نشست باید و نباید رسانه‌های فارس در انتخابات ۱۴۰۳؛ تاکید بر نقش مهم رسانه در این رویداد

شیراز-ایرنا-نشست تبیینی تشریح قوانین و مقررات رسانه‌ای ویژه انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه سوم تیرماه برگزار و در این نشست با حضور معاون عمومی دادستان و رییس هیات نظارت شورای نگهبان فارس باید و نبایدهای رسانه‌ای برای برگزاری این رویداد مطرح وعنوان شد که نقش رسانه برای شکل دهی به افکار مردم در ین رویداد بسیار موثر است.

معاون عمومی دادستان فارس یکشنبه در نشست تبیینی تشریح قوانین و مقررات رسانه‌ای ویژه انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اصحاب رسانه قشر متفکر جامعه هستند، جامعه انتظاری که از رسانه دارد فراتر از هر شخصی است؛ قلم رسانه می‌تواند تفکرات جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، نوشتار، گفتار، اقدامات و نگاه رسانه در آینده نظام و انقلاب و رویکرد مردم مؤثر است، مردم امروزه در حال زندگی با رسانه هستند، لذا هر اقدام ناسنجیده از سوی اصحاب رسانه اثر منفی قابل‌توجهی به جا خواهد گذاشت.

افشین محمدی دره شوری اضافه کرد: اگر رسانه تخلفی انجام دهد یا باعث شود مردم به سمت موضوعات خاصی بروند و از شرکت در انتخابات ناامید شوند اثر گسترده منفی بر جامعه سایه می‌افکند.

معاون عمومی دادستان فارس عنوان کرد: نقش رسانه به عنوان امین جامعه برای همه مبرهن و آشکار است و انتظار می رود که رسانه با رعایت اصول و موازین قانونی زمینه انتخابات خوب و آزاد را فراهم کند.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی اصحاب رسانه فراهم کردن شرایطی است که مردم فرد اصلح را انتخاب کنند، گفت: رسانه نباید فرد اصلح را خودش برای مردم انتخاب کند بلکه باید شرایطی فراهم کند که مردم فرد اصلح را تشخیص دهند؛ برای رسانه نباید این موضوع که کدام حزب و جناح رییس جمهور شود فرقی داشته باشد.

دره شوری عنوان کرد: نامزد رییس جمهور باید فردی باشد که به فکر مردم، نظام و انقلاب باشد، ولایت مدار و معتقد باشد، ولایت اولویتش باشد و به جای بازگو کردن صورت مسئله، کار را به سرانجام برساند.

معاون عمومی دادستان فارس افزود:او نباید دنبال تخریب اشخاص باشد، نباید با حرف‌های عوام پسندانه و چالش‌های جامعه را بیان کردن درصدد این باشد تا اقبال عمومی را به سمت خود بیاورد، او باید با گفتن واقعیت‌ها، بحث علمی و کارشناسی در موضوعات مختلف مشکلات جامعه را حل کند.

او اضافه کرد:رییس جمهور برای حل مشکلات جامعه باید از متخصصان کمک بگیرد و اگر ادعای ولایت مداری می‌کند قلبا و عملا هم ولایت مدار باشد.

این مقام قضایی گفت: همه کشورهای دنیا در سیاست‌های کلان خود خط واحدی دارند، حتی کشورهای درجه دو و سه در نظام‌های حقوقی و مملکت‌داری خود خطوط اصلی حکومتی دارند که این خطوط در همه دولت‌هایشان ثابت است و تغییری نمی‌کند، شاید برخی دولتمردان در سیاست‌های جزیی و بحث مدیریتی سلیقه‌ای عمل کنند و تغییراتی را نیز اعمال کنند اما سیاست‌های کلان نباید تغییر کند، در کشور ایران هم این رویکردها باید اعمال شوند و به صورت حداکثری همین رویکرد پیش برده شود.

معاون عمومی دادستان فارس گفت: سیاست‌های کشور ایران مشخص است، مردم انقلاب را دوست دارند و در شرایط سخت خود را نشان می‌دهند؛ شاید اختلاف سلیقه وجود داشته باشند اما تفکر اصلی دوست داشتن انقلاب، کشور و آرامش خود و هم وطنان‌شان است؛ رسانه باید با دامن زدن و تشریح و تبیین این موضوعات تلاش کند تا مردم در انتخاب اصلح آگاه‌تر و موفق‌تر عمل کنند.

دره شوری با بیان اینکه رسانه باید برنامه‌های مختلف اشخاص را بی‌طرفانه برای مردم تبیین کند، گفت: جانبداری رسانه از شخص و افراد خاص نتیجه خوبی به دنبال ندارد، اگر رسانه جانبداری یک طرفه انجام دهد از سوی مردم نمره قبولی را نمی‌گیرد؛ مردم انتظار دارند اصحاب رسانه بی‌طرفانه عمل کنند، رسانه بایستی مراقبت کند تا از سوی برخی افراد با اهداف خاص سیاسی اغفال نشود، بدون شک انتشار مطلب نادرست از سوی رسانه‌ها باعث هجمه‌ای در جامعه می‌شود که هزینه‌های بسیاری را نیز به دنبال دارد.

وی ادامه داد: کشور ما در چند دهه اخیر با تلاطمات بسیاری روبه رو بوده که قدرتمندانه از همه این تلاطمات عبور کرده که دلیل این اتفاق خوب این است که مقام عظمای ولایت سکاندار کشتی بوده و مردم نیز همواره راهبر و همراه بوده‌اند، مردم با همه دشواری‌ها همواره در میدان بودند.

معاون عمومی دادستان فارس گفت: رسانه باید امیدآفرینی را برای مردم بازگو کند و نقاط قوت را شرح دهد،ما باید نقاط ضعف را بپذیریم و خردمندانه درصدد رفع آنها برآییم؛ اقدامات قابل‌توجهی انجام شده و نقاط قوت خوبی وجود دارد که باید منعکس شود؛ نباید مشکلات کوچک بزرگ شمرده شود و ناامیدی بر مردم چیره شود.

وی ادامه داد: رسانه‌های معاند چیزی برای گفتن ندارند و از کوچکترین مسائل برای ناامید کردن مردم استفاده می‌کنند، این در حالیست که لازمه زندگی متمدن این است که همه اتفاقات چه مثبت و چه منفی در کنار هم وجود داشته باشند.

دره شوری گفت: رسانه‌های معاند درصدد هستند اعتماد و امید را در میان مردم کمرنگ کنند لذا رسانه باید با اقدامات سنجیده و خوب امید را به مردم بازگرداند.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته شاهد پیشرفتهای خوبی در کشور در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم، گفت: شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی اقداماتی داشتند که شاید بعدها مشخص شود، بدون شک در آینده‌ای نزدیک شاهد تغییرات مثبت حاصل از اقداماتی خواهیم بود که با درایت ایشان شکل گرفته است.

معاون عمومی دادستان فارس افزود: اصحاب رسانه نظام و انقلاب را همراهی کردند و در شرایط سخت با انقلاب همراه بودند، نیاز است تلاش خود را جهت امیدآفرینی مضاعف کنند و به مردم جهت تشخیص کاندید اصلح کمک کنند؛ رسانه باید تنها شرایط رییس جمهور خوب را بیان کند، این مردم هستند که باید رییس جمهور را انتخاب کنند.

وی بیان کرد: شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی در طول دوران فعالیت‌هایش در دولت سیزدهم فعالیتهای زیرساختی و مؤثری را در کشور انجام داد اما سانحه‌ای که منجر به شهادت ایشان شد کشور را با شرایطی مواجه کرد که رویداد انتخابات ریاست جمهوری یک سال زودتر برگزار شود.

دره شوری ادامه داد: شاید اگر همه چیز به روال عادی پیش می‌رفت شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و حتی انتخابات در سال آینده به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شد اما در حال حاضر انتخابات دستی است و نمایندگان هم با جدیت در حال انجام تبلیغات انتخاباتی هستند.

وی اضافه کرد: قانون ریاست جمهوری برخی تخلفات و جرایم را پیش‌بینی کرده؛ همه باید به قوانین احترام بگذاریم و امور رسانه نیز بایستی بر مبنای قانون مطبوعات پیش رود تا با چالشی روبه رو نشویم.

شبکه نظارت بر انتخابات، مدافع حریم مردمسالاری دینی

رییس هیات نظارت شورای نگهبان فارس هم در این نشست ، نظارت بر امر انتخابات را از کارکرد مهم این شورا دانست و گفت: نظارت بر امر انتخابات به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی وظیفه ذاتی شورای نگهبان است؛ شورای نگهبان برای اینکه بتواند این نظارت را به خوبی اجرا کند شبکه‌ای کاملا مردمی تحت عنوان شبکه نظارت ایجاد کرده، این شبکه نظارت از اقشار مختلف مردم و افرادی امین و مورد اعتماد برای صیانت از آرای مردم تشکیل شده است.

بهروز پرنیان گفت:شبکه نظارت، مدافعان حریم مردم سالاری دینی است، شبکه نظارت شبکه‌ای کاملا مردمی است که امور آن هم در حوزه اجرا و هم در حوزه نظارت توسط مردم پیش می‌رود.

وی بر اهمیت صیانت از آرای مردم با رعایت اصل بی‌طرفی تأکید کرد و رأی مردم را حق الناس دانست و گفت: در شبکه نظارت به این موضوع اهمیت خاصی داده شده که آرای مردم به دقت و امانتداری اخذ و شمارش شود؛ آنچه ما در اجرا و نظارت مدنظر داریم این است که هم مجریان و هم ناظران باید پایبندی خود را به قانون نشان دهند.

رییس هیات نظارت شورای نگهبان فارس ادامه داد: ملاک قانون است، سلایق شخصی مدنظر نیست؛ مبنا و ملاک عمل به قانون است.

پرنیان گفت: در طول بیش از چهار دهه از انقلاب هر بار که‌انتخابات برگزار شده یک قوت و روح جدید در کالبد کشور، ملت و انقلاب دمیده شده است.

او ادامه داد: در شرایطی مهیای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌شویم که‌ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به واسطه شهادت آیت‌الله رییسی نیمه تمام ماند.

وی اضافه کرد: مطابق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، شورای نگهبان وظیفه دارد در ظرف بازه زمانی ۵۰ روز انتخابات را برگزار کند؛ بر اساس قانون اساسی وظیفه ذاتی شورای نگهبان نظارت بر امر انتخابات است.

رییس هیات نظارت شورای نگهبان گفت: خبر شهادت آیت‌الله ابراهیم رییسی ساعت هشت صبح بود و ساعت ۱۱ صبح جلسات شورای نگهبان و وزارت کشور برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد، این نشان دهنده مترقی‌ بودن قانون اساسی کشور است؛ قانونی که شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده که در چنین شرایطی خللی در امور کشور ایجاد نشود، لذا بلافاصله پس از شهادت رییس‌جمهور مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراهم شد.

پرنیان بیان کرد: ما در این اتفاق شاهد هدایت و نقش رهبری نیز بودیم؛ رهبر معظم انقلاب از همان ابتدای وقوع حادثه‌ای که منجر به شهادت آیت‌الله ابراهیم رییسی شد به مردم امید دادند که خللی در روند اجرایی کشور ایجاد نمی‌شود و با تدبیر مطابق قانون اساسی کشور عمل کردند، اینکه هیچگونه خللی در روند اجرایی کشور ایجاد نشد و امور با دقت و حساسیت پیش رفت نشان دهنده استحکام و قدرت سیاسی کشور است که هم‌ مربوط به قانون اساسی و هم مربوط به درایت رهبر معظم انقلاب است.

رییس هیات نظارت شورای نگهبان فارس اظهار کرد: برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات، هیأت‌های اجرایی و نظارت قبل از موعد مقرر تشکیل و روند اجرایی در موعد زمانی خود انجام شد.

پرنیان اعلام کرد: سه هزار و ۵۱۷ شعبه اخذ رأی در استان فارس پیش‌بینی شده و ۱۳ هزار ناظر از طرف شورای نگهبان مسئول امر نظارت هستند، این ناظران سازماندهی شدند، آموزش‌های لازم را دیده و اشراف کامل به قوانین و دستورالعمل‌های موجود دارند؛ امیدوارم هستیم با همت و تلاش رسانه زمینه برای حضور حداکثری مردم و سلامت انتخابات فراهم شود و از این طریق بتوانیم توطئه‌های دشمن را بیش از پیش خنثی کنیم.

به گزارش ایرنا،ستاد انتخابات کشور در پی شهادت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی و بر اساس اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را برگزار کرده است.

شورای نگهبان، اسامی ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که براساس حروف الفبا مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف با یکدیگر رقابت می‌کنند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر ماه سال جاری برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha