مرحله دوم پایانه ذخیره‌سازی و صادرات نفتی قشم افتتاح شد

قشم - ایرنا - مرحله دوم پایانه ذخیره‌سازی و صادرات نفتی قشم امروز(دوشنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۳) به عنوان یادگاری ماندگار از سوی دولت سیزدهم با دستور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به صورت وبینار افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، محمد منصور عظیم زاده اردبیلی اظهار کرد: مرحله دوم پایانه نفتی قشم شامل عملیات طراحی و مهندسی، ساخت و راه اندازی هفت مخزن ذخیره سازی با ظرفیتی حدود سه و نیم میلیون بشکه، اجرای SPM و PLEM خط لوله کشی و خط دریا و سایر عملیات اجرایی مرتبط با تکمیل این طرح با اعتبار ۴۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۲۲۰ نفر به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: مرحله اول این طرح در سال ۱۳۹۷ توسط شرکت سرمایه گذاری نفت قشم، تحت ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی در جنوب جزیره قشم آغاز شده بود.

عضو موظف هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: در این طرح، بارگیری و تخلیه نفت خام بین مخازن ذخیره سازی خشکی و تانکرهای نفت توسط یک گوی شناور و از طریق دو خط لوله ۳۶ اینچی انجام می شود.

عظیم زاده اردبیلی خاطرنشان کرد: فاز نخست این طرح شامل عملیات طراحی، ساخت و راه اندازی ۶ مخزن ذخیره سازی به میزان سه و نیم میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید و امروز نیز با راه اندازی فاز دوم این پایانه نفتی که عملیات اجرایی آن از سال ۱۴۰۰ تاکنون انجام شده است ظرفیت ذخیره سازی نفت تا سقف بیش از هفت میلیون بشکه افزایش یافت و ۲ برابر شد.

مرحله دوم پایانه ذخیره‌سازی و صادرات نفتی قشم افتتاح شد

مخازن راهبردی قشم سهم ۹درصدی از ظرفیت ذخیره‌سازی فرآوردهای متنوعی نفتی در کشور را دارد و در این مخازن امکان ذخیره‌سازی نفت سنگین و میعانات گازی امکان پذیر است.

این پایانه افزون بر رفع نیاز داخلی کشور به ذخیره‌سازی، نیاز کشور به ذخیره‌سازی روی شناورها یا ذخیره‌سازی در مخازن کشورهای خارجی را نیز کاهش می‌دهد.

آیین راه اندازی و بهره برداری از مرحله دوم پایانه نفتی قشم به صورت وبینار با حضور، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، جواد اوجی وزیر نفت، محمد منصور عظیم زاده اردبیلی عضو موظف هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم، احمد رکن آبادی مدیر نفت و انرژی این سازمان و مهدی هرج مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha