از دولت‌های همه‌فن حریف تا اصلاحاتی که در گذشته مانده/ اقتصاد؛ مساله اصلی مردم

تهران- ایرنا- «علی خضریان» و «مجید فراهانی» به ترتیب به عنوان نمایندگان «سعید جلیلی» و «مسعود پزشکیان» دو نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره‌ای مواضع آنان را در حوزه‌های مختلف تبیین کردند. یکی از دولت‌های همه‌فن‌حریف در گذشته گفت و دیگری نیروهای اصلاحات را نقد کرد که همچنان در ایام گذشته مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، کمتر از پنج روز مانده تا زمان برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری (۸ تیر)، نمایندگان ستادهای ۶ نامزد مطرح پاستور ۱۴ در مناظره های دانشگاه‌های مختلف حضور می‌یابند و در موضوعاتی مانند طرح صیانت از فضای مجازی، ارتباط میدان-دیپلماسی، سیاست خارجی و مدیریت قیمت ارز بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

امروز (یکشنبه) هم علی خضریان نماینده ستاد جلیلی و فراهانی نماینده ستاد پزشکیان در سالن کنفرانس معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف در مناظره ای سیاسی به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه و برای تشریح آرای نمایندگان سیاسی مد نظر خود حاضر شدند.

علی خضریان نماینده ستاد سعید جلیلی فعال سیاسی و رسانه‌ای ایرانی و نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است. در سوابق سیاسی خضریان سخنگویی ستاد انتخاباتی کار و کرامت (ستاد سید ابراهیم رئیسی) در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به چشم می‌خورد. همچنین همکاری ۱۲ ساله‌ای با نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تا خرداد ۱۳۹۹ داشته و آخرین مسئولیتش مدیریت مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی این نهاد بود.

مجید فراهانی نماینده ستاد مسعود پزشکیان در کارنامه خود عضویت در شورای اسلامی شهر تهران (دوره پنجم)، دبیرکلی و ریاست شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان و سابقه عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف را دارد، اخیرا عضو شورای راهبری مجمع دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف شد. عضویت در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی از سوابق گذشته فراهانی است.

دولت‌هایی داشتیم که خود را همه‌فن‌حریف

فراهانی نماینده ستاد پزشکیان در این مناظره سیاسی گفت: ما در گذشته دولت هایی داشتیم که خود را همه فن حریف و ژنرال همه حوزه می دانستند. اما امروز با مهاجرت عظیم نخبگان و نیروهای متخصص روبرو هستیم، بزرگترین صادر کننده نیروی انسانی به شمار می رویم و این وضعیت ما را به سمتی هدایت می کند که اساسا تمامیت ایران در خطر است.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه می دهد: حل این مشکلات و حرکت به سمت توسعه آن هم در شرایط امروز الزام است. ما در یک پیچ تاریخی هستیم و این نگران کننده است.

خضریان نماینده ستاد جلیلی نیز در این مناظره گفت: مردمی که امروز وجود دارند معمولا دیده نمی شوند، در موضوع مشارکت گروه های سیاسی نقش میانجی دارند و تلاش برای نزدیک کردن ارتباطات بین مردم و حاکمیت است اما در آن طرف طیف اصلاحات به دنبال بدگویی کردن حاکمیت هستند و اجازه نمی دهند آشتی بین مردم و حاکمیت ایجاد شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر میانجیگری بین مردم و حاکمیت شکل نگیرد مشارکتی هم شکل نخواهد گرفت. پس بدگویی حاکمیت را در مقابل مردم نکنیم.

از دولت‌های همه‌فن حریف تا اصلاحاتی که در گذشته مانده/ اقتصاد؛ مساله اصلی مردم

کنایه خضریان به پزشکیان
نماینده دوره های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی خطاب به فراهانی گفت: میادین مشترک (نفت و گاز) را چه کسی ترک فعل کرده است؟ چه کسی کشور را معطل کرد؟ (بیژن) زنگنه وزیر نفت دولت‌های یازدهم و دوازدهم.

خضریان به رفتار اخیر محمد فاضلی کارشناس مسعود پزشکیان در میزگرد فرهنگی در شبکه دو سیما کنایه زد و گفت: این چه نگاه پوپولیستی (عوام فریبانه) است که یک نامزد بگوید کشور را باید متخصصان اداره کنند، در حالی که نتوانست کارشناس خود را کنترل کند.

وی افزود: پزشکیان نماینده مجلس بود چرا در دوره نمایندگی خود دردی از مشکلات مردم را حل نکرد؟ چون او به دنبال ورزش کردن خود بود. پزشکیان حریت هایی دارد؛ اما کشور را نمی توان به صرف اینکه من کاری نکنم و کشور را متخصصان اداره کنند، به این فرد سپرد. همین عدم مسئولیت پذیری خود یکی از دلایل کاهش مشارکت سیاسی است ما چه کردیم که مردم اعتماد ندارند.

خضریان خطاب به نماینده ستاد پزشکیان گفت: (اتفاقات) دوره آقای (علی‌اکبر) هاشمی و (سیدمحمد) خاتمی و (حسن) روحانی، روسای جمهور پیشین را پای چه کسی باید گذاشت؟ (جواد) ظریف، وزیر امور خارجه پیشین، بود که کشور را قرارداد (برجام) بست. چه کسی باید الان پاسخ دهد. آنوقت آنها برای مردم کار می کنند؟ اصلاحات در بیماری ماندن در گذشته، است.

از دولت‌های همه‌فن حریف تا اصلاحاتی که در گذشته مانده/ اقتصاد؛ مساله اصلی مردم

مسأله مردم اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در بخشی دیگری عملکرد (سعید) جلیلی را در دوران فعالیت خود در شورای عالی امنیت ملی و تیم مذاکره کننده به روایت منتقدان قابل دفاع ندانست و گفت: بعد از برکناری علی لاریجانی، جلیلی در شورای عالی امنیت ملی دبیر شد که عملکردش مشخص است. تحریم هایی علیه ایران اعمال شد و کشور در لبه پرتگاه جنگ قرار گرفت.

نماینده ستاد پزشکیان ادامه داد: جلیلی باید بداند دیپلماسی، سرسخت نشان دادن یا بیانیه صادر کردن نیست. هنر دیپلماسی این است که حق هسته ای حفظ شود آن هم با رعایت کاهش تحریم ها، جلیلی با ۵٠ تحریم شورای عالی امنیت ملی را از لاریجانی تحویل گرفت و با ۵٠٠ تحریم تحویل دیگری داد.

فراهانی با تاکید بر ارتباط با همه کشورها گفت: معتقدیم باید با همه کشورهای دنیا در تعامل باشیم و از ظرفیت ها استفاده کنیم. باید در افغانستان هم سرمایه گذاری کرد. اکنون این سوال مطرح است که چرا چین در افغانستان بیشتر از ایران سرمایه گذاری کرد؟

وی افزود: مسأله مردم اصلاح طلب و اصولگرا نیست، آنها دنبال حل مشکلات اقتصادی هستند. با آرمان و شعار نمی توان به اهداف رسید. سنگاپور و مالزی چگونه به این جایگاه رسیدند. باید از الگوی توسعه این کشورهای اسلامی استفاده کرد. پزشکیان می گوید ایران باید به دست ایران و ایرانیان ساخته شود و توسط متخصصان اداره شود و نیاید واژه متخصصان را به سخره گرفت.

از دولت‌های همه‌فن حریف تا اصلاحاتی که در گذشته مانده/ اقتصاد؛ مساله اصلی مردم

چرا لاریجانی مسئول چین شد؟

خضریان نماینده ستاد جلیلی در جمع بندی نهایی این مناظره خطاب به نماینده ستاد پزشکیان گفت زمانی که رییس جمهور چین به تهران آمد (حسن) روحانی کجا بود؟ چرا با او دیدار نکرد؟ چون برجام در حال نهایی شدن بود و از فرط خوشحالی با رییس جمهور چین دیدار نکرد مباد آمریکا ناراحت شود حال آقای فراهانی می گوید چرا چین بیشتر با افغانستان سرمایه گذاری می کند.

وی ادامه داد: چرا لاریجانی مسئول چین شد؟ چون روابط بین ایران و چین در دوره روحانی سرد شد و لاریجانی آمد که ارتباطات را از سر بگیرید.

نماینده ستاد جلیلی گفت: کارگران هفت تپه ۶ ماه حقوق نگرفتند می دانید مطالبه آنها چه بود ؟ اینکه برای هفت تپه کاری کنید که در حال نابودی است مطالبه آنها حفظ سرمایه اجتماعی است.
خضریان اظهار داشت: مردم ما همان مردمی هستند که پای مبارزه با اسرائیل ایستادند. آنهایی که ادعا می کنند ما را در لبه پرتگاه جنگ بردند چه کسانی کشور را در لبه پرتگاه جنگ بردند؟ جلیلی یا خاتمی و روحانی آنوقت آقای فراهانی چون می گوید مسخره نکنید.

وی گفت: می گویید، ما می خواهیم کشور را توسعه دهیم اما چگونه با ارتباط با (دونالد) ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا. همسر شهردار (محمدعلی نجفی) به قتل می رسد آنوقت آن را پرستو می کنید، آن هم بدون هیچ سندی.

نماینده ستاد پزشکیان گفت: تعریف پروژه در کشور اشتباه است. ما بالای ۱۰ هزار طرح ملی نیمه تمام در کشور داریم، بدون اینکه آمایش شود. وقتی صحبت از متخصص می شود؛ یعنی اجازه دهیم با ظرفیت متخصصان امر مسایل را رفع کنیم.

وی خطاب به خضریان گفت: شما که عضو کمیسیون اصل نود هستید، پاسخ دهید چرا طرح تحقیق ‌تفحص از ماجرای چای دبش صورت نگرفت؟

خضریان پاسخ داد: این ماجرا از دولت (حسن) روحانی شروع شد و قبل از رسیدن به کمیسیون دستگاه قضایی حکم داد. کمیسیون شبه‌قضایی است. اگر نماینده ای در این روند دخالت داشت، اسم بدهید رسیدگی می کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha