کاشت ۱.۴ میلیون هکتار جنگل‌های دست کاشت بیابانی

تهران - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: دولت در راستای تحقق منافع ملی و منطقه‌ای در جهت کنترل بیابان‌زایی و جلوگیری از تخریب سرزمین اقدامات قابل توجهی داشته به طوری که حدود ۱.۴ میلیون هکتار جنگل‌های دست کاشت بیابانی داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدعلی نیکبخت در پیامی به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی افزود: برای اینجانب به عنوان مسئول کارگروه مقابله با بیابان‌زایی مایع مسرت هست که در مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی با شعار «اتحاد برای سرزمین میراث طبیعی ما آینده ما» که تلاشی است در راستای کاهش و کنترل روند تخریب سرزمین و مقابله با بیابان‌زایی در خدمت شما باشم.

۴۰ درصد اراضی حاصلخیز کشاورزی جهان تخریب شده است

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون ۴۰ درصد اراضی دنیا معادل ۲ میلیارد هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی و اکوسیستم‌های طبیعی تخریب شده که این مساله نیمی از جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: مراتع حدود ۲۵ درصد اراضی تخریب یافته و ۴۳ درصد اراضی در حال تخریب را تشکیل می‌دهند.

نیکبخت گفت: بنا بر اعلام دبیرخانه کنوانسیون‌های تنوع زیستی و تغییر اقلیم در صورت ادامه روند تخریب جنگل‌ها و مراتع تا سال ۲۰۵۰ یک درجه سانتیگراد به دمای جهان افزوده خواهد شد و این به معنای کاهش بارندگی تداوم خشکسالی و تسریع در روند بیابان‌زایی است.

وی ادامه داد: امروزه مشارکت نسل حال و آینده برای توقف و معکوس کردن روندهای هشدار دهنده و انجام تعهدات جهانی برای احیای زمین‌های تخریب شده، مهم‌تر از همیشه احساس می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: شعار انتخاب شده برای روز مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی امسال به دنبال بسیج تمام بخش‌های جامعه برای حمایت از مدیریت پایدار سرزمین بوده و در این راستا نیاز است تا چالش‌های مهم زیست محیطی جهان از جمله بیابان‌زایی، تغییر اقلیم و کاهش تنوع زیستی در قالب مدیریت یکپارچه و جامع‌نگر برنامه‌ریزی شود.

وی اظهار داشت: در زمین جلب مشارکت مردم در کنترل پدیده بیابان‌زایی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی پروژه‌های متعدد بین‌المللی از جمله ترسیب کربن، منارید، احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته (RFLDL) را در سطح کشور به اجرا درآورده که نتایج ارزشمند آن قابل تعمیم به سایر نقاط دنیا است.

وی اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق منافع ملی و منطقه‌ای در خلال اجرای برنامه اقدامات درخور توجهی جهت کنترل بیابان‌زایی و جلوگیری از تخریب سرزمین انجام داده است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در سطح ۵ میلیون هکتار طی یک دوره ۴ساله در راستای مقابله با بیابان‌زایی و توسعه جنگل‌ها که در حقیقت یادگار شهید جمهوری است.

نیکبخت در این پیام کاشت حدود ۱.۴ میلیون هکتار جنگل‌های دست کاشت بیابانی، مالچ پاشی در سطح بیش از ۳۰۰ هکتار از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی، حفاظت از حدود ۹۰۰۰ کیلومتر جاده‌های مواصلاتی و خطوط راه آهن از تهدید حریم، حفاظت از حدود ۸۵۰۰ کیلومتر شبکه و کانال‌های انتقال آب آبیاری و ۶۰۰۰ هکتار از اراضی ناشی از خطرات ماسه‌های روان، اجرای بیش از ۷۰ هزار هکتار فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی در حاشیه دریاچه ارومیه، اجرای حدود ۲۵۰ هزار هکتار پروژه‌های اجرای مقابله با بیابان‌زایی و کنترل گردوغبار استان خوزستان را از دیگر اقدامات برشمرد.

وی افزود: بدیهی است جلب مشارکت فعال جوامع محلی و اتخاذ شیوه‌های مدیریت جامعه‌نگر مبتنی بر بهره‌گیری از توان ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران به‌ویژه در جهت ایفای مسئولیت اجرایی می‌تواند به کاهش روند بیابان‌زایی کمک کند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: توانمندسازی جوامع محلی با ایجاد و تداوم و بهره‌گیری از توان صندوق‌های حمایت از توسعه کشاورزی و منابع طبیعی است و امیدواریم با عزم ملی و استفاده از فرصت‌های بی‌شمار نهفته در کشور بحران بیابان‌زایی را مدیریت و کنترل کنیم و به طور قطع این امر مستلزم آگاهی عمومی و فرهنگ منابع طبیعی است که به معارف عمومی تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha