نذر خون را به تاسوعا و عاشورا موکول نکنیم/ مراکز خونگیری تبریز در انتظار اهداکنندگان

تبریز- ایرنا- مراکز خونگیری تبریز در انتظار اهداکنندگان حیات است ولی این روزها با توجه به نزدیکی ماه محرم مراجعه مردم برای نذر خون کم‌ شده است و این در حالی است که بیماران نمی‌توانند برای دریافت خون و پلاکت صبر کنند.

به گزارش ایرنا، صبح امروز که برای تهیه گزارش وارد مرکز اهدای خون مسجد کبود تبریز شدم، با تخت‌های خالی مواجه شدم که برایم جای تعجب داشت، چرا سالن اهدای خون خالی از مراجعه کننده است؟

پس از اندکی انتظار، بالاخره یک نفر برای اهدای خون به مرکز مراجعه می‌کند و پس از انجام آزمایش‌های مربوطه وارد سالن خونگیری می‌شود.

باز هم منتظر می‌مانم تا بلکه تعداد بیشتری برای خونگیری بیایند و بتوانم عکس و گزارش تهیه کنم اما هرچه زمان می‌گذرد تعداد حاضران در سالن خونگیری به بیش از سه نفر نمی‌رسد.

در همین حین یکی از کادر مرکز که مشغول خونگیری از فرد اهداکننده است، رو به سوی من کرده و می‌گوید: هرچقدر هم صبر کنید، بیشتر از این تعداد مراجعه کننده را نمی‌توانید ببینید.

وقتی از او دلیل این مراجعه کم رمق مردم خیرخواه را می‌پرسم، می‌افزاید: مردم معمولا دوست دارند تا خون‌ خود را در مناسبت‌هایی مثل عاشورا و تاسوعا اهدا کنند و برای این روزها نذر خون داشته باشند بنابراین از یک ماه مانده تا ایام محرم و صفر مراجعه به شدت کاهش می‌یابد.

وی ادامه می‌دهد: مردم باید آگاهی یابند که بیماران نمی‌توانند منتظر بمانند تا ایام پیک اهدای خون برسد و خون دریافت کنند و گاه شاهد هستیم که یک بیمار به دلیل نبود خون، چند بار به اتاق عمل رفته و بازگشته است.

شرایط بسیار سختی برای یک بیمار است که تا دم در اتاق عمل برود ولی به خاطر نرسیدن خون بدون عل جراحی بازگردد و امیدهایش برای بهبودی تبدیل به یاس شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سراغ دکتر مهدی رسولی، مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی می‌روم.

رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار می‌کند: مراکز درمانی و بیمارستانی، خون‌های اهدایی مردم را دریافت کرده و برای درمان بیماران استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: وضعیت مصرف خون با اهدای خون در استان یکسان بوده و در وضعیت سر به سر قرار دارد بنابراین در صورت کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون، با مشکل مواجه می‌شویم.

وی ادامه می‌دهد: یک کیسه خون فرد اهداکننده به سه قسمت گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تقسیم می‌شود که هر یک، برای خود مصرف مشخصی دارد و به خصوص پلاکت یکی از نیازهای فوری بیماران است که می‌توان به صورت مستقل از طریق دستگاه مربوطه آن را جدا کرد و خون را به بدن اهداکننده بازگرداند.

رسولی می‌گوید: پلاکت اهدایی حداکثر تا ۲ یا سه روز انقضای مصرف دارد بنابراین امکان ذخیره آن وجود ندارد و دریافت چندین کیسه پلاکت در یک روز نمی‌تواند بیش از سه روز قابل استفاده باشد.

وی با بیان این‌که اهدای خون می‌تواند جان و زندگی سه فرد را نجات دهد، تاکید می‌کند: بیماران در تمامی روزهای سال نیازمند دریافت خون هستند و نباید اهدای خون را صرفا به یک روز خاص در سال معطوف کنیم از این رو از مردم عزیز استان به خصوص تبریز خواهشمندیم تا نذر خون خود را برای مناسبت‌های خاص نگه ندارند و همین امروز برای اهدای خون به مراکز خونگیری سطح شهر مراجعه کنند.

با توجه به نیاز همیشگی بیماران به خون و فراورده‌های آن، نباید نذر خون خود را برای یک روز خاص در سال نگه داریم بلکه باید این سنت حسنه را در تمامی ایام سال در جامعه خود جاری سازیم.

به گزارش ایرنا، مرکز خون گیری نصف راه و مسجد کبود در سطح شهر تبریز برای دریافت خون مردم خیرخواه شهر فعال هستند.

هم‌چنین پایگاه انتقال خون ثابت در شهرهای مراغه، میانه و بناب وجود دارد و تیم‌های ثابت خون گیری یک روز در هفته در شهرهای اهر و مرند مستقر می‌شوند و برای سایر شهرستان‌های استان نیز تیم‌های سیار خون گیری اعزام می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha