رهبر حزب اصلاح انگلیس: غرب، روسیه را برای حمله به اوکراین تحریک کرد

لندن – ایرنا – رهبر حزب راست‌گرای انگلیس در اظهاراتی بحث‌برانگیز و برخلاف دیدگاه دولت این کشور گفت که سیاست‌های توسعه‌گرایانه غرب و ائتلاف نظامی ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) روسیه را برای حمله به اوکراین تحریک کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نایجل فاراژ در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی عنوان کرد که او از زمان فروپاشی دیوار برلین معتقد بود که به دلیل "گسترش دائمی ناتو و اتحادیه اروپا به سمت شرق" در اوکراین جنگ خواهد شد. وی ادعا کرد که این مساله به رئیس جمهوری روسیه بهانه داد تا وارد جنگ با اوکراین شود. رهبر حزب اصلاح انگلیس غرب را عامل بروز جنگ در اوکراین توصیف کرد اما مدعی شد که مقصر وضع موجود ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) است.

فاراژ گفت: «من در سال ۲۰۱۴ در پارلمان اروپا گفتم، در اوکراین جنگ خواهد شد. برای من بدیهی بود که گسترش دائمی ناتو و اتحادیه اروپا به سمت شرق، به او (پوتین) بهانه می‌دهد تا اعلام کند آن‌ها (غرب) به دنبال ما می‌آیند.» وی با بیان اینکه «ما جنگ در اوکراین را تحریک کردیم» افزود: «کاری که ما کردیم به او (پوتین) بهانه داد.»

رهبر حزب اصلاح انگلیس سپس عنوان کرد که پوتین را دوست ندارد اما او را بعنوان یک «عنصر سیاسی» که توانسته است کنترل روسیه را به‌دست بگیرد، تحسین می‌کند.

او درحالی این اظهارات را مطرح کرد که انگلیس بعد از ایالات متحده و آلمان، سومین حامی تسلیحاتی اوکراین در جنگ با روسیه است. مقام‌های دولت لندن با ابراز نگرانی درباره تبعات جنگ اوکراین بر امنیت اروپا، اصرار دارند که جبهه کی‌یف باید بر مسکو غلبه کند و تا تحقق این هدف کنار اوکراین ایستاده‌اند.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا به دنبال تحمیل شکست راهبردی به روسیه هستند؛ موضوعی که مقام‌های روس تأکید کرده‌اند محقق نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha