۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۷
کد خبرنگار: 881
کد خبر: 85516504
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصادیق تخلف انتخاباتی در فضای مجازی چیست؟از نشر اکاذیب تا نظرسنجی جعلی

تهران- ایرنا- انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هشتم تیر در حالی برگزار می شود که قانونگذار برخی رفتارهای نامزدها و هوادارانشان را در فضای مجازی جرم انگاری کرده و مسئولیت‌هایی را متوجه مدیران کانال‌ها و گروه ها در شبکه‌های اجتماعی کرده است.

به گزارش ایرنا، در روزهای پایانی مهلت تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری، شاهد تحرکات بیشتر نامزدها و هوادارانشان در سطح شهرها و برگزاری نشست های انتخاباتی آنان هستیم و البته به موازات آن، فعالیت های انتخاباتی در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شدت گرفته است و کاربران سعی می کنند در له یا علیه نامزدها سوگیری داشته باشند.

در این رابطه دستگاه های متولی و ناظر بر امر تبلیغات انتخابات هشدارهایی را به شهروندان داده اند؛ از جمله اینکه تاکید شده برای فعالیت های انتخاباتی در بستر فضای حقیقی و مجازی رعایت قانون و اخلاق الزامی است و یا استفاده از کاروان های تبلیغاتی از سوی نامزدها و طرفداران آن ها ممنوع است.

نگاهی به قانون انتخابات نشان می دهد که قانونگذار برخی رفتارهای نامزدها و هوادارانشان را جرم انگاری کرده و برای آن مجازات در نظر گرفته است.

یکی از مصادیق تخلفات انتخاباتی، انتشار نظرسنجی‌های جعلی است

در این رابطه رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه یکی از مصادیق بداخلاقی‌ها و تخلفات انتخاباتی، انتشار نظرسنجی‌های جعلی است، اظهار داشت:‌ بازنشر و انتشار نظرسنجی‌ها و یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدأ آن مشخص نیست، در خصوص انتخابات یا نامزدهای انتخاباتی یا انتشار مطالب علیه نامزدها جرم است.

سرهنگ داود معظمی گودرزی در تشریح این خبر گفت: قانونگذار در موضوع انتخابات وظایفی را برعهده دستگاه‌های انتظامی از جمله پلیس فتا قرار داده که این موارد به طور عمده حول محور تامین امنیت انتخابات و برخورد با تخلفات است در همین راستا نیز تیم‌های رصد پلیس فتا از مدت‌ها قبل اقدامات خود در فضای مجازی را آغاز کرده و با تخلفاتی که در این حوزه مشاهده کنند برخورد خواهند کرد.

وی افزود: اگر تیم‌های رصد با مواردی مانند انتشار اطلاعات نادرست یا هرگونه توهین، تحقیر و تخریب شخصیتی، نظرسنجی‌های جعلی، دعوت به تحریم انتخابات و غیره مواجه شوند،اقدام به برخورد قانونی برابر ضوابط قضایی با افراد متخلف خواهند کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان در خصوص شگرد برخی افراد فرصت طلب در خصوص انتشار نظرسنجی‌های جعلی به نقل از «یک موسسه معتبر»، «یک نهاد رسمی» و ... برخلاف روش های علمی نظرسنجی هشدار داد .

سرهنگ معظمی گودرزی اقدام دیگر دلالان سایبری در حوزه انتخابات را نیز مربوط به ایجاد نظرسنجی‌های جهت‌دار و توهین آمیز دانست و خاطرنشان کرد: تعدادی از این افراد نیز به دلیل انتشار نظرسنجی‌های موهن شناسایی شدند که در گزینه‌های نظرسنجی از عناوین نامناسب برای برخی از نامزدها استفاده کرده بودند و یا گزینه‌های نظرسنجی را به گونه‌ای طراحی کرده بودند که مردم را به سمت عدم مشارکت در انتخابات سوق داده و به عبارتی موجب دلسرد شدن مردم از نتایج شود.

وی با تاکید بر اینکه انتشار و بازنشر هرگونه محتوای توهین آمیز یا محتوای به منظور تشویق، تحریک و یا ترغیت در خصوص کاهش و تحریم مشارکت دارای معاذیر قانونی است گفت: پلیس فتا به عنوان متولی برقراری امنیت و آرامش مجازی مردم اجازه نخواهد داد که افراد سودجو و فرصت طلب با بهانه‌ها و اهداف واهی اقدام به ایجاد ناامنی در این فضا کنند.


در نظرسنجی کانال‌های ناشناس شرکت نکنید

به گفته کارشناسان پلیس فتا، نظرسنجی‌های انتخاباتی در فضای مجازی با اهداف مختلفی منتشر می‌شود و در چنین شرایطی برخی افراد با هدف سوءاستفاده از نظرات کاربران این نظر سنجی ها را منتشر می کنند و به همین دلیل پلیس به مردم توصیه کرده است برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده ، در نظرسنجی کانال‌های ناشناس و نامعتبر شرکت نکرده و به نتایج آنها نیز اهمیت ندهند.

سرهنگ "رسول جلیلیان" رئیس پلیس فتای استان البرز در این زمینه می گوید: با توجه به زمان تبلیغات هر گونه تهمت، افترا، تخریب و انتشار اکاذیب ممنوع بوده و کاربران با انتشار اخبار و تولید محتوای کذب، زمینه تشویش اذهان عمومی و ایجاد بی‌رغبتی و درگیری طرفداران کاندیداها را فراهم نکنند.

وی افزود: ارسال لینک دانلود یا انتشاربرنامه با عناوین مختلف، از جمله مواردی که ممکن است کلاهبرداران با سوءاستفاده از آن اقدام به انجام اقدامات مجرمانه کنند.

وی گفت: تحریک داوطلبان به دانلود و نصب برخی نرم‌افزارها با عناوین نتایج انتخابات از جمله مواردی هستند که می‌تواند منجر به مجاب کردن افراد برای استفاده از نرم‌افزارهای جعلی و مخرب شود.

رییس پلیس فتا البرز به مدیران کانال ها در فضای مجازی توصیه کرد: با توجه به اینکه مسئولیت فضای مجازی را عهده دارند، از قراردادن هرگونه لینک و آدرس ناشناس خودداری کنند و قبل از عضوگیری در گروه‌ و کانال‌های خود حتما فعالیت کاربرها را مورد رصد و پایش قرار دهند.

مصادیق تخلف انتخاباتی در فضای مجازی چیست؟

نشر اکاذیب در صدر جرایم انتخاباتی

نگاهی به قانون انتخابات و عملکرد پلیس در ادوار گذشته نشان می دهد که یکی از مهم ترین جرایم مرتبط با موضوع انتخابات در فضای سایبری، «انتشار اکاذیب، اخبار جعلی، شایعات و مصادیقی از این قبیل» است.

سرهنگ علی حسینی رئیس پلیس فتای خوزستان در این زمینه می گوید: مواردی نظیر ترویج شایعات و دروغ پراکنی، تهمت و افترا، انتشار اخبار در راستای تشویش اذهان عمومی، انتساب مطالبی خلاف حقیقت به افراد و پخش هر گونه مستندات جعلی در فضای مجازی بطوری که باعث اهانت و توهین به شهروندان گردد، از جمله مصادیق نشر اکاذیب در فضای سایبری به شمار می رود.

طبق قانون، هرگونه انتشار مطالب منفی درباره نامزدهای انتخاباتی و گروه‌های سیاسی در رسانه‌های همگانی و شبکه‌های اجتماعی ممنوع است و بر این اساس در صورت مشاهده چنین رفتارهایی، افراد متخلف تحت تعقیب قرار می گیرند.

به همین دلیل پلیس به شهروندان توصیه کرده است قبل از انتشار یا باز نشر یک خبر پیرامون هر نامزد انتخاباتی، از درستی و صحت آن مطمئن باشند و برای این کار به رسانه های رسمی رجوع کنند.

مدیران شبکه های اجتماعی مراقب باشند

بازنشر مطالب غیرمستند و کذب در شبکه های اجتماعی، مسئولیت میزان کانال ها و گروهها را در رصد اطلاعاتی که بازنشر می شود، دوچندان می کند. در این رابطه سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتا استان اصفهان گفته است: مدیران کانال‌ها و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی باید بدانند انتشار محتوا و تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باید منطبق بر قوانین انتخاباتی باشد و مدیران نباید نتایج آرای کاندیداها را پیش از موعد اعلام نتایج قطعی انتخابات در صفحات مجازی خود منتشر کنند.

وی به هموطنان نیز توصیه کرده است که به شایعات و اخبار ناموثق انتخاباتی یا نتایج نظرسازی‌های کذب که در شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد توجه نکرده و جهت اطلاع از اخبار صحیح به خبرگزاری‌های معتبر و صدا و سیما مراجعه نمایند.

پایش مستمر فضای مجازی

در ابتدای آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا از اجرای طرح عملیاتی پلیس فتا در ۳۴ کارگروه در سراسر کشور در خصوص " رصد جریانات مرتبط با چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری " خبر داده و گفته بود: پلیس فتا مطابق با شرح وظایف ابلاغی و تعیین شده تمامی جریانات را رصد نموده و در صورت مشاهده موارد مجرمانه نظیر تخریب، توهین، دروغ و شایعه پراکنی و هر گونه اقدام در حوزه جرایم ویژه انتخاباتی با متخلفان و مجرمان برابر قانون برخورد خواهد کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا تصریح کرد: در ایام کنونی منتهی به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پلیس فتا فراجا در راستای اجرای وظایف و ماموریت های محوله با وزارت کشور، دادستانی و سایر نهادهای ذی نفع در راستای ارتقاء امنیت در فضای مجازی تعامل و ارتباط تنگاتنگ برقرار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha