پرونده پاسداری شیرینی محلی "کُته" در اورامانات کرمانشاه تدوین شد

کرمانشاه - ایرنا - رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پاوه از تشکیل و تدوین پرونده پاسداری شیرینی محلی و ثبت ملی شده «کُته» در منظر جهانی هورامان (اورامانات) کرمانشاه خبر داد.

هادی شریفی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قدمت شیرینی «کُته» در هورامان اظهار کرد: «کُته» نوعی شیرینی طبیعی در منطقه جهانی هورامان/ اورامانات است که از زمان‌های گذشته رواج زیادی در بین مردم این منطقه داشته است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پاوه افزود: این شیرینی ترکیبی از توت خشک، شیره توت، گردو و مغز پسته وحشی یا همان بنه است که مردم منطقه از گذشته‌های دور آن را به عنوان نوعی شیرینی مقوی پخت می‌کردند.

او گفت: این شیرینی متناسب با شرایط سخت زندگی و تردد مردم در منطقه کوهستانی هورامان مردم این منطقه تهیه شده است تا برای ادامه فعالیت‌های روزمره و سفرهای دور و نزدیک خود به مناطق اطراف از آن استفاده کنند.

شریفی افزود: با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی مردم، پخت این شیرینی اصیل هم در منطقه کمرنگ شد، تا اینکه چندسال پیش به منظور حفظ آن پرونده ثبت ملی شیرینی «کُته» تدوین شد و در نهایت در سال ۱۳۹۹ به ثبت ملی رسید.

او با بیان اینکه پس از ثبت ملی این شیرینی، برنامه احیاء آن در دستور کار قرار گرفت و اقدامات خوبی نیز انجام شد، تصریح کرد: در مرحله بعدی پرونده پاسداری از شیرینی «کُته» هورامان تهیه شده و تلاش می‌شود تا امسال در شورای ثبت ملی آثار کشور مطرح و به ثبت برسد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پاوه گفت: در حال حاضر یک کارگاه تولیدی با ظرفیت هشت نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم در راستای تولید این شیرینی در شهرستان پاوه راه اندازی شده است.

او تاکید کرد: با راه‌اندازی این کارگاه شیرینی «کُته» به شکل کاملا استاندارد تهیه و روانه بازار می‌شود و بخش قابل توجهی از تولیدات این کارگاه نیز به کشورهای دیگر صادر می شود.

کُته در زبان کُردی به معنای کوبیدن است و از آنجایی که برای تهیه این شیرینی باید توت خشک شده به همراه گردو و مغز بنه کوبیده شود، به آن «کُته» گفته می‌شود.

به گزارش ایرنا، در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده منظر فرهنگی اورامانات /هورامان بررسی و با تصویب اعضای کمیته، این منطقه به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود و ۷۰۰ روستا نیز در این عرصه قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha