بازار داغ گل‌محمدی در فارس؛ خرید توافقی ۲۳۰ تن از باغداران دارابی

شیراز - ایرنا - این‌روزها بازار گل محمدی در فارس رونق گرفته و در حال حاضر هم طبق اعلام متولیان در عرصه کشاورزی ۲۳۰ تن گل محمدی از باغداران شهرستان داراب به صورت توافقی خریداری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان فارس خاستگاه گل محمدی در کشور است و از جایگاه ویژه‌ای در این بخش بهره می‌برد.

بسیاری از شهرستان‌های فارس در بخش‌های مرتبط با گلاب‌گیری، روغن‌گیری و تولید عطر از این گل معطر و خوشبو در حال فعالیت هستند و برخی از این شهرستان‌ها نیز به عنوان قطب تولید این محصول درآمدزا به شمار می‌روند.

شهرستان داراب که در ۲۴۵ کیلومتری شیراز قرار دارد یکی از مهمترین شهرستان‌های فارس در تولید گل‌محمدی است که هر ساله در ماه اردیبهشت‌ماه به استقبال جشنواره‌های گلاب‌گیری می‌رود.

۲۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب اعلام کرد که برداشت گل از بزرگترین دشت محمدی دیم جهان در سطح پنج هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از هفت هزار تن گلبرگ و غنچه از گلستان‌ها برداشت شود.

گل‌محمدی؛ از کاشت تا برداشت

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب معادل پنج هزار و ۱۰۰ هکتار از باغات گل محمدی این شهرستان به کشت دیم این محصول اختصاص دارد و بیشتر گلستان‌های دیم شهرستان داراب در مناطق لایزنگان، نوایگان، شکرویه و مروارید داراب واقع شده که عملکرد هر هکتار گل محمدی دیم به طور متوسط هزار و ۲۰۰ کیلوگرم و گل محمدی آبی حدود ۲هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است.

آن طور که حبیب اله فتحی می‌گوید گل محمدی این شهرستان به دلیل کیفیت بالا و ارگانیک بودن، افزون بر عرضه در بازارهای داخلی به اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه نیز صادر می‌شود و ٧٠ درصد گل محمدی این شهرستان به صورت غنچه و گلبرگ خشک به فروش می‌رسد.

با توجه به ظرفیتی که شهرستان داراب در تولید این گُل دارد هرساله جشنواره گل محمدی نیز در این شهرستان برگزار می‌شود؛ امسال نیز این جشنواره در قالب دوازدهمین دوره از آن در خردادماه برگزار شد.

حمایت از باغداران با خرید توافقی

با این حال بسیاری از باغداران معتقدند مهمترین رویکرد برای حفظ این ظرفیت در استان فارس حمایت از افراد فعال در این عرصه است، رویکردی که در استان فارس با خرید توافقی گل محمدی از باغداران دنبال می‌شود.

پنجم خرداد ماه سال جاری سرپرست سازمان تعاون روستایی فارس از آغاز خرید توافقی گل محمدی در این استان بمنظور جلوگیری از افت قیمت و زیان باغداران خبر داد و گفت: آغاز خرید توافقی گل محمدی از کاهش بیشتر قیمت طی روزهای آتی جلوگیری کرده، همچنین این اقدام به بهبود قیمت و جلوگیری از زیان باغداران کمک می‌کند.

طبق گفته حمید رشیدی سطح زیر کشت باغات گل محمدی در استان فارس هشت هزار و ۵۰۰ هکتار با برآورد تولید ۱۳ هزار تن غنچه و گلبرگ است.

روند خرید توافقی گل محمدی در استان فارس همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که اخیراً نیز مدیرعامل اتحادیه باغداران فارس اعلام کرده با توجه به افت شدید قیمت گل محمدی در بازار، بر اساس پیگیری های انجام شده ۲۳۰ تن گل محمدی از باغداران دارابی با قیمت توافقی خریداری شد.

آن طور که آرش نظری می‌گوید خرید توافقی گل محمدی از باغداران دارابی با هماهنگی سازمان تعاون روستایی فارس و کارخانجات صنایع تبدیلی گل محمدی انجام شده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی باغداران فارس ادامه داد: خرید توافقی گل محمدی از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری کرد، همچنین در بهبود و افزایش قابل‌توجه قیمت و جلوگیری از زیان باغداران نیز مؤثر بود.

به گفته او سطح زیر کشت باغات گل محمدی در فارس هشت هزار و ۵۰۰ هکتار با برآورد تولید ۱۳ هزار تن غنچه و گلبرگ است.

بازار داغ گل‌محمدی در فارس؛ خرید توافقی ۲۳۰ تن از باغداران دارابی

با این حال شهرستان داراب تنها شهرستان تولید کننده گل محمدی نیست بلکه سایر شهرستان‌های فارس نیز از قابلیت بالایی در این بخش بهره می‌برند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس که معتقد است این استان به عنوان مقام اول کشور در سطح زیرکشت و تولید گل محمدی است در این باره گفت: شهرستان‌های فیروزآباد، میمند، اقلید، نی‌ریز، بوانات، استهبان، شیراز و خرمبید از عمده شهرستان‌های دارای دشت گل‌محمدی در استان فارس هستند.

دغدغه باغداران چیست؟

مجتبی دهقان‌پور بر این باور است که تشکیل زنجیره ارزش گل محمدی فارس از اهمیت بسیاری برای رونق بازار این گل در کشور بهره می‌برد و این اقدام با هدف حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران نقش بسزایی در هویت‌دار کردن محصولات تولیدی از لحاظ کیفیت و چگونگی فرآیند تولید دارد.

از دیگر دغدغه‌هایی که همواره پیش‌روی افراد فعال در این عرصه وجود دارد موضوع نبود صنایع تبدیلی مناسب با توجه به ساختار کشاورزی در استان فارس است.

نبود صنایع تبدیلی در این استان موجب شده تا خام فروشی در این به وفور مشاهده شود؛ این مساله نیاز فارس به ارائه راهکار برای برون رفت از این مشکل را بیش از پیش نمایان می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha