کمرنگ بودن موضوع مهم محیط زیست در برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری

یاسوج - ایرنا -برخی فعالان و دوستدارمحیط زیست کهگیلویه وبویراحمد معتقدند که دربرنامه ها، میزگردهاو تبلیغات نامزدهای انتخاباتی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری کمتر به مسائل و چالش های زیست محیطی پرداخته شده است و انتظار می رود در روزهای باقی مانده تا روز رای گیری این نامزدها موضع و رویکرد خودشان در قبال مساله مهم محیط زیست و راهکارهای عملی در سطح ملی و بین المللی در این راستا را بیان کنند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد با تاکید بر این نکته که جای برنامه های حفاظت محیط زیست سالم در برنامه های تبلیغاتی و مناظرات انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تقریبا خالی بود خواستار توجه بیشتر به این مقوله مهم شدند.

با اشاره به بهره برداری های غیراصولی از سرمایه های طبیعی استان، مدیریت سنتی پسماند و کمبود امکانات حفاظتی انتظارات مختلفی مختلفی را از رییس جمهور آینده مطرح کرده و انتظار دارند دولت چهاردهم برای تحقق این مطالبات اقدام کنند.

این کارشناسان به موارد قابل توجه قطع درختان جنگلی،شکار گونه های حیات وحش جانوری،برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در زیستگاه های استان،آتش سوزی های پیاپی در جنگل ها در کهگیلویه وبویراحمد اشاره می کنند و از رییس جمهور آینده انتظار دارند تا با افزایش شمار محیط بانان و تقویت تجهیزهای حفاظتی و زیرساخت ها برای پایداری محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد چاره اندیشی کنند.

این کارشناسان بیان ظرفیت های طبیعی استان از پارک ملی دنا تا تالاب برم الوان که هر ۲ در فهرست میراث طبیعی بین الملی و جهانی ثبت شده تاکید کردند: اختصاص اعتبار برای برقرار شدن پیوند بین محیط زیست و جوامع محلی با ایجاد مشاغل جایگزین، کمک برای افزایش فرهنگ سازی جهت مشارکت مردم در حفاظت از مناطق حفاظت شده و شکارممنوع مهمترین خواسته آنان از رییس دولت چهاردهم است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان قرار دارد،کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است در رأس این مناطق پارک ملی و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است،این منطقهیکی از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان نخستین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسیده که این امر ضرورت توجه ویژه به آن را بیشتر کرده است.

کمرنگ بودن برنامه های تبلیغاتی کاندیدهای رییس جمهور در حوزه محیط زیست

کارشناس محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری این نکته که زندگی انسان به سه عنصر سلامت خاک،آب و هوا بستگی دارد گفت: جای عناصر سلامتی و پایداری محیط زیست در برنامه های تبلیغاتی کاندیدهای حاضر در رقبات های انتخابات رییس جمهور تقریبا خالی بود.

کمرنگ بودن موضوع مهم محیط زیست در برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری

هادی سینایی با اشاره به اینکه دفن آخرین مرحله از مدیریت پسماند است که در این روش نفوذ شیرانه زباله ها منجر به آلودگی خاک و منابع آبی می شود گفت: راه اندازی کارخانه پسماند زباله از نیازهای مغفول استان است که چاره اندیشی برای این مهم ضرورت دارد.

مستعد بودن کهگیلویه وبویراحمد برای آلودگی هوا در کانون های خوزستان در دروازه شهرستان های بهمئی و گچساران و ایلام در نزدیکی منطقه پاتاوه گفت که تامین تجهیزات هوشمند آلودگی هوا در استان ضرورت دیگری است که انتظار مورد در دولت چهاردهم به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه هنگام آلودگی هوا سلامت بیماران تنفسی،قلبی عروقی و سلامندان به خطر می افتد تاکید کرد: در صورت وجود این تجهیزات وضعیت هوا اندازه گیری و اطلاع رسانی می شود تا افراد آسیب پذیر در معرض آلایندگی قرار نگیرند.

سینایی به توپرگرافی و طبیعت کوهستانی کهگیلویه وبویراحمد اشاره کرد و افزود: اختصاص یک فروند اطفای حریق به کاهش چشمگیر خسارت به طبیعت استان کمک شایانی می کند.

وی تاکید کرد: همچنین تشویق علاقه مندان به طبیعت کهگیلویه و بویراحمد به ویژه افرادی که در تشکل های زیست های محیطی فعالیت دارند از دیگر نیازهایی است که باید به آن توجه شود.

ضرورت توجه به معیشت جوامع محلی

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برداشت بی رویه از میوه های جنگلی به ویژه زالزالک در جنگل های استان باعث شده تا خرس ها با کمبود غذا مواجه شده و به باغ ها ورود کنند که این موضوع توجه به راهکاری برای کمک به معیشت آنان برای پیشگیری از دستبرد به طبیعت را زیاد کرده است.

کمرنگ بودن موضوع مهم محیط زیست در برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری

محسن پاکباز خاطرنشان کرد: خرس قهوه ای از گونه های همه چیز خوار است و به علت همین کمبودها گاهی به دام ها هم حمله می کند.

وی تاکید کرد:اگرچه دولت با پیش بینی طرح بیمه خرس و پرداخت خسارت کشاورزان و دامداران برای به حداقل رساندن آسیب به خرس قهوه ای کوشیده اما تجربیاتی از زخمی شدن خرس ها هنگام ورود باغ یا حمله به محصولات بهره برداران نشان می دهد باید در این خصوص اقدام های کارسازتری انجام شود.

کمبود تجهیزات و نیروهای محیط بان

مدیر عامل تشکل زیست محیطی کوه نور از توابع شهرستان کهگیلویه تاکید کرد: شکار بی رویه و برداشت میوه های جنگلی در مناطق حفاظت شده بقای حیات وحش استان را با خطر مواجه کرده است که برای کاهش این مشکلات نیازمند افزایش شمار نیروهای حفاظتی هستیم .

علی رکان با اشاره به اینکه مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد به ویژه پارک ملی دنا از سرمایه های طبیعی استان محسوب می شود تاکید کرد:زیرساخت های حفاظتی این منطقه و بقیه زیستگاه های استان بسیار کمتر از نیاز واقعی است.

این فعال زیست محیطی با یادآوری اینکه زندگی اهالی روستاها و عشایر کهگیلویه و بویراحمد با جنگل و به ویژه گونه بلوط گره خورده است تاکید کرد: همان طور که نامزدهای انتخابات رییس جمهور رای مردم این مناطق را می خواهند پس از پیروزی مطالبات آنان را فراموش نکنند.

رکان با اشاره به اینکه چند روز پیش خبر یکهزار و هزار ۶۰۰ اصله درخت در جنگل های کهگیلویه وبویراحمد رسانه شد از رییس جمهور آینده خواست تا برای حفاظت از سرمایه های طبیعی استان تلاش های جدی تری صورت گیرد

این فعال زیست محیطی آتش سوزی جنگل ها به ویژه در مناطق حفاظت شده، بیماری ها بلوط، کشته شدن یا مرگ شمار زیادی گونه نادر و شاخص مانند بزکوهی،خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی در یک سال گذشته تاکنون را بخشی از پیامدهای کمبود امکانات برای صیانت از مناطق حفاظت شده ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: مناطق حفاظت شده بزرگترین میراث طبیعی مردم استان محسوب می شود و نباید با غفلت باعث نابودی این گنجینه خدادادی شویم.

ضرورت پیش بینی راهکارهای معیشتی جایگزین

مدیرعامل موسسه زیست محیطی ریحانه گفت: در حال حاضر جوامع محلی برای تامین معیشت خود از زغال گیری و قطع درختان جنگلی، برداشت بلوط و گیاهان خوراکی نظیر کارده و بن سرخ استفاده می کنند در حالی که برای حفظ این گنجینه های ارزشمند نیاز است تا معیشت های جایگزین تعریف و عملیاتی شود.

زهرا روانگر تاکید کرد: صیانت از زیستگاه های حیات وحش نیازمند ایجاد طرح های جایگزین مانند گردشگری است تا جوامع محلی نیازمند بهره وری غیر اصولی از طیبعت نباشد.

راهکارهای کاهش چالش های حوزه محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت : تلاش های زیادی صیانت بهینه از زیستگاه های حیات وحش استان انجام شده که در مقوله های تکاپو برای تمدید ثبت جهانی پارک ملی دنا و ثبت تالاب برم الوان در کنوانسیون رامسر به اوج رسید.

اسلام جاودان خرد تاکید کرد: با وجود تلاش های انجام گرفته اما به دلیل کمبود اعتبار صیانت از زیستگاه های حیات وحش استان با موانعی همراه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:اختصاص بخشی از منابع مالی آلایندگی ها به این دستگاه راهکاری برای کاهش مشکلات زیست محیطی است.

هر ساله اعتبارات آلایندگی بین شهرداری ها، دهیاری ها و فرمانداری های برای هزینه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد به منظور ساماندهی پسماند زباله توزیع می شود اما بخش عمده ای از این اعتبارات در جاهای دیگر هزینه می شود.

وی بیان کرد: کمبود محیط بان برای حفاظت بهینه یکی دیگر چالش پیش روی حیات وحش در استان است.

جاودان خرد خاطرنشان کرد: در حالی که استاندارد جهانی حفاظت از به ازای هر محیط بان یکهزار هکتار به ازای هر محیط بان است هم اکنون هر محیط بان از چهار هزار هکتار از زیستگاه های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد حفاظت می کند.

وی خاطرنشان کرد: تقویت امکاناتی مانند وسایل کمک حفاظتی برای محیط بانان مانند دستکش،دستگاه های دمنده و خودرو نیاز دیگری است که امید داریم با نگاه سازنده دولت جدید این نواقص برطرف شود.

آنچه ضرورت تحقق مطالبات زیست محیطی را بیشتر کرده است

تلف شدن چندین گونه شاخص حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد از خرس قهوه ای تا پلنگ ایرانی و در معرض خطر انقراض قرار گرفتن چندین گونه ارزشمند گیاهی چون جاشیر و بن سرخ از پیامدهای کمبود امکانات برای حفاظت از مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع کهگیلویه و بویراحمد است که ضرورت انجام اقدام های عملی بهتر برای خفاظت از این گنجینه های ارزشمند را بیشتر کرده است.

راهکارهای حمایت بیشتر از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد

هر ساله اعتبارات آلایندگی بین شهرداری ها، دهیاری ها و فرمانداری ها برای هزینه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد به منظور ساماندهی پسماند زباله توزیع می شود اما بخش عمده ای از این اعتبارات در جاهای دیگر هزینه می شود که تغییر در این رویه و اختصاص بخشی از این منابع ملی به محیط زیست می تواند به صیانت بهتر از میراث طبیعی استان کمک کند .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha