میهمانی به وسعت یک ملت در قلب پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - سفره میهمانی عید سعید غدیر خم چند سالی است که در تهران ایده نوینی را برای میزبانی از شهروندان و عاشقان حضرت امیرالمومنین (ع) خلق کرده است، سفره‌ای به وسعت یک ملت در قلب خیابان‌های پایتخت از میدان آزادی بطول چند کیلومتر بساط می‌شود و همه به این میهمانی دعوت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عید غدیرخم به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان روز جانشینی حضرت علی (ع) در مقام امامت پس از پیامبر اکرم (ص) روزی ماندگار برای همه شیعیان است روزی که نام آن برای همه آشنا است و جشن و سرور به واسطه چنین روزی نصیب همه مردم می‌شود، این روز بزرگ سال‌های سال است که در ایران جشن گرفته می‌شود.

سال‌های اخیر شیوه برگزاری جشن عید سعید غدیر خم تفاوت کرده است برگزاری جشن خودجوش مردمی به سفره بزرگ میهمانی ۱۰ کیلومتری در پایتخت تبدیل شده است سفره‌ای که همه گرد آن می‌آیند و ساعاتی از بعدازظهر تا شب را در جشن‌های آن کنار هم می‌گذرانند.

میهمانی به وسعت یک ملت در قلب پایتخت

عید سعید غدیر خم که روز جشن برای ما همه ما ایرانیان به شمار می‌رود با زیبایی بهتری با میهمانی چند کیلومتری در پایتخت و برخی دیگر از شهرهای کشور همراه شده است.

فرصت دیدار بر سفره غدیر برای مردم فراهم است تا جشن ولایت را همه با هم برگزار کنند جشنی که همه مردم از کوچک و بزرگ، مرد وزن، کودک و سالمند در آن هستند و ساعاتی را در خیابان‌های پایتخت به شادی می‌گذرانند.

عشق به حضرت علی (ع) همه خیابان‌های پایتخت را شلوغ می‌کند اما در خیابان آزادی و سفره ۱۰ کیلومتری موجی از شادی عاشقان امیرالمومنین (ع) وجود دارد که دل‌ها را روانه آیین تاریخی عید عید غدیرخم خواهد کرد روزی که امام علی (ع) به عنوان جانشین حضرت محمد (ص) انتخاب شد و امروز این روز بزرگ در تاریخ اسلام ماندگارتر شده است.

همه به عشق امام علی (ع) به این میهمانی عاشقان عید غدیرخم می‌آیند. امروز همه به عنوان بانیان این جشن خواهند بود تا روزی زیبا را رقم بزنند. روزی که ماندگاری ‌آن با حضور میلیونی مردم پایتخت زیباتر شده و هرساله باشکوه‌تر می‌شود جشنی به وسعت یک ملت بر سفره میهمانی غدیر.

میهمانی به وسعت یک ملت در قلب پایتخت

اقدامات فرهنگی در جشن غدیر پایتخت

هرساله همزمان با برگزاری جشن عیدسعید غدیرخم در پایتخت برنامه‌هایی فرهنگی برای این جشن از سوی نهادهای مختلف در تهران انجام می‌شود که امسال نیز مانند سال‌های گذشته اقداماتی برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این جشن در تهران صورت گرفته تا مردم بتوانند در این میهمانی کیلومتری حضور داشته باشند.

مدیریت شهری در پایتخت نیز در این ایام برنامه‌های متنوعی را برای برگزاری هرچه بهتر این آیین معنوی در دستور کار دارد که در بخش‌های مختلف زمینه اجرایی پیدا می‌کند تا مردم بتوانند بهترین خدمات را در بخش حمل و نقل و خدمات‌رسانی مطلوب در روز عیدغدیر خم و این عید بزرگ دریافت کنند.

دهه ولایت و امامت امسال همچون سال‌های گذشته میهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر در تهران برگزار خواهد شد و به همین منظور بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ موکب برای حضور در جشن غدیر پایتخت ثبت‌نام کردند. اکنون میزبان اصلی میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر مردم محسوب می‌شوند.

شاخص‌ترین برنامه دهه ولایت، برپایی مراسم بزرگ میهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر به منظور ترویج سنت حسنه «اطعام غدیرانه» و انتقال این آموزه به نسل جوان به شمار می‌رود که در بخش مهمی از مهمانی به این جشن برپایی موکب‌های پذیرایی توسط خود مردم و با همراهی گروه‌های جهادی و ستادی برپا شده است.

خدمات حوزه حمل و نقل با حضور اتوبوس‌های شهری از دیگر برنامه‌ها در حوزه مدیریت شهری است تا مردم از مساجد و میادین اصلی شهر به سمت مسیر اصلی میهمانی ۱۰ کیلومتری آورده شوند. قطارهای مترو نیز در ساعات برگزاری مراسم در محورهای اعلام شده به صورت رایگان به عاشقان حضرت علی (ع) خدمات‌رسانی می‌کنند.

میهمانی به وسعت یک ملت در قلب پایتخت

جشنی از میدان آزادی تا بزرگراه امام علی (ع)

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران می‌گوید: برای انتقال مردم جهت شرکت در جشن ۱۰ کیلومتری غدیر از میدان آزادی تا بزرگراه امام علی (ع) اتوبوس‌ها در میادین، مساجد و محله‌ها مستقر و از ساعت ۱۵ برای تسهیل رفت و آمد مردم مستقر هستند.

مصطفی زیبایی‌نژاد ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های ترافیکی پلیس راهور نیازمند ون‌هایی برای انتقال مردم از نقاط مختلف به مسیر برپایی جشن بودیم از این رو ۳۰۰ دستگاه ون تاکسیرانی مستقر در مسیر مردم را از محل محدودیت‌های ترافیکی به محل اصلی برنامه منتقل می‌کنند.

زیبایی‌نژاد تصریح کرد: ۱۰ گروه‌ نقاله‌خوانی در طول مسیر و در موکب‌های مردمی و سکوهای اصلی اجرای برنامه خواهند داشت. تولید سرود برای عید غدیر خواهیم داشت. ستاد گردشگری شهرداری از اقوام مختلف دعوت کرده و ۲۲ سیاه چادر اقوام در مسیر برپا می‌شود و فرهنگ و سنت اقوام را نمایش خواهند داد. شورای عالی قرآن شهرداری با فناوری VR در میدان آزادی، کعبه ابراهیمی بنا می‌کند تا آیات مرتبط با غدیر را به مردم و نوجوانان ارائه کند.

وی یادآور شد: ۲۲ موکب سلامت محور و شهربازی ۱۰ کیلومتری در مسیر خواهیم داشت، البته در فضاهای دیگر هم وسایل بازی را برپا خواهیم کرد. اتوبوس‌ها در میادین اصلی شهر، مساجد و محله‌ها برای حمل و نقل مردم به جشن آماده هستند و ۳۵۰ ون تاکسی هم برای رفت و آمد مردم تدارک دیده شده است. مترو تهران هم با سرعت و امکانات بیشتری به صورت رایگان به مردم تا ساعت ۲۳ خدمات خود را ارائه خواهد کرد.

میهمانی به وسعت یک ملت در قلب پایتخت

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر نیز گفت: چهار سکوی اصلی در میدان امام حسین(ع)، میدان فردوسی، میدان انقلاب و میدان آزادی برپا می‌شود. همچنین در ۲۶ نقطه نورافشانی و پرواز بادکنک‌ها را هم خواهیم داشت که آسمان شهر را جذاب می‌کنند. همچنین ۱۰۰ تیم پروازی هم با پرنده‌های سبک اجرای برنامه خواهند داشت.

ساسان زارع با اشاره به برگزاری سه پویش در جشن تهران، گفت: پویش «لقمه میلیونی»، پویش «هدیه اسباب‌بازی» و پویش «نوجوانان خادم غدیر» نیز در این مراسم برگزار می‌شود. این جشن برای مردم است. تنها برای جشن تهران ۶۰۰ هزار نفر تاکنون کمک مالی داشتند که اتفاق کم‌نظیری از نظر مشارکت مردم است.

جشن بزرگ و ۱۰ کیلومتری غدیر روز سه‌شنبه در پایتخت همزمان با عید غدیرخم در ۱۴۰ شهر کشور با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود. این مراسم امروز پنجم تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در محور بزرگراه امام علی(ع) تا میدان آزادی تهران برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha