برنامه‌های فرهنگی با محوریت مردم در تهران برگزار می‌شود

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: یکی از موضوعاتی که به شکل جدی در ابتدای کار دنبال شد خروج برنامه‌های فرهنگی از محیط‌های بسته و نمایشگاهی بود تا آنها با محوریت مردم پیگیری و اجرا شود.

مصطفی زیبایی‌نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تشریح شاخص‌ترین برنامه‌های فرهنگی شهرداری تهران پس از هزار روز خدمت افزود: اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در سه سال گذشته روزهای پرکاری را سپری کرد، ورود جدی و حداکثری به موضوعات فرهنگی و طراحی گسترده انواع سکوهای فرهنگی در شهر سبب شد فعالیت‌های این اداره کل بیش از ادارات دیگر شهرداری دارای نمود عینی و ملموس در جامعه باشد.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: در دوره تحولی، شهرداری بر این باور است که اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت مردم و در راستای مردمی‌سازی فرهنگ از ماموریت‌های این نهاد بوده که شهرداری در این دوره در دستور کار خود قرار داده و آن را با جدیت دنبال کرده است.

وی افزود: برای محقق کردن این هدف ۸۵ برنامه میدانی و بزرگ فرهنگی شامل برنامه‌ها امام رضایی‌ها، راهپیمایی ۱۰ کیلومتری غدیر، جشن بزرگ پیامبر مهربانی در میدان ولی‌عصر(عج)، نخستین رویداد آیینی محرم شهر در میدان آزادی در تهران اجرا شد.

زیبایی‌نژاد اجرای پویش‌های فرهنگی و هنری را از دیگر رویدادهایی عنوان کرد که برخی از آنان ابعاد ملی و بین‌المللی پیدا کرده است، گفت: اجرای ۶۸ پویش فرهنگی مانند پویش ملی سرود سلام فرمانده و پویش سلام یا مهدی(عج) به مناسبت اربعین حسینی از مهمترین و موثرترین پویش‌های برگزار شده در اداره کل فرهنگی شهرداری تهران بوده است. علاوه بر این پویش لشگر قدس، جشن فرشته‌ها، روزه اولی‌ها نیز از دیگر پویش‌های موفق اجرا شده در این مدت بوده است.

۸۵ برنامه‌ فرهنگی با محوریت مردم تهران در ایام غدیر برگزار می‌شود


ورود به عرصه‌های تلویزیونی ترویج فرهنگ

زیبایی‌نژاد با بیان اینکه استفاده از همه ابزارهای رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ متعالی ایرانی - اسلامی از راهبردها و اولویت‌های فرهنگی این اداره کل با استناد به سند تحولی شهرداری تهران بوده است، از ورود جدی و موثر به عرصه‌های رسانه‌ای برای تبیین موضوعات فرهنگی در جامعه خبر داد و گفت: ورود جدی به حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شامل ساخت برنامه‌های تلویزیونی، فیلم و سریال، انیمیشن و نماهنگ با صدای هنرمندان فرهیخته کشور از اقداماتی است که در راستای ترویج ارزش‌های فرهنگی در جامعه به انجام رسیده است.

وی به اجرای برنامه‌هایی در راستای افزایش نشاط اجتماعی جامعه اشاره کرد و گفت: غنی‌سازی و نشاط اجتماعی یکی از اهداف‌ اداره کل فرهنگی شهرداری تهران است که در سه سال گذشته برای تحقق آن سه هزار و ۳۰۰ برنامه و رویداد فرهنگی هنری با عنوان شهرزاد، ویژه برنامه‌های شاد شب یلدا، کاروان‌های شادی آیین استقبال از بهار و نیز برپایی دهکده‌های بهار ایران در بوستان‌ها در دو سال سال پیاپی به اجرا گذاشته شد.


حمایت از گروه‌های مردم نهاد

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران سیاست شهرداری را خارج شدن از تصدی‌گری امور و واگذاری آن به مردم عنوان کرد و یادآور شد: در دوره سه سال اخیر از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد و گروه‌های جهادی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی استفاده شد و شهرداری نقش تسهیل‌گر را دربرگزاری امور برعهده داشته است.

وی ادامه داد: با مشارکت تشکل‌های مردم نهاد در سه سال گذشته یک هزار و ۱۰۶ برنامه در پایتخت به صورت موفق برگزار شد که در نوع خود بی‌سابقه بوده است. حمایت از برگزاری هزاران عنوان برنامه در موضوعات مختلف ملی و مذهبی نیز از دیگر اقداماتی بوده که در این مدت در راستای حمایت از تشکل‌های مردم نهاد از سوی اداره کل فرهنگی شهرداری تهران انجام شد.

۸۵ برنامه‌ فرهنگی با محوریت مردم تهران در ایام غدیر برگزار می‌شود


شهر بوی شهیدان گرفت

زیبایی‌نژاد بزرگداشت مفاخر و شهدا را از موضوعات مهم اداره کل فرهنگی در سه سال گذشته بر می‌شمرد و افزود: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نزدیک به ۲ هزار و ۶۱۲ برنامه شده است که از آن جمله می‌توان به مشارکت‌هایی مانند اجرای ۳۶ رزم‌نمایش‌ دفاع مقدس با شبیه‌سازی عملیات‌های پیروزمندانه دفاع مقدس، برگزاری سومین همایش بزرگ «یاران سلیمانی»، برگزاری نخستین رویداد آیینی شهر شهدا، حمایت از اردوهای راهیان نور جنوب و غرب کشور و یادواره های شهدا درمناطق ۲۲گانه اشاره کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در راستای ارتقا فرهنگ عمومی و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی گفت: نزدیک به ۸۵۰ برنامه درباره ترویج زبان و ادبیات فارسی اجرا شد که برگزاری اردوی شب شعر جوان ویژه دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) با همکاری شهرستان ادب، کلاس‌های آموزشی ادبیات، شعرسرایی و شعرخوانی در سراهای محلات و برگزاری کنگره و پاسداشت استاد شهریار از جمله این برنامه‌ها بود.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه نیازمند ترویج عمومی و استفاده حداکثری از فضاهای شهری برای تبیین رویکردهای فرهنگی و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی - ایرانی در جامعه هستیم، ادامه داد: حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ برنامه در قالب رخدادهای خیابانی و منطقه‌ای از سوی این اداره کل با موضوعات مختلف دینی، تفریحی، سرگرمی و اموزشی و نیز روشنگری اجرا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha