تداوم تلاش‌های دیپلماتیک اروپا برای توقف جنگ غزه/آیا اجلاس لوکزامبورگ راه به جایی می‌برد؟

لندن- ایرنا- دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سایه نگرانی‌های فزاینده درباره تشدید اوضاع انسانی در غزه، امروز (دوشنبه) در لوکزامبورگ گردهم آمده‌اند تا در مورد نحوه افزایش فشارها علیه (رژیم) اسرائیل برای توقف کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین رایزنی کنند.

به گزارش ایرنا، بحران غزه به تعبیر «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی و «یانز لنارچیچ» کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا به نقطه اوج رسیده و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه‌ به دلیل موانعی که رژیم صهیونیستی در مرزها ایجاد کرده، بی‌فایده شده است.

بورل و لنارچیچ ساعاتی پیش از برگزاری اجلاس لوکزامبورگ با صدور بیانیه‌ای مشترک تصریح کردند: ارائه هرگونه کمک انسان دوستانه معنادار در داخل غزه تقریباً غیرممکن شده است و ساختار جامعه مدنی در این منطقه در حال فروپاشی است. غیرنظامیان گرسنه برای دسترسی به کمک های محدودی که به داخل غزه می رسد به اقدامات ناامیدانه متوسل شده‌اند.

آن‌ها در سایه هشدار به تمام طرف‌های درگیر در جنگ غزه، به رژیم صهیونیستی هشدار دادند که «به مسئولیت‌های حقوقی بین‌المللی خود پایبند باشد؛ از غیرنظامیان محافظت، دسترسی آنها به خدمات اولیه را تضمین، محیط امنی برای عملیات‌های بشردوستانه فراهم و دسترسی بشردوستانه بدون مانع را فراهم کند.»

دو مقام اروپایی بر همین اساس، برقراری فوری آتش‌بس، حفاظت از غیرنظامیان از جمله کارکنان فعال در حوزه بشردوستانه و اقدام هماهنگ برای تسهیل ارسال کمک‌های نجات بخش به مردم غزه را خواستار شدند.

در همین پیوند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز در جمع خبرنگاران در لوکزامبورگ حاضر شد و گفت، هرآنچه باید درباره وضعیت غزه عنوان کرد، در بیانیه مشترک آمده است. انتقال کمک‌های بشردوستانه به داخل غزه غیرممکن شده و به رغم توقف‌های تاکتیکی در جنگ، اما شرایط به‌گونه‌ای است که هیچ کمکی وارد غزه نمی‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بی‌نتیجه ماندن طرح ادعایی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای توقف جنگ در غزه ابراز تاسف و طرف‌های درگیر را متهم کرد که اراده‌ای برای اجرای آن ندارند. وی افزود: «آخرین سخنان نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) نشان داد که متاسفانه این طرح قرار نیست اجرا شود. اما ما به حمایت از این نوع ایده ها ادامه خواهیم داد. ما شدیداً به آتش‌بسی نیاز داریم که به کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به غزه را بدهد. در غیر این صورت، فاجعه یک غیرقابل مقایسه رخ خواهد شد.»

بورل خرداد ماه گذشته در پی افزایش فشارها از سوی برخی کشورهای اروپایی حامی فلسطین، خواستار بررسی ابعاد حقوق بشری «موافقتنامه مشارکت اتحادیه اروپا و اسرائیل» شد. گفتنی است ماده ۲ این موافقتنامه بیان می‌دارد که روابط اتحادیه اروپا و اسرائیل - و همچنین مفاد خود این موافقتنامه - «بر اساس احترام به حقوق بشر» استوار است و این اصل «عنصر اساسی» ‌ این رابطه را تشکیل می‌دهد.

ایرلند و اسپانیا که ماه گذشته کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند معتقدند که رژیم صهیونیستی بندهای مربوط به مسائل حقوق بشری در این توافقنامه را نقض کرده و خواستار بازنگری فوری درمورد تداوم اجرای این سند هستند. گفته می‌شود که تل‌آویو درخواست برای مشارکت در این جلسه را رد کرده و این مساله سبب شده است تا فشارها برای تحریم‌ها این رژیم در اروپا افزایش یابد.

«مایکل مارتین» وزیر امور خارجه ایرلند امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران (رژیم) اسرائیل را به نقض حساب‌شده قوانین بین‌المللی حقوق بشری متهم کرد و خواستار برقراری فوری آتش‌بس در غزه شد.

«حاجه لحبیب» وزیر امور خارجه بلژیک نیز که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اروپا را برعهده دارد هشدار داد که اوضاع انسانی در غزه «روز به روز» بدتر می‌شود و «اتحادیه اروپا باید از تمام اهرم هایی که در اختیار دارد برای وادار کردن طرف های درگیر به توقف خصومت ها استفاده کند»

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی هشت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس در غزه تصویب کرد اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مشروعیت خود را در سرزمین‌های اشغالی و عرصه بین‌الملل از دست داده است، بر تداوم جنگ و کشتار فلسطینی‌ها اصرار دارد.

بر اساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای جنگ اسرائیل در غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ۳۷ هزار و ۵۵۱ نفر و شمار زخمی ها به ۸۵ هزار و ۹۱۱ نفر رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha