سیاسی گشوده است و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه مردم اعم از زن و مرد به طور مساوی حق شرکت در انتخابات را دارند و هیچ تفاوتی برای رای دادن، نامزد و انتخاب شدن بین زن و مردم وجود ندارد.

از آنجایی که بیش از نیمی از افراد جامعه را بانوان تشکیل می‌دهد و این قشر با وجود مطالباتی که در عرصه‌های اجتماعی و اجرایی دارند همواره برای اعتلای کشور و درخشش ایران زمین در حوزه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی تلاش وافری داشته‌اند و در طول چهار دهه گذشته به خوبی نقش موثر و تاثیرگذار خود را در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نشان داده و در توسعه و تثبیت سرمایه‌های اجتماعی در جامعه ایرانی نقشی اثرگذار و غیرقابل انکار ایفا کرده‌اند.

از این رو به منظور بررسی نقش این قشر در رویداد سرنوشت‌ساز انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری میزگردی با همین موضوع تحت عنوان "انتخابات و سهم زنان در مشارکت سیاسی" با حضور زهرا میراعلایی فعال جامعه فرهنگیان، مرجان امیریان فارسانی فعال بخش اقتصادی و رییس کانون زنان بازرگان استان و آذر آژکار فعال جامعه عشایری از بانوان عشایر استان در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد برگزار شد.

حاضران در این میزگرد عنوان کردند: پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی در حضور زنان در فعالیت‌ها و عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته و جایگاه زنان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحولات مختلفی را تجربه کرده است و زنان توانسته‌اند نقش اثرگذار خود را به اثبات برسانند و در یکی از عرصه‌هایی که همواره اثرگذار بوده‌اند، انتخابات است.

در ادامه مشروح این میزگرد را می‌خوانید:

ایرنا: نقش و تاثیرگذاری زنان در عرصه انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امیریان: نقش سیاسی بانوان در انتخابات پررنگ است/ میرعلایی: حضور زنان اثرگذار است

زهرا میراعلایی: از آنجایی که زنان محور خانواده هستند و در جامعه با اقشار مختلفی در ارتباط و تعامل هستند از همین رو می‌توانند نه تنها بر اعضای خانواده بلکه بر اقشار دیگر هم تاثیرگذار باشند و در عرصه انتخابات نیز می‌توان از همین نقش تاثیرگذاری خود استفاده و علاوه‌بر روشنگری بر تحقق مشارکت حداکثری کمک کنند.

زنان امروز جامعه از آگاهی و بلوغ سیاسی خوبی برخوردارند و همین موضوع آنها را به افراد کنشگر و فعالی در عرصه سیاست و اجتماع تبدیل کرده است با این وجود بر این عقیده‌ام ظرفیت و توان زنان جامعه ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که به میدان آمده و می‌‎طلبد زنان ما با خودباوری و اعتماد به نفس بیشتری در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کنند.

به همان اندازه که مردان در عرصه‌های مختلف نقش و اثرگذاری دارند زنان نیز موثر هستند و در روشنگری سیاسی به ویژه در کانون خانواده نقش مهمی برعهده دارند.

همانطور که امام راحل فرمودند؛ زنان باید در تمام مقدرات کشور دخالت داشته و ایفای نقش کنند و این مهم اکنون به خوبی اجرایی شده است و در همین راستا یکی از مهمترین عرصه‌هایی که زنان در آن می‌توانند ایفای نقش کنند انتخابات است چراکه به طور مثال سرنوشت چهار ساله امور اجرایی کشور در انتخابات پیش رو تعیین می‌شود.

امیریان: نقش سیاسی بانوان در انتخابات پررنگ است/ میرعلایی: حضور زنان اثرگذار است

مرجان امیریان: از آنجاکه با قشر زنان کارآفرین و فعال در عرصه اقتصادی تعامل دارم و در ارتباط هستم باید بگویم که جامعه ایرانی از زنان توانمند و خوش فکری برخوردار است که در هر منصب و جایگاهی که قرار بگیرند می‌توانند وظایف خود را به خوبی ایفا کنند و اکنون که کشور در مقطع تاریخی حساسی قرار دارد و انتخاب فرد اصلح در انتخابات رییس‌جمهوری می‌تواند راهگشا باشد زنان با برخورداری از بلوغ و دانش سیاسی و اجتماعی خود می‌تواند با حضور حداکثری در انتخابات و شوربخشی به این عرصه نقش موثری ایفا کند.

تجربه‌های گذشته نشان داده است زنان با حضور گسترده و حداکثری در انتخابات نقش مهمی در انتخاب مسوولان اجرایی، نمایندگان مجلس و سایر مسوولان کشور که از طریق انتخابات تعیین می‌شوند ایفا کرده‌اند و در این دوره تاریخی نیز بی‌شک زنان نقش هدایتگری و موثر خود را در انتخابات ایفا خواهند کرد.

هرچند زنان امروز جامعه بسیار فعال و کنشگر هستند و تاثیرگذاری خود را در عرصه‌های مختلف دارند اما انتظار می‌رود آن دسته از زنان که هنوز تصمیم به شرکت در انتخابات نگرفته‌اند به ارزش و جایگاه رای خود ایمان داشته باشند و با حضور در پای صندوق‌های رای در حماسه حضور مردم ایران نیز سهیم شوند و نه تنها منفعل نباشند بلکه فعالانه به افراد دیگر از جمله خانواده خود نیز انگیزه دهند تا در انتخابات شرکت کنند.

امیریان: نقش سیاسی بانوان در انتخابات پررنگ است/ میرعلایی: حضور زنان اثرگذار است

آذر آژکار: همواره زنان عشایر نیز همگام و همراه با مردان عشایر همواره در صحنه‌های مهم کشور حضور داشته‌اند و به ویژه در انتخابات حضور حداکثری دارند، آمارها نشان می‌دهد درصد مشارکت در انتخابات در استان‌های عشایرنشین کشور بیش از دیگر نقاط کشور بوده و این نشان می‌دهد عشایر همراه و همگام با نظام هستند.

زنان عشایر نیز در سال‌های اخیر در کنار وظایف خانه‌داری، تربیت فرزندان و اموری نظیر دامداری نسبت به رخدادهای سیاسی و اجتماعی کشور حساس هستند و برای تحقق ایران قوی و آباد نقش ایفا کرده‌اند.

صدای زنان عشایر بلند است و با حضور حداکثری در انتخابات حمایت خود از نظام اسلامی را نشان خواهند دادند.

شاید این گونه تصور ‌شود که زنان عشایر به واسطه سبک زندگی و اشتغال آنها به اموری همچون خانه‌داری و پرورش دام چندان نسبت به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور حساس نباشند و ورود فعالانه‌ای نداشته باشند اما در بین زنان عشایر افراد تحصیلکرده بسیاری وجود دارد که از توان و بلوغ بالای سیاسی و اجتماعی برخوردار هستند و با استقلال فکر و رای در انتخابات شرکت می‌کنند.

شرکت در انتخابات هم یک حق است و هم یک وظیفه و زنان عشایر نسبت به این مهم واقف هستند و از حق رای خود دفاع کرده و با حضور حداکثری در انتخابات حماسه دیگری را خلق خواهند کرد.

ایرنا: چه راهکارهایی برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات ارائه می‌دهید؟ از دیدگاه شما الزامات برگزاری یک انتخابات باشکوه و پرشور چیست؟

زهرا میراعلایی: الگوسازی یکی از مهمترین راهکارهایی است که می‌توان از آن در افزایش مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی و متعاقب آن مشارکت انتخاباتی بهره گرفت.

برای افزایش مشارکت سیاسی و انتخاباتی به ویژه در قشر زنان شایسته این است که الگوهایی از جنس زنان به آنها معرفی کرد. به‌طور مثال ما "بی‌بی مریم بختیاری" را داریم که در زمانه خود زنی شجاع، کنشگر و فعال در مناسبات سیاسی و اجتماعی بود و این بانو می‌تواند الگوی خوبی برای زنان و دختران جامعه باشد.

روش دیگر روشنگری و جهاد تبیین است؛ ما باید زنان و دختران جامعه را نسبت به تحولات روز چه در سطح داخلی و چه عرصه بین‌الملل آگاه کنیم.

شرایط و حساسیت‌های موجود را برای آنها تبیین کرده و آنها را از ظرفیت‌هایی زیست‌بوم خود مطلع کنیم و نقش و جایگاه آنها را برایشان بیش از پیش تشریح کنیم تا نسبت به موقعیت، ارزش و جایگاه خود آگاه بوده و بدانند که یک رای آنها تا چه میزان در آینده و سرنوشت این کشور موثر است.

رواج گفتمان‌های سیاسی بین زنان راهکار دیگری برای مشارکت‌دهی زنان در عرصه انتخابات است. زنان و دختران جامعه امروز به میزانی از بلوغ سیاسی رسیده‌اند که نمی‌توان نقش بی‌بدیل آنها را در رویدادها نادیده گرفت. به طور مثال میزگردهای خبری که نمونه آن را در خبرگزاری ایرنا شاهد هستیم برنامه خوبی است که با حضور زنان برگزار شده و در اینجا به بیان عقاید و نظرات خود می‌پردازیم.

مرجان امیریان: عقیده من بر این است که زنان خودشان به صورت خودجوش وارد عرصه شوند و منتظر نباشند دیگران آنها را وارد میدان کنند.

پیشنهاد من این است که بانوان در عرصه انتخابات فعالانه‌تر عمل کنند ستادهای مردمی راه‌اندازی کنند و خود ریاست ستادها را عهده‌دار شوند و در این ستادها به معرفی فرد موردنظر خود بپردازند.

از سوی دیگر زنان و دختران ما اگر مناظره‌ها و گفت‌وگوهای نامزدهای انتخاباتی را رصد و پیگیری کنند می‌توانند فضا را به خوبی تحلیل کنند و هر نامزدی که خواسته‌ها و مطالبات آنها را به خوبی پاسخ دهد را انتخاب و به آن رای دهند و از سوی دیگر بانوان را نیز دعوت به مشارکت و انتخاب فرد موردنظر خود کنند.

زنان می‌توانند هم در قالب گفت‌وگو با اقشار مختلف و هم در قالب میدانی و عملیاتی نقش مهمی در انتخابات ایفا کرده و سایر اقشار را به حضور در انتخابات دعوت کنند.

آذر آژگار: به نظر من یکی از مهمترین عواملی که باعث می‌شود همه اقشار از جمله زنان در انتخابات حضور پرشور و حداکثری داشته باشد تحقق وعده‌هاست. کسانی که نامزد می‌شوند و در نهایت موفق به کسب اکثریت آرا می شوند باید پس از اینکه به منصب رییس‌جمهوری رسیدند به وعده‌ها و قول‌هایی که در زمان انتخابات داده‌اند عمل کنند تا این موضوع موجب اعتمادآفرینی شود و در نهایت اعتمادآفرینی مشارکت حداکثری را برای دوره‌های بعدی به همراه دارد.

همچنین می‌طلبد رسانه‌ها فضای مناسبی در اختیار نامزدها قرار دهند تا آنها با بیان نظرات و برنامه‌ها، خود را به مردم به خوبی بشناسانند و مردم با شناخت و آگاهی به نامزد مورد نظر خود رای دهند.

ایرنا: شاخص‌های شما برای انتخاب رییس‌جمهور آینده چیست؟

زهرا میراعلایی: من ۲ شاخص و مولفه را برای انتخاب ریس‌جمهور آینده در نظر دارم، یکی اینکه مردمی باشد و دیگر اینکه بتواند اقتصاد کشور به سامان کند.

یکی از دلایل محبوبیت آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهور فقیدمان این بود که ایشان مردمی بودند و کار و تلاش جهادی و شبانه‌روزی داشت و از جنس مردم بود از همین رو شایسته است کسی را به عنوان رییس‌جمهور آینده انتخاب کنیم که از دل مردم باشد و مسائل و مشکلات آن را به خوبی درک کرده باشد و برای رفع این مسائل برنامه داشته باشد.

شهید رئیسی الگوی خوبی برای رییس‌جمهور آینده است و باید به ویژه در موضوع مردمی بودن و خستگی‌ناپذیر بودن از ایشان الگو بگیرد.

همچنین یکی دیگر از معیارهای من برای انتخاب رییس‌جمهور آینده این است که در حوزه اقتصاد حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند اقتصاد کشور از سطح خانواده تا عرصه بین‌المللی را سامان دهد.

مرجان امیریان: ما به رییس‌جمهوری نیاز داریم که از جنس مردم و مطالبه‌گر در تمامی عرصه‌ها باشد و بتواند حقوق مردم در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را پیگیری کند.

معیار و شاخص من برای انتخاب رییس‌‎جمهور این است که فرد مورد نظر برنامه دقیق و شفافی برای مدیریت اجرایی کشور داشته باشد و بتواند برای رفع چالش‌ها و تنگناهای کشور برنامه ارائه دهد.

از مدیران ارشد و میانی توانمند و کارآمد استفاده کند و بتواند با یک مجموعه قوی مشکلات مردم را برطرف و برای عزت و آبادانی کشور برنامه پیاده کند.

آذر آژکار: معیار دیگر من این است که کسی را انتخاب کنم که نماینده همه اقشار جامعه باشد و بتواند به نیازها و مطالبات همه از قشر شهری تا عشایرنشین به خوبی پاسخ دهد.

صداقت در گفتار و عمل به وعده‌ها دیگر معیاری است که می‌توان بر اساس آن نامزد اصلح را انتخاب کرد.

ما به رییس‌جمهوری نیاز داریم که بتواند امید را با اقدامات و فعالیت‌های خود به جامعه تزریق کند و با پاسخگویی مناسب به خواسته‌های مردم به آنها انگیزه و امید بدهد.

ایرنا: در پایان چه مطالباتی به ویژه در حوزه زنان از رییس‌جمهور آینده دارید؟

امیریان: نقش سیاسی بانوان در انتخابات پررنگ است/ میرعلایی: حضور زنان اثرگذار است

زهرا میراعلایی: بی‌شک اعتلا و ارتقای جایگاه زن در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی قابل انکار نیست و در این سال‌ها زنان کشور ما در عرصه‌های مختلف توانستند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند با این وجود همچنان می‌طلبد برای بهبود جایگاه این قشر و رشد و اعتلای بانوان این مرز و بوم اقدامات بیشتری صورت گیرد.

از زنان با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارند در مناصب مختلف بهره گرفته است و جایگاه آنها به عنوان نیمی از جامعه محفوظ نگه داشته شود.

انتظار می‌رود رییس‌جمهور آینده برای اقتصاد کشور نیز برنامه داشته باشد و همانطور که ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف در عرصه بین‌الملل حرف برای گفتن دارد در عرصه اقتصاد نیز مشکلات خود را حل کنیم و به شرایط مناسب‌تری برسیم.

امیریان: نقش سیاسی بانوان در انتخابات پررنگ است/ میرعلایی: حضور زنان اثرگذار است

مرجان امیریان: انتظار دارم رییس‌جمهور آینده با رعایت الزمات و استانداردهایی که وجود دارد بتواند روابط ایران و دنیا را بهبود بخشد و تعامل بیشتری با کشورهای جهان مبتنی بر حفظ منافع ملی خود داشته باشیم.

انتظار دیگری که دارم این است که بازار نابه‌سامان بورس ساماندهی شود. بازار بورس و سرمایه یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور است که نیاز دارد سازماندهی شود و از وضعیت نامطلوب فعلی خارج شود.

اقدام دیگر عمل به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم است. به مردم در مناسبات‌ مختلف به ویژه در حوزه اقتصاد بیش از پیش جایگاه داده شود و زمینه برای مشارکت آنها در این حوزه فراهم شود.

امیریان: نقش سیاسی بانوان در انتخابات پررنگ است/ میرعلایی: حضور زنان اثرگذار است

آذر آژکار: یکی از مهمترین مطالباتی که داریم بهبود وضعیت زنان عشایر کشور است. زنان عشایر پا به پای مردان کار و تلاش می‌کنند و بخشی از اقتصاد کشور به کار و تلاش این قشر وابسته است اما هنوز زنان بسیاری در قشر عشایر وجود دارند که از بیمه باز نشستگی برخوردار نیستند.

برخی جوانان عشایر کار و پیشه پدران خود را دنبال نمی‌کنند و درس می‌خوانند تا بتواند شغل دیگری بدست آورند اما بسیاری از آنها بیکار هستند و از رییس‌جمهور آینده درخواست داریم تا برای زنان و مردان جوان عشایری که تحصیلکرده هستند شغل ایجاد کند.

جاده‌های عشایری استان نیاز به مرمت دارد چرا که در هنگام تردد خطرات بسیاری متوجه خانوارهای عشایری می‌شود و از سوی دیگر عشایر زمین دارند اما نمی‌توانند ساختمان کوچکی در زمین خود احداث کنند که می‌طلبد در این خصوص نیز در راستای بهبود رفاه حال عشایر اقداماتی انجام گیرد.

به گزارش ایرنا، مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی ۶ نامزد تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هستند که فعالیت انتخاباتی‌شان طبق مقررات از زمان اعلام اسامی آنان توسط وزارت کشور آغاز شد و تا ۲۴ ساعت پیش از آغاز فرآیند اخذ رأی یعنی ساعت هشت صبح روز پنجشنبه هفتم تیر ۱۴۰۳ پایان می‌یابد.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha