۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۳
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85518743
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دادگاه‌های صلح در اردبیل تشکیل می‌شود

اردبیل - ایرنا - رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل از تلاش‌ها برای تشکیل دادگاه‌های صلح در چارچوب تشکیلات دادگستری این استان تا شهریور امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام حسین کثیرلو روز دوشنبه در همایش تجلیل از مروجان صلح و سازش با تبریک عید غدیرخم گفت: ۷۰۰ نفر در چارچوب شوراهای حل اختلاف با دادگستری استان اردبیل همکاری دارند که ظرفیت بسیار بزرگی است.

وی به کسب رضایت اولیای دم و نجات ۱۱ نفر از محکومان قصاص نفس در یک سال گذشته با تلاش شوراهای حل اختلاف استان اردبیل اشاره کرد و افزود: نجات یک انسان، نجات یک خانواده و حتی به مثابه نجات کل بشریت است و تنها پیروی از سبک زندگی پیامبرگونه و حب واقعی حضرت علی (ع) موجب می‌شود که شخصی پس از بازنشستگی داوطلبانه وارد شوراهای حل اختلاف شود و برای برقراری صلح و سازش در حوزه‌های مختلف تلاش کند که جای قدردانی دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به ضعف‌ها و کاستی‌های موجود، بیان کرد: اگرچه از نظر اداری در چارچوب‌ها و مسئولیت‌ها تفاوت داریم، اما از نظر مدیریتی تفاوتی بین دادگستری و شوراهای حل اختلاف نداریم و تا جایی که قانون اجازه بدهد، در راستای کمک به رفع مشکلات و ارتقای جایگاه شوراها تلاش می‌شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا نیز تلاش داریم دادگاه‌های صلح تا شهریورماه در استان اردبیل تشکیل شود که در کنار کمک به دستگاه قضایی، اعضای شوراهای حل اختلاف هم بتوانند به وظیفه‌های اصلی خود برگردند و تلاش خود را بیش از پیش کنند.

حجت‌الاسلام کثیرلو ، ارزش والای برقراری مصالحه و حل اختلاف را مورد اشاره قرار داد و گفت: اردبیل با وجود همه مشکل‌ها و کاستی‌ها، در زمینه حل اختلاف و برقراری صلح و سازش جزو استان‌های برتر بوده است.

وی دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد صرف وجوهات برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و مالی را خاطرنشان کرد و ادامه داد: مقبولیت و مشروعیت ما این است که همه سرباز ولایت هستیم و زیر پرچم ولایت خدمت و کار می‌کنیم و باید تلاش نماییم تا سربازان خوبی برای ولایت باشیم.

حدود ۴۵ هزار فقره پرونده با صلح و سازش مختومه شد

رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل نیز در این همایش گفت: ورودی پرونده‌ها در سال گذشته به طور تقریبی ۱۲۹ هزار فقره بود و ۹۶ هزار و ۵۹۷ فقره پرونده قابلیت صلح و سازش داشت که از میان آنها نزدیک به ۴۵ هزار فقره پرونده با صلح مختومه شد.

حجت‌الاسلام سیدحسین علوی با قدردانی از اعضای شوراهای حل اختلاف و دادگاه‌های تجدیدنظر استان اردبیل برای صدور رای‌های مصالحه افزود: بر اساس این آمار سال ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۴۷ درصد پرونده‌های ارجاعی به شوراهای حل اختلاف استان با صلح و سازش مختومه شده است.

وی با اشاره به آزادی یک زندانی با محکومیت مالی سه میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریالی پس از هشت سال تحمل حبس در سال گذشته، یادآور شد: سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶ درصد پرونده‌های ارجاعی به شوراهای حل اختلاف استان اردبیل با صلح و سازش مختومه شده بود که این آمار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۴۳ درصد رسید.

رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل بیان کرد: اجرای احکام حل اختلاف در سطح استان و به ویژه اردبیل در خصوص آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و مالی نیز چنان فعالیت چشمگیری داشتند که در سال ۱۴۰۲ با پرداخت بخشی از بدهی و جلب رضایت شاکیان به آزادسازی ۴۷۲ نفر از محکومان و یا جلوگیری از ورود آنها به زندان منجر شد.

وی اضافه کرد: ۱۵۰ نفر از محکومان جرایم غیرعمد و مالی در سه ماه گذشته از سال جاری در کل استان و ۶۰ نفر تنها در اردبیل باید متحمل دوران محکومیت می‌شدند که از آن جلوگیری شد؛ از جمله اینکه یکی از جوانان با اهدای هدیه ۸۰۰ میلیون ریالی روز تولدش زمینه آزادی ۶ نفر را فراهم کرد.

علوی با اشاره به آزادی در مجموع ۵۳۵ نفر از محکومان جرایم غیرعمد و مالی از زندان‌های استان اردبیل در سال گذشته، عنوان کرد: پرونده‌های متعددی در این حوزه وجود داشت که با کمک نیکوکاران، صلح‌یاران و اعضای شوراهای حل اختلاف استان و برقراری صلح مختومه شد.

در این همایش یک خانواده‌ که از قصاص قاتل فرزندش گذشت، یکی از شهروندانی که با اهدای هدیه تولدش موجب آزادسازی تعدادی از محکومان جرایم غیرعمد و مالی شد به همراه تعدادی از کارکنان دادگستری اردبیل و شوراهای حل اختلاف استان به‌مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شده بود، با اهدای لوحی تجلیل شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha