استاندار: شهرک‌های صنفی باید در اختیار بازاریان هرمزگان باشد

بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان گفت: ایجاد مجتمع‌ها و شهرک‌های صنفی بزرگ تجربه‌ای موفق و ریشه‌دار است که راه‌اندازی و مدیریت آن‌ها باید در اختیار اصناف و بازاریان استان باشد.

به گزارش ایرنا، مهدی دوستی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف افزود: طی سال‌های اخیر شاهد ایجاد شهرهای بزرگ زنجیره‌ای و تک صنفی مانند شهر لوازم خانگی و تبلیغات گسترده آن‌ها و راه‌اندازی شعبه‌های استانی آن‌ها هستیم اما مدیریت هرمزگان مخالف این پدیده بوده و اصناف و بازاریان استان را صاحب حق و اولویت در ایجاد چنین مجتمع‌هایی می‌داند و با همین نگاه تاکنون با صدور مجوز نمایندگی و ایجاد شعبه چنین مجموعه‌هایی مخالفت کرده است.

وی اصناف را رکن مهم مردمی‌سازی اقتصاد در چرخه تولید و توزیع توصیف و اضافه کرد: برای تقویت این بخش از ایجاد مجتمع‌های بزرگ صنفی در استان حمایت کرده و با در اختیار گذاشتن زمین و تسهیلات و تامین زیرساخت به آن‌ها کمک می‌کنیم.

نماینده عالی دولت در هرمزگان یادآور شد: در جانمایی شهرک‌های صنفی جدید تلاش شده تا بار ترافیکی جدید به جامعه هدف و شهروندان تحویل نشود.

دوستی تاکید کرد: لازم است اصناف و بازاریان استان برای ایجاد و مدیریت شهرهای صنفی پیش قدم شده و اقدام کنند.

وی اضافه کرد: از صنایع بزرگ استان خواسته‌ایم نیاز کالاهای مصرفی خود را از بازار هرمزگان تامین کرده و از خرید خارج استانی خودداری کنند اما بازاریان نیز باید در «ستاد» (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) ثبت‌نام کنند تا صنایع برای خرید از آن‌ها منع قانونی نداشته باشند.

استاندار هرمزگان با تشریح بخشی از اقدامات انجام شده در این استان طی دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ هرمزگان در شاخص امنیت اقتصادی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه و منتشر می‌شود رتبه نوزدهم بود اما پس از آن به‌طور متوالی رتبه یک کشور را به دست‌آورد.

وی، راه‌اندازی هفت شهرک صنعتی و آماده‌سازی سه شهرک صنعتی دیگر از دیگر کارهای مهم معرفی و اضافه کرد: در بسیاری از شاخص‌های دیگر و تولیدات صنعتی و کشاورزی نیز در سه سال اخیر شاهد جهش بوده‌ایم.

استاندار: شهرک‌های صنفی باید در اختیار بازاریان هرمزگان باشد

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در این برنامه ضمن تقدیر از همدلی و تعامل اصناف هرمزگان، آرامش بازار استان و دوری از برخی تنش های سایر نقاط کشور را حاصل همکاری و نگاه منطقی بازاریان دانست.

حجت الاسلام محمد عبادی‌زاده ادامه داد: قوانین دست و پاگیر و کاغذبازی های اداری موجب فرار سرمایه گذاران می‌شود و به همین دلیل کاهش بروکراسی باید مورد توجه باشد.

وی همچنین خواستار کاهش هزینه‌ها برای بازاریان، تعامل مالیاتی با آنان و جلوگیری از رقابت‌های ناسالم شد.

هرمزگان استانی پیشرو در مباحث اصناف

مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: ایجاد شهرک‌ها و مجتمع‌های صنفی از هدف‌گذاری‌های مهم شهید آیت الله رییسی بود که استان هرمزگان در این حوزه پیشرو و الگوی سایر استان‌ها است.

محمدحسین قُمری ادامه داد: کمک به رونق بازار از برنامه‌های مهم دولت است که طرح خرید اعتباری کالا با هدف کاهش رکود و کوک به رونق بازار طراحی و اجرا شد.

به گفته این مسئول وزارت صمت، استقبال اصناف از این طرح به‌ویژه در بخش لوازم خانگی، پوشاک، کیف و کفش و مواد غذایی بیش از انتظار بود که موجب تدارم این طرح و شکستن روش‌های سنتی بازار و کمک به اصناف و اقشار کم‌درآمد شد.

رییس اتاق اصناف هرمزگان نیز در آیین روز ملی اصناف خاطرنشان کرد: همکاری بخش خصوصی و تلاش دولت موجب بهبود جایگاه هرمزگان در شاخص‌های اقتصادی شد.

علی باصره اضافه کرد: تبدیل هرمزگان به یک استان پیشرو در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات نتیجه تلاش‌ها و همکاری‌های اصناف و بخش خصوصی و دولت است و ایجاد اشتغال و کمک به اقشار مختلف دستاورد این همکاری هاست.

در این مراسم از برگزیدگان اصناف هرمزگان در بخشهای مختلف تقدیر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha