میزگرد ایرنا/ حضور همیشگی عشایر چهارمحال و بختیاری در انتخابات

شهرکرد - ایرنا -بخشی از نمایندگان جامعه عشایری معتقدند: عشایر به عنوان ذخایر انقلاب همیشه پشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستند و برای حضور در صحنه‌های مهم و حساس از جمله انتخابات هشتم تیرماه، نیاز به تشویق و ترغیب ندارند چرا که شرکت در انتخابات را حق خود می‌دانند همیشه در صحنه حاضرند و انتظار دارند دولت چهاردهم به این قشر مولد و تاثیرگذار نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعی عشایر چهارمحال و بختیاری می‌گویند: در دولت‌های مختلف به خصوص دولت سیزدهم کارهای مهمی برای جامعه عشایری انجام شده که نیاز است برخی از آن‌ها ادامه‌دار و برخی دیگر باز تعریف جدیدی داشته باشند.

به گفته عشایر چهارمحال و بختیاری؛ درصد مشارکت جامعه عشایری به عنوان ذخایر انقلاب در انتخابات ۱۱ اسفند سال گذشته بیانگر حضور گسترده و چشمگیر آنان در صحنه است.

۱۴ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری معادل ۱۲۴هزار و ۱۷۳ نفر در قالب ۲۵هزار و ۱۱۰ خانوار را عشایر تشکیل می‌دهد و از نظر جمعیت عشایری دومین استان کشور به شمار می‌رود و عشایر این استان با دارا بودن یک میلیون و ۹۱۰ هزار و ۹۵۶ راس دام سبک و سنگین ۲۵ درصد گوشت کل کشور و ۳۵ درصد صنایع دستی و محصولات لبنی را تولید می‌کنند.

با توجه به جایگاه چهارمحال و بختیاری به عنوان قطب عشایری کشور، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد با حضور نوید غریب شاهی‌ بختیاری هفت‌لنگ محقق و پژوهشگر، اسدالله خدادادی از عشایر شیخ علیخان کوهرنگ، محمد کاظمی کیارسی از منطقه بازفت و جمال مرادی دهکردی از گله‌داران شهرکرد میزگرد " نقش سیاسی عشایر در مشارکت انتخابات رییس جمهوری " را برگزار کرد.

ایرنا: جایگاه انتخابات رییس‌جمهوری در ساختار سیاسی اجتماعی جامعه عشایری چگونه است؟

عشایر نیاز به دعوت ندارند؛ همیشه حاضرند

محقق و پژوهشگر حوزه عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس تاکید بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب عشایر به عنوان ذخایر این انقلاب و نظام به شمار می‌روند و همیشه و در بزنگاه‌های مهم و اساسی پای کار انقلاب بوده وهستند.

نویدغریب‌شاهی بختیاری با اشاره به تقدیم ۱۱ هزار و ۱۱۷ شهید از جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری افزود: همیشه گفته‌ایم عشایر پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و امروز نیز برای حضور در صحنه مهم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیاز به دعوت ندارند.

میزگرد ایرنا/ حضور همیشه حاضر عشایر در انتخابات

وی اظهار داشت: عشایر همواره در طول ۴۵ سال گذشته بدون دعوت و براساس وظیفه در برهه‌های سخت زمانی از انقلاب اسلامی حمایت کرده است و امروز نیز با وجود برخی مسائل و مشکلات باز هم در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند.

خدمات ماندگار رییس جمهور شهید برای عشایر

این محقق و پژوهشگر حوزه عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: عدالت‌محوری، توجه به مناطق محروم و دورافتاده از مهمترین رویکردهای رییس‌جمهور شهید بود که به دلیل خدمات قابل توجه آیت‌الله رئیسی؛ جامعه عشایر به او لقب "سید محرومان" دادند و او را امروز به عنوان "رفیق شهید" خود می‌شناسند.

وی با اشاره به اقدامات ماندگار رییس‌جمهور شهید برای جامعه عشایری اضافه کرد: در دولت شهید رئیسی برای حل مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه عشایری ۲۵ کار ملی تعریف و انجام شد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

به گفته غریب‌شاهی، جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری سفر رییس جمهور شهید در نخستین سفر استانی به لبد بازفت را فراموش نمی‌کند.

وی تحویل ۲ هزار پنل خورشیدی، فعالیت کمپین‌های ۳۰ و ۶۰ در تعطیلات نوروزی با هدف ترویج فرهنگ عشایر و تقویت گردشگری عشایری، فعالیت گروه‌های جهادی برای ارائه خدمت بی‌منت به مناطق عشایری، برگزاری کنگره ملی شهدای عشایر به میزبانی چهارمحال و بختیاری، نمایشگاه توانمندی‌های جامعه عشایری ایران، تشکیل نخستین شورای عالی جهاد سازندگی، امورعشایر و توسعه روستایی در زیر سیاه چادر عشایر، برپایی میزخدمت در زیرسیاه چادرها، نشست با اقوام مختلف عشایر را از جمله خدمات ماندگار آیت الله رئیسی برای جامعه عشایر عنوان کرد.

وی با اشاره به ابلاغیه ۱۰ بندی رییس جمهور شهید در راستای تحقق مطالبه‌های جامعه عشایری گفت: تخصیص ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی، تکمیل ایل‌راه‌های عشایری، اختصاص ۲۰ هزار هکتار زمین برای توسعه کشت گیاهان دارویی، واکسیناسیون رایگان دام عشایر، اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبارات ملی و استانی عشایری، ساخت سکوها و سرپناه‌های عشایری، تقویت زیرساخت‌های آموزشی، آب‌رسانی، بهسازی چشمه‌ها و نزدیک رسانی از جمله مفاد این ابلاغیه است.

به گفته محقق و پژوهشگر حوزه عشایر چهارمحال و بختیاری، تلاش می‌شود با انتخاب اصلح رییس جمهوری انتخاب شود که حداقل مطالبات جامعه عشایری در بخش آموزش، مسائل فرهنگی، اجتماعی و زیست محطی جامعه عشایری را پیگیری کند.

حضور عشایر در انتخابات؛ بیانگر قدرت سیاسی

یکی از فعالان جامعه عشایری منطقه بازفت کوهرنگ چهارمحال و بختیاری گفت:عشایر به عنوان یک بخش خصوصی بزرگی به شمار می‌روند که مدیریت داخلی جامعه خود را به صورت خودگردان اداره می‌کنند.

میزگرد ایرنا/ حضور همیشه حاضر عشایر در انتخابات

محمد کاظمی کیارسی ادامه داد: حضور پرقدرت جامعه عشایری در صحنه انتخابات بیانگر قدرت سیاسی و دغدغه مندی آن‌ها در اداره سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

انجام وظیفه عشایر در هشتم تیرماه

یکی دیگر از عشایر شیخ علیخان منطقه کوهرنگ گفت: عشایر بدون هیچ قید و شرطی و براساس وظیفه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همانند سایر انتخابات‌ها حضور می‌یابند و به فرد اصلح که درک درستی از مناطق محروم و جامعه عشایری دارد رای می‌دهند.

اسدالله خدادادی با قدردانی از خدمات آیت الله رئیسی اظهار داشت: جامعه عشایری رییس جمهوری می‌خواهند که بین مردم باشد، درد و رنج آنان را احساس و هدف‌های رییس جمهور شهید را دنبال کند.

خدادادی گفت:بنیان‌گذارانقلاب اسلامی فرمودند یک موی کوخ نشینان برابری می‌کند با کاخ نشینان به همین دلیل است که انتظار می‌رود مدیران جامعه اسلامی با حضور در مناطق دورافتاده درد و رنج محرومان را احساس کنند.

وی خطاب به نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: رسیدگی به درد مردم مناطق دوره افتاده و محروم از پایتخت و با پشت میز نشستن امکان‌پذیر نیست.

میزگرد ایرنا/ حضور همیشه حاضر عشایر در انتخابات

به گفته خدادادی، عملکرد مثبت و مردمی بودن سید محرومان موجب شد تا مردم این‌گونه از ایشان تقدیر کنند پس هر کدام از ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری اگر پیروز میدان شدند باید بدانند که برای ماندگاری در ذهن مردم باید به شیوه آیت‌الله رئیسی خدمت کنند.

وی خطاب به ۶ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هدف و انگیزه خدمت به مناطق عشایری باید مورد توجه شما باشد.

تقویت اقتدار کشور با حضور پر شور در انتخابات

یکی از عشایر چهارمحال و بختیاری و گله‌داران شهرکرد با تاکید بر حضور پرشور جامعه عشایری در پای صندوق‌های رای گفت: با هدف قدرت نمایی و به رخ کشیدن اقتدار کشور به جهانیان به طور حتم هشتم تیرماه در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شویم.

جمال مرادی دهکردی افزود: امروز مانند همیشه برای دفاع از کیان جمهوری اسلامی در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند و اجازه ندهند دیگران برای آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

وی تاکید کرد: با حضور پرشور خود در پای صندوق‌های رای از اقتدار نظام باید حفاظت شود و مطالبه‌گری را به زمان مناسب دیگری موکول کرد.

ایرنا: مطالبات عشایر از دولت چهاردهم چیست؟

عشایر می‌گویند: بر اساس وظیفه، تعهد و عِرق ملی خود نسبت به نظام و انقلاب اسلامی هشتم تیر ماه حضور پرشوری در پای صندوق‌های رای دارند اما همانند سایر قشرهای جامعه از رییس‌جمهور منتخب به عنوان عالی‌ترین مدیر اجرایی مطالباتی نیز دارند.

توجه به زیرساخت های جامعه عشایری

محقق و پژوهشگر حوزه عشایر چهارمحال و بختیاری می‌گوید: با توجه به توسعه شهری، تغییرات اقلیمی و زیست محیطی بیشتر ایل‌راه‌ها و میان‌بندها در اختیار روستاها و شهرها قرار گرفته است و در جاده‌سازی به عشایر کمتر توجه شده است به همین دلیل ساماندهی ایل‌راه‌ها از مهمترین مطالبه‌های جامعه عشایری از رییس دولت چهاردهم است.

غریب شاهی در خصوص آموزش کودکان و نوجوانان عشایری با بیان اینکه برخی از بچه‌های عشایری برای تحصیل باید به روستاها و شهرها بروند گفت: هرچند تلاش‌های زیادی در این خصوص انجام شده اما همچنان بیشتر فرزندان جامعه عشایری به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های آموزشی در کنار ایل (به خصوص دختران) مجبور به ترک تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در برخی از مناطق عشایر نشین از جمله دیناران، کوه‌گره، هلن، بازفت، دشت لاله و بسیاری مناطق دیگر نه تنها از آموزش متوسطه اول و دوم بلکه حتی از آموزش ابتدایی نیز محروم هستند.

به گفته غریب‌شاهی، بچه‌های عشایر در مناطق عشایرنشین حضور دارند اما در شهر تابلو مدرسه عشایری نصب شده درحالی که باید این امکانات در دسترس باشد تا خانواده عشایری مجبور نشوند کودکان خود را برای تحصیل در روستا یا شهر رها کنند و یا اینکه خود قید کوچ را بزنند.

این محقق و پژوهشگر جامعه عشایری اضافه کرد: در نظر گرفته سهمیه‌ای مشخص برای جوانان عشایری در کنکور و همچنین در استخدام‌ها از دیگر مطالبه‌های جامعه عشایری به شمارمی‌رود.

میزگرد ایرنا/ حضور همیشه حاضر عشایر در انتخابات

محمد کاظم کیارسی از عشایر بازفت چهارمحال و بختیاری با تاکید بر حمایت از جامعه عشایری و مخالفت با اسکان عشایر گفت: جامعه عشایری وابسته به دام‌های خود هستند نباید به گونه‌ای عمل شود که خانواده عشایری برای گذران زندگی مجبور به فروش دام و زندگی و هویت عشایری خود را فراموش و به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و از تولید کننده به مصرف کننده تبدیل شود.

وی تقویت و ساماندهی گردشگری عشایری، توسعه کشت گیاهان دارویی، فروش گوشت قراردادی و صنایع دستی و بازتعریف جدید از آیین نامه ساماندهی جامعه عشایری برای رهایی از مشکلات موجود را مورد تاکید قرار داد.

کاظمی کیارسی ادامه داد: اگر دستورالعمل ۱۰ بندی رییس جمهور شهید پیگیری و عملیاتی شود مشکلات جامعه عشایری برطرف و همچنین در موسم کوچ شاهد عشایر کوچرو در ایل‌راه‌ها باشیم در غیر این‌صورت امکان از بین رفتن این جامعه دور از انتظار نیست.

اسدالله خدادادی از عشایر شیخ علی خان کوهرنگ گفت: عشایر ۲۵ درصد گوشت، ۳۵ درصد صنایع دستی، ۶۰ درصد اراضی را در اختیار دارند اما این ظرفیت‌ها دیده نمی‌شود.

وی یادآور شد: اگر خواستید سیاست‌گذاری و برنامه ریزی برای جامعه عشایری داشته باشید با مشارکت عشایر واقعی و نه عشایری که تنها نام عشایر را یدک می‌کشند و در شهرها زندگی می‌کنند این کار انجام شود.

به گفته خدادادی، یک رییس‌جمهور خوب باید یک فرهنگ‌بان، جامعه‌شناس، سیاست‌مدار و دوست‌دار محیط زیست باشد و با برنامه‌ریزی مناسب موجب افزایش و جهش تولید جامعه عشایری باشد.

جمال مرادی دهکردی نیز با تاکید بر اجرای عدالت گفت: رییس دولت چهاردهم باید با نگاه عدالت محور خود امکاناتی که پایتخت نشینان از آن برخوردار هستند را برای مرد، زن و کودک عشایری در منطقه هلن نیز فراهم کند.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت ریش سفیدان، مطلعین و معتمدین برای سیاست‌گذاری برای جامعه عشایری در بخش اقتصادی، زیست محیطی و گردشگری تاکید کرد.

مرادی دهکردی همچنین برضرورت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری عشایری، فراهم کردن شرایط فروش محصولات تولیدی ارگانیک عشایر، واکسینه کردن رایگان دام‌های عشایری، تغییر دیدگاه منابع طبیعی نسبت به عشایر و صدور پروانه چرا به عشایر واقعی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

عشایر چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون‌بر یک‌هزار تُن پشم، ۲۲ هزار تُن گوشت قرمز و ۳۵ هزار تُن شیر در مناطق عشایری استان تولید می‌شود.

عشایر این استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران جمعه هشت تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، در این دوره مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان برای جایگاه ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند.

رئیس‌جمهور پیشین ایران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بعد از افتتاح سد قیزقلعه سی در منطقه خداآفرین آذربایجان شرقی در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha