جلوگیری از تبخیر آب و سرعت بخشی به عملیات آبخیزداری تنها راهکار مقابله با بیابان زایی است

تهران - ایرنا - رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طبق آمارها سالانه ۲۸۰ میلیارد متر مکعب آب تبخیر می شود که تنها راهکار مقابله با بیابان‌زایی جلوگیری از تبخیر آب و سرعت بخشی به عملیات آبخیزداری و آبخوان داری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباسعلی نوبخت روز یکشنبه سوم تیر ۱۴۰۳ در مراسم بزرگداشت ۲۸ ژوئن روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی با اشاره به شعار "اتحاد برای سرزمین؛ میراث طبیعی، آینده ما" افزود: گزارش های وضعیت بیابانی شدن در جهان ناامید کننده است اما اگر نگاهمان را تغییر بدهیم می توانیم از پتانسیل های بیابان نیز بهره مند شویم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که کوچکترین آسیب به زمین در تمام جهات زندگی ما تاثیر خواهد داشت تصریح کرد: اکنون در قرن ۲۱ با سه چالش بزرگ تغییرات اقلیمی و ذوب شدن یخ های شمالی و جنوبی جهان، کمبود آب شیرین و پدیده بیابان زایی روبرو هستیم.

وی اظهارداشت: به عنوان یک جنگلبان معتقدم اگر نگاهمان را به چالش ها تغییر بدهیم می توانیم امنیت زیستی کشور را رقم بزنیم

معاون وزیر جهاد کشاوری گفت: اکنون پنج میلیارد هکتار از اراضی جهان در ۱۱۰ کشور با پدیده بیابان زایی روبرو هستند که ناشی از تغییرات جوی است.

نوبخت با بیان اینکه بیابان زایی مفهوم تخریب سرزمین و کاهش توان بیولوژیک اراضی در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک و مرطوب است گفت: آنچه که کشور ما و کشورهای همسایه را تهدید می کند باید برای درمانش چاره ای بیندیشیم زیرا بیابان زایی عوارضی همچون سبب خشکی پوشش گیاهی و افت سفره های زیرزمینی می شود که در نهایت منجر به فقر و مهاجرت اکولوژیک و سیل و فرسایش خاک خواهد شد.

طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت شکست نخورده است
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: به عنوان یک جنگلبان سال گذشته ۷۱ سفر استانی پیرامون طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت داشتم که اکثرا این طرح را تحت عنوان طرح شکست خورده حرم تا حرم یعنی مسیر تهران تا قم می دانستند با وجوداینکه یک تعداد درخت کاشته شده از بین رفته اما تعداد قابل توجهی درخت باقی مانده است.

وی گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت در جنوب خراسان جنوبی ، خراسان شمالی، خراسان رضوی، هرمزگان، یزد، سیستان و بلوچستان و خوزستان انصافا از برخی مناطق کشور چین موفق تر بوده است.

نوبخت با تاکید براینه ایران سابقه مبارزه با بیابان زایی را دارد گفت: مستنداتی وجود دارد که مربوط به سال ۱۳۳۸ در اهواز، سال ۱۳۴۴ در منطقه سبزوار انجام شده است.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب ۱.۴ دهم میلیون هکتار در ایران کارهای مبارزه با بیابان زایی انجام شده است اظهارداشت: ۲۸۰ هزار هکتار به واسطه مالچ پاشی با پدیده بیابان زایی مقابله کردیم که این جدای از فعالیت های بیولوژیک است.

دانش روز و هوش مصنوعی راهکاری برای مقابله با چالش های زیست محیطی
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بکارگیری دانش روز و هوش مصنوعی را راهکاری برای چالش های زیست محیطی دانست و گفت: اطلاعات ۴ استان جنوبی همچون خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و بخش هایی از منطقه خلیج فارس و عمان به هوش مصنوعی داده شد که با جنگل کاری می توانیم تا ۲۰ درصد رطوبت را افزایش و حدود ۳ درجه سانتیگراد دما را کاهش دهیم بنابراین می توانیم در جاهایی که فکرش را نمی کردیم شرایط را تغییر بدهیم.

بدهی آب به آبخوان ها سالانه ۱۵۰ میلیارد مترمکعب است
نوبخت با اشاره به اینکه برخی می گویند بارش در ایران ۲۵۰ میلیمتر در سال است و با این وضعیت موجود در این کشور نمی توان کارهای زیرساختی انجام داد افزود: از مجموع آب موجود سالانه ۲۸۰ میلیارد مترمکعب آب در کشور تبخیر می شود پس ۱۳۰ میلیارد مترمکعب باقی می ماند که تحت اختیار وزارت نیرو است.

وی گفت: برای آبی که تبخیر می شود اگر بتوانیم کارهای آبخیزداری را به درستی به پایان برسانیم بخشی از مشکلات حل می شود.

به گفته نوبخت، از ۱۶۵ میلیون هکتار ۱۲۵ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش آبی است که از این میزان ۱۱۰ میلیون هکتار باید تحت عملیات آبخیزداری و ۱۴ میلیون هکتار تحت عملیات آبخوان داری قرار بگیرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: بنابراین مطالعات ما نشان می دهد که حوزه های آبخوان داری سالانه ۱۰۰۰ مترمکعب آب و حوزه های آبخیزداری ۵۳۰ مترمکعب آب را در خود ذخیره می کند که در مجموع ۷۲ میلیارد مترمکعب آب در سال می شود.

وی گفت: درحالیکه بدهی ما به آبخوان ها سالانه ۱۵۰ میلیارد مترمکعب آب است اگر سالی ۵۰ میلیارد مترمکعب آب به آبخوان های اضافه شود ما می توانیم ۳ ساله بدهی خود به آبخوان ها بدهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: همچنین با احیای ۱۰ هزار رشته قنوات و افزایش آب قنوات مهاجرت معکوس در کشور بوجود آمد و به کشاورزی بازگشتند بنابراین با احیای ۳۰ هزار رشته قنوات دیگر می توانیم این کارها را انجام بدهیم.

نوبخت براین باور است که با تغییر زاویه نگاه به بیابان و مشارکت مردمی در اجرای عملیات های آبخیزداری، آبخوان داری و احیای قنوات به طور قطع در حفظ امنیت زیستی کشور موفق خواهیم شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha