وزیر ارتباطات: ظرفیت شبکه انتقال در دولت سیزدهم بیش از ۲ برابر شد

بجنورد- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ظرفیت شبکه انتقال شرکت ارتباطات زیرساخت با استفاده از توانمندی تولید داخلی در دولت سیزدهم از ۳۱.۹ به ۶۴ ترابیت بر ثانیه ارتقا یافت.

به گزارش ایرنا، عیسی زارع‌پور روز شنبه در شورای اداری خراسان شمالی اظهار کرد: ظرفیت شبکه انتقال از ۳۱.۹ به ۶۴، شبکه IP از ۲۸.۳ به ۵۶.۵ و ظرفیت IXP ها (نقطه تبادل اینترنت) از ۶ به ۳۰ ترابیت بر ثانیه ارتقا یافت.

وی تصریح کرد: کمتر از سه سال به اندازه ۳۰ سال قبل از این دولت به ظرفیت شبکه مادر ارتباطی کشور افزوده شد.

وزیر ارتباطات گفت: اجرای طرح های فیبرنوری در بسیاری از شهرها نخستین قدم توسعه فناوری بود که توسط دولت سیزدهم برداشته شد و باید این روند ادامه یابد.

وی عنوان کرد: توسعه شبکه ملی اطلاعات از اولویت های وزارت ارتباطات بود و بارها در سخنرانی مقام معطم رهبری تاکید شده است و بسیاری از کشورها به این سمت می روند و ما در این زمینه پیشرو هستیم.

زارع پور بیان کرد: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ تنها به سندنویسی شبکه ملی اطلاعات در این حوزه پرداخته شد و از سال ۱۴۰۰ مسوولیت در این حوزه به وسیله وزیر اداره شد و با مرکز ملی فضای مجازی که ناظر این طرح است به گفتمان پرداختیم و توانستیم به این حد از توسعه دست یابیم.

وی با بیان اینکه ۱۶۴ روستای جدید در خراسان شمالی به فیبر نوری متصل شده است افزود: در ابتدای دولت سیزدهم این شاخص ۷۴ درصد بود که اینک به بالای ۹۴ درصد رسیده است و تنها ۲۴ روستا باقیمانده است.

به گزارش ایرنا، طرح بزرگ فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) ۲۵ شهر خراسان شمالی با اعتبار ۶ هزار میلیارد ریال امروز (شنبه) به صورت نمادین در شهرستان سملقان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره برداری شد.

توسعه شبکه فیبرنوری و ایجاد زیرساخت ارتباطی مناسب و دسترسی مردم به ارتباطات پرسرعت، با کیفیت و امن از اهداف اصلی اجرای این طرح است.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار در استان ۱۴۰.۳۳ درصد است و بیش از یک میلیون و ۲۲۹ هزار مشترک اینترنت ثابت و سیار در این خطه وجود دارد.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha