خراسان شمالی بر بام فناوری/ برگی از موفقیت دولت سیزدهم

بجنورد-ایرنا- خراسان شمالی با اجرای طرح فیبر نوری در ۲۵ شهر بر قله فناوری و ارتباطات قرار گرفت و دستاوردی ماندگار که از دولت سیزدهم بر جا ماند و برگی دیگر از خدمات شهید جمهور در این خطه محروم شمال‌شرق کشور ورق خورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح فیبر نوری (FTTH) یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که دریچه تکنولوژی را به مردم باز می کند و در این طرح به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد و توسعه شبکه فیبرنوری و ایجاد زیرساخت ارتباطی مناسب و دسترسی مردم به ارتباطات پرسرعت، با کیفیت و امن از اهداف اصلی اجرای این طرح است.

همت دولت سیزدهم بر آن بوده تا اجرای طرح فیبر نوری (FTTH) در مناطق مختلف توسعه یابد بر این اساس ۲۰۰ کیلومتر از این طرح در خراسان شمالی اجرا و ۸۰۰ کیلومتر دیگر نیز بر اساس تفاهم نامه ای با سپاه استان در حال اجرا است.

اینک تمامی خراسان شمالی زیرپوشش طرح بزرگ فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) قرار گرفته است و اجرای این طرح در ۲۵ شهر استان امروز شنبه با اعتبار ۶ هزار میلیارد ریال با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره برداری شد.

خراسان شمالی بر بام فناوری/ برگی از موفقیت دولت سیزدهم

خراسان شمالی امروز میزبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود تا اجرای طرح فیبرنوری را در تمامی شهرستان های استان را جشن بگیرند.

اجرای این طرح که در دولت سیزدهم در استان آغاز شد اینک به اتمام رسیده است و 25 شهر استان با اعتبار ۶ هزار میلیارد ریال زیر پوشش فیبرنوری قرار گرفتند و اینک سرعت اینترنت در این استان از ۱۰ تا ۲۰ مگابیت در ثانیه به هزار رسیده است و این خود زیرساخت بسیار مهمی است که می تواند تحول بزرگی را در حوزه های اقتصاد، صنعت، آموزش و فرهنگ ایجاد کند.

مدیرکل فناوری و ارتباطات خراسان شمالی در این باره با اشاره به بهره برداری از طرح فیبرنوری در ۲۵ شهر استان گفت: قرارداد اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) دی ماه سال گذشته در بجنورد میان مخابرات استان و شرکت ارتباطات شاتل و قرارداد اجرای این طرح در سایر شهرها نیز با شهرداری ها به امضا رسید.

۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در دولت سیزدهم در مناطق روستایی خراسان شمالی اجرا شد.سیدعلی مرتضوی افزود: ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در دولت سیزدهم از محل خدمات اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO ) سال ۱۴۰۲ در مناطق روستایی استان اجرا شد.

وی افزود: افزایش پهنای باند ارتباطی، ایجاد بستر خدمات رسانی تلفن ثابت، ارایه بهتر خدمات الکترونیک دولت و ایجاد اتوبان خدمات ارتباطی در روستاها از اهداف اجرای طرح فیبر نوری روستایی در خراسان شمالی است.

مدیرکل فناوری و ارتباطات خراسان شمالی با اشاره به ابلاغ احداث و ارتقا ۱۳ سایت جدید تلفن همراه در خراسان شمالی، گفت: با احداث هشت سایت جدید و ارتقا تکنولوژی پنج سایت تلفن همراه، ۱۴ روستای دیگر استان از اینترنت پرسرعت سیار بهره مند می شود.

وی با بیان اینکه پوشش اینترنت پرسرعت در روستاهای استان اکنون به ۹۵ درصد رسیده است افزود: ۱۲۵ روستای خراسان شمالی طی عملکرد دولت با احداث سایت تلفن همراه و نصب تکنولوژی فورجی (۴G) از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند.

بیشتر بخوانید:

طرح فیبرنوری ۲۵ شهر خراسان‌شمالی با حضور وزیر ارتباطات بهره‌برداری شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بدو ورود به خراسان شمالی برای افتتاح طرح فیبرنوری به شهرستان سملقان سفر کرد و در این آیین گفت: ۱۰ هزار کیلومتر فیبرنوری در ۳۰۰ شهر ارمغان دولت سیزدهم است که ۴۰ درصد خانوارهای شهری را زیر پوشش قرار داد.

عیسی زارع‌پور اظهار کرد: زیرساخت‌های ارتباطی در شرکت ارتباطات زیرساخت که شبکه مادر مخابراتی کشور را پشتیبانی و نگهداری می‌کند، توسعه خوبی داشته است به طوری که علاوه بر ظرفیت شبکه انتقال، ظرفیت شبکه IP کشور ۲ برابر شده است.

اجرای طرح فیبرنوری در حدود ۳۰۰ شهر به تمام شده است و تا پایان ۱۴۰۴ تمامی شهرها زیر پوشش این فناوری قرار می گیرند.وی افزود: اجرای طرح فیبرنوری در حدود ۳۰۰ شهر به تمام شده است و تا پایان ۱۴۰۴ تمامی شهرها زیر پوشش این فناوری قرار می گیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: امروز هشت میلیون خانوار که ۴۰ درصد از جمعیت شهری را شامل می شود تحت پوشش این فناوری قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: امروز تمامی خراسان شمالی زیر پوشش فیبر نوری رفت و اینترنتی که در خراسان شمالی تقدیم شد بالای سرعت ۹۰۰ مگابیت در ثانیه است که سرعت دانلود ۲۰۰ برابر و سرعت آپلود ۸۰ برابر شده است.

زارع پور خاطرنشان کرد: اینک سرعت اینترنت از ۱۰ تا ۲۰ مگابیت در ثانیه به هزار رسیده است و این خود زیرساخت بسیار مهمی است که می تواند تحول بزرگی را در حوزه های اقتصاد، صنعت، آموزش و فرهنگ ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

وزیر ارتباطات: اجرای ۱۰ هزار کیلومتر فیبرنوری در ۳۰۰ شهر ارمغان دولت سیزدهم است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار کرد و افزود: طرح بزرگ فیبر نوری در دولت سیزدهم آغاز و ادامه دارد و این پروژه مهمترین طرح به دلیل حجم سرمایه گذاری و اثری که در زندگی مردم دارد دارای اهمیت است.

عیسی زارع پوری ادامه داد: سرعت ای دی اس ال ۱۶ مگابایت بر ثانیه بود اما با فناوری جدید به ۹۵۰ رسیده است و مردم از این فناوری استفاده می کنند.

پیشرفت فیزیکی فیبر نوری در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد بود اما الان به ۷۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم جریان تولید محتوا در کشور شتاب گیرد باید سرعت آپلود و دانلود افزایش یابد.

وزیر ارتباطات یادآور شد: پیشرفت فیزیکی فیبر نوری در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد بود اما الان به ۷۰ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید:

وزیر ارتباطات و فناوری با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار کرد

خراسان شمالی از لحاظ بافت جمعیتی شرایط ویژه ای دارد و ۴۴ درصد از اقوام کرد، ترک، لر و ترکمن در این خطه از شمالشرق کشور در ۸۴۰ روستای استان سکونت دارند و این نکته بیانگر اهمیت و نقش روستا در اقتصاد استان دارد.

طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTH) یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد.

توسعه شبکه فیبرنوری و ایجاد زیرساخت ارتباطی مناسب و دسترسی مردم به ارتباطات پرسرعت، با کیفیت و امن از اهداف اصلی اجرای این طرح است.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار در استان ۱۴۰.۳۳ درصد است و بیش از یک میلیون و ۲۲۹ هزار مشترک اینترنت ثابت و سیار در این خطه وجود دارد.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha