۱۵۰ صنعت بزرگ استان یزد مشمول استانداردسازی مصرف انرژی هستند

یزد - ایرنا - مدیرکل استاندارد استان یزد با تشریح الزامات استانداردسازی مصرف انرژی در صنایع به خصوص واحدهای تولیدی بزرگ اظهار داشت: در استان یزد بر اساس اسناد بالادستی حدود ۱۵۰ صنعت بزرگ مشمول اصلاح الگوی مصرف انرژی هستند.

به گزارش ایرنا، «حمید مطهری» روز شنبه در نشست هم اندیشی تقویت فرهنگ استاندارد با بیان اینکه در یک سال اخیر به ۱۳۰ مجتمع تولیدی استان از نظر میزان مصرف انرژی اخطار قانونی داده شده است، ادامه داد: بر اساس مصوبات موجود در صورتی که صنایع پرمصرف میزان انرژی مورد استفاده را ظرف یکسال به حد استانداردهای تعیین شده در این زمینه نرسانند، نرخ حامل های انرژی برای آنها بر اساس قیمت جهانی اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ شرکت تولید کاشی در استان به دلیل عدم رعایت استاندارد یا تخلف در اظهار کیفیت محصول در یک سال گذشته جریمه شده اند، در خصوص حقوق شهروندان در این زمینه یادآور شد: بخش قابل توجهی از شهروندان از حقوق قانونی خود در زمینه کیفیت کالا اطلاع لازم را ندارند و همین موضوع باعث شده تا در پیگیری مطالبات خود از تولیدکنندگان در زمینه کیفیت کالا دچار مشکل شوند.

۱۵۰ صنعت بزرگ استان یزد مشمول استانداردسازی مصرف انرژی هستند

مطهری افزود: تشدید نظارت استاندارد در سال های اخیر باعث شده ، میزان کم فروشی در برخی از کالاها از بیش از ۴۰ درصد به کمتر از ۱۵ درصد کاهش یابد و همچینی کسری وزنی برخی از کالاها نیز که در گذشته حدود ۶.۵ درصد بود به کمتر از ۱.۸ درصد تقلیل یافته است.

وی تمرکز بر استانداردسازی خدمات پس از فروش را از رویکردهای مهم در سال های اخیر از سوی سازمان استاندارد عنوان کرد و گفت: در این زمینه الزام شرکت های خودروسازی در زمینه استانداردسازی خدمات پس از فروش اجرا شده و برای لوازم خانگی نیز این موضوع در دست پیگیری و اجرا است که باعث ارتقاء کیفیت ارائه خدمات به شهروندان می شود.

مدیرکل استاندارد استان یزد بروزرسانی ۷۰ دستورالعمل را از مهمترین اقدامات این مجموعه عنوان کرد و افزود: عضویت استاندارد ایران در اتحادیه اعتبارسنجی بین المللی آزمایشگاه‌های ایلک (ILAC ) که بعد از ربع قرن تلاش در دولت سیزدهم محقق شد، موفقیتی مهم برای کشور است که باعث شده تا استاندارد ایران در کشورهای عضو پذیرفته شده و محصولات دارای نشان استاندارد ایران در این کشورها مورد ارزیابی و بررسی مجدد قرار نگیرد.

سابقه استاندارد در ایران بیش از یک قرن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha