اجرای طرح عیدانه استاندارد برای نظارت بر خدمات و کالا در یزد آغاز شد

یزد- ایرنا - مدیرکل استاندارد یزد از آغاز اجرای طرح ویژه «عیدانه استاندارد» به منظور افرایش نظارت بر کیفیت خدمات و کالا در استان خبر داد و گفت: این طرح به مناسبت ایام نوروز و ماه مبارک رمضان آغاز و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد.

به گزارش ایرنا "حمید مطهری" روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: طرح عیدانه ویژه با محورهای نظارت بر کیفیت کالاها و خدمات، در مراکزی نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، مراکز اقامتی، میادین میوه و تره‌بار، خدمات قالیشویی و مراکز فروش شیرینی و آجیل، اجرا می شود.

مطهری، به طرح خالص فروشی در شیرینی فروشی‌های استان اشاره و تصریح کرد: براساس این طرح باید هزینه جعبه شیرینی هنگام فروش انواع شیرینی به طور مجزا محاسبه شود.

مدیرکل استاندارد استان یزد خاطرنشان کرد: در طرح یاد شده شیرینی فروشی‌ها موظف به تعیین قیمت و وزن جعبه و خالص شیرینی به شکل جداگانه هستند و عدم رعایت این مساله، کم فروشی تلقی می‌شود و واحدهای متخلف به تعزیرات معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه این طرح از یکسال گذشته در استان اغاز شده است گفت: در ابتدای این طرح فقط پنج درصد شیرینی فروشی های استان خالص فروشی شیرینی را رعایت می کردند که اکنون این رقم به ۷۰ درصد رسیده است.

مدیرکل استاندارد استان یزد یادآور شد: در برخی موارد شیرینی فروشی ها در استان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه شدند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در مورد طرح‌های پایش کم‌فروشی بر واحدهای تولیدی استان گفت: کم فروشی در واحدهای تولیدی استان نسبت به میانگین کشوری کمتر است.

وی با بیان اینکه هر هفته بطور متوسط هشت واحد تولیدی بزرگ صنعتی مورد پایش قرار می گیرد افزود: میانگین کم فروشی این واحدها در کشور بین ۲.۵ تا ۲.۹ درصد است که این رقم در استان ۲.۱ تا ۲.۲ درصد می باشد.

مطهری اضافه کرد: با اجرای این طرح روزانه ۲۰۰ میلیون تومان و سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان از کم فروشی واحدهای تولیدی جلوگیری شده است .

وی با اشاره به پایش این اداره کل در طول سال افزود: ۱۰ هزار کالای تولیدی استان مورد پایش قرار گرفت که در این زمینه ۶۰ واحد دارای پروانه استاندارد به علت اینکه کالای با کیفیت را کمتر از استاندارد عرضه کردند به کمیسیون ماده ۴۲ معرفی و جریمه شدند و برخی از این واحدها پروانه های آن ابطال و یا تعطیل شدند.

وی اضافه کرد:همچنین ۸۰ پرونده واحدهای بدون پروانه به دادگاه معرفی شدند.

مطهری خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه "مردم دار" به نشانی https://۱۵۱۷.inso.gov.ir یا با تماس

۱۵۱۷ یا شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ گزارش مربوط به تخلفات کیفی در حوزه کالا و خدمات را اطلاع دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha