بورل: اوضاع انسانی در غزه غیرقابل تحمل است/تاکید بر لزوم برقراری آتش‌بس

لندن- ایرنا- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به آمار بالای شهدای جنگ غزه، اوضاع انسانی در این منطقه را غیرقابل تحمل توصیف کرد و خواستار برقراری آتش‌بس فوری میان (رژیم) اسرائیل و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شد.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه گروه هفت به واشنگتن سفر کرده است در جمع خبرنگاران گفت: شرایط در غزه افتضاح و بدتر از هر زمان دیگری است. اوضاع انسانی طی ۹ ماه گذشته وخیم‌تر و غیرقابل تحمل شده است.

وی با تاکید بر اینکه «انسانیت باید پیروز شود» خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه، انتقال کمک‌های بشردوستانه برای مردم نیازمند در این منطقه و تحقق راه‌حل موسوم به دو دولتی شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تصمیم اخیر رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری را به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد: اطمینان دارم که وزرای امور خارجه گروه هفت، اقدام کابینه (بنیامین) نتانیاهو را که برخلاف قوانین بین‌المللی است محکوم خواهند کرد.

رژیم صهیونیستی، طی ۹ ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

بر اساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای جنگ اسرائیل علیه غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲ ) به ۳۸ هزار و ۳۴۵ نفر و شمار زخمی ها به ۸۸ هزار و ۲۹۵ نفر رسیده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس در غزه تصویب کرد اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مشروعیت خود را در سرزمین‌های اشغالی و عرصه بین‌الملل از دست داده است، بر تداوم جنگ اصرار دارد.

در واقع واکنش هیستریک و جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی در ۹ ماه گذشته، دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و تحمیل قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است و هر روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود.

با صلح فوری در اوکراین مخالفیم/کی‌یف باید بر روسیه غلبه کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ در اوکراین اشاره کرد و گفت: امروز ما با یک تهدید بزرگ در اوکراین مواجه هستیم و برای اینکه این کشور بتواند بر تجاوز روسیه غلبه کند باید به حمایت جبهه کی‌یف ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا از آغاز جنگ در اوکراین، ۴۰ میلیارد یورو تسلیحات در اختیار این کشور قرار داده و ۶۰ هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده‌ است افزود: به آن‌هایی که می‌گویند حمایت از اوکراین، جنگ در این کشور را طولانی می‌کند و صلح باید سریع‌تر برقرار شود، اعلام می‌کنم که ما با این ایده مخالفیم.

بورل ادامه داد: ما باید کمک کنیم اوکراین در برابر تجاوز روسیه پیروز شود. برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال اوکراین و امنیت جهان آزاد، باید به حمایت از این کشور ادامه دهیم.

وی در همین پیوند ادعا کرد که حمایت چین و کره شمالی از روسیه، امنیت منطقه هند و اقیانوس آرام را تهدید می‌کند.

گفتنی است، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ائتلاف نظامی ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده‌اند و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha