راهکارهای افزایش مشارکت انتخاباتی از نگاه کارشناسان

بیرجند - ایرنا - مشارکت حداکثری مولفه اصلی و مورد تاکید در برگزاری هر انتخابات است که در جمعه هشتم تیر نیز اهمیت ویژه دارد و کارشناسان در این زمینه تولید محتوای مناسب، نقش آفرینی جریان‌های سیاسی، برنامه محوری و تبیین اثرات سوء رای ندادن را از عوامل افزایش مشارکت انتخاباتی می‌دانند.

به گزارش ایرنا، ماراتن سنگین و نفس گیر تبلیغات نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که با اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیت‌ها در بیستم خرداد رسما شروع شد، ساعت هشت صبح روز پنجشنبه هفتم تیر ماه به پایان رسید تا ایرانیان در سکوت تبلیغاتی آماده حضور پای صندوق‌های رای و انتخابی دیگر شوند.

۶ نامزد این دوره انتخابات ریاست جمهوری از زمان آغاز رقابت با تشکیل ستادهای انتخاباتی مرکزی و استانی، معرفی مسئولان ستادهایشان در اقصی نقاط کشور و فراهم کردن ساز و کارهای مختلف در فضای حقیقی و مجازی سعی در معرفی خود و جلب آرای مردم کردند.

صحنه میدانی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نشان داده با وجود آنکه حدود ۴۰ روز پس از شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت کلید خورد، رقابتی است و شور انتخاباتی در جامعه دیده می‌شود.

این در حالی است که بدخواهان نظام و ملت ایران نسبت به درصد مشارکت در انتخابات حساسیت دارند و در همه انتخابات‌ تلاش می‌کنند با تبلیغات سوء، شبهه افکنی و ایجاد ناامیدی این حضور ملی را تحت تاثیر قرار دهند از همین رو مشارکت حداکثری مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و بتازگی هم آن را یادآور شدند.

یک کارشناس مسایل سیاسی در خراسان جنوبی در این باره گفت: به نظر می‌رسد درک میزان اهمیت انتخابات پیش‌رو توسط افکار عمومی یکی از مهمترین موضوعاتی است که از رهگذر جهاد تبیین می‌گذرد.

ابوذر صلاحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه رییس جمهور آینده رسالت خطیری برعهده ‌دارد ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی که در یک دهه اخیر تجربه کرده‌ایم همچنین جنگ ترکیبی و تمام‌عیار دشمنان از طرفی انتخابات زودهنگام که به دلیل فقدان رییس‌ جمهور شهیدمان پیش آمده، اهمیت این انتخابات دوچندان است.

وی عنوان کرد: لذا صندوق رای و مشارکت در انتخابات مهم است چون یکی از مسیرهای اصلی و مهم برون‌رفت از مشکلات کنونی کشور محسوب می‌شود و کسی که دلسوز ایران باشد و به معنای واقعی حل و فصل مشکلات کشور برایش موضوعیت داشته باشد، به‌راحتی با صندوق رای قهر نمی‌کند.

رسانه‌ها؛ مهمترین مولفه افزایش مشارکت

این کارشناس مسایل سیاسی گفت: رسانه‌ها یکی از مولفه‌های مهم افزایش مشارکت هستند که می‌توانند در تعیین میزان مشارکت نقش قابل توجهی داشته باشند لذا باید تولید محتوا و برنامه برای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل بسیار موثر در افزایش مشارکت، نقش‌آفرینی‌ها گروه‌ها و جریان‌های سیاسی علاقه‌مند به انقلاب و نظام است.

صلاحی بیان کرد: آنها با گفت‌وگوی چهره به چهره با مردمی که در حضور تردید دارند و قانع کردن آنها به حضور در انتخابات می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش مشارکت داشته باشند البته اگر این حرکت به صورت هدفمند و سازمان دهی شده باشد قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تبیین نقش دولت، عملکرد و کارآمدی یکی دیگر از عوامل مهم افزایش مشارکت در انتخابات است اظهار کرد: باید بپذیریم که میزان مشارکت در انتخابات و حضور مردم رابطه مستقیمی با عملکرد و کارآمدی دولت‌ها دارد.

تبیین نقش دولت و کارآمدی از عوامل مشارکت انتخاباتی است

کارشناس مسایل سیاسی افزود: دولت شهید رییسی توانست سطح خوبی از تلاش شبانه روزی برای حل مشکلات مردم و افزایش سطح کارآمدی دولت را به نمایش بگذارد پس باید از این فرصت برای ترغیب آحاد جامعه برای حضور در انتخابات و افزایش مشارکت بهره برد.

وی گفت: روشنگری در برابر کسانی که اصل انتخابات را زیر سؤال می‌برند و سعی دارند آن را بی‌اهمیت جلوه داده و مردم را مایوس کنند همچنین پاسخ به شبهات موجود در جامعه به ویژه در بین جوانان دیگر مقدمه لازم برای افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو خواهد بود.

صلاحی اضافه کرد: مرور تاریخ انتخابات پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد حتی به اذعان دشمنان جمهوری اسلامی، نتایج انتخابات در ایران همواره به سختی قابل پیش‌ بینی بوده لذا تبیین همین نکته که جمهوری اسلامی ایران امانتدار خوبی برای رای مردم است نیز کمک کننده به افزایش مشارکت است.

وی گفت: تشریح و توضیح این واقعیات با زبان‌های مختلف و در جمع‌های متفاوت توسط تمامی افراد دلبسته به انقلاب، امروز طبق فرموده رهبر فرزانه انقلاب از مهم‌ترین مصادیق جهاد تبیین به عنوان یک واجب عینی و فوری است.

لزوم افزایش آگاهی جامعه 

یکی دیگر از کارشناسان مسایل سیاسی گفت: شرکت در انتخابات به عنوان یکی از مهمترین شاخص های میزان حقانیت و اقتدار سیاسی در همه نظام‌های سیاسی محسوب می‌شود.

امید آسیابان افزود: بر این اساس می‌توان گفت به طور معمول راهکارهایی برای افزایش مشارکت توسط دانشمندان علوم سیاسی به عنوان متخصصان این حوزه مطرح شده است.

وی با اشاره به لزوم تبلیغات مثبت برای ایجاد روحیه میان افراد جامعه گفت: توجه به جامعه پذیری افراد جامعه در مجامع آموزشی، لزوم تدریس دروس علوم سیاسی در مدارس به منظور آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، امنیت ملی، نظام بین الملل و منافع ملی و افزایش کرسی‌های آزاد اندیشی در میان نخبگان دانشگاهی مطابق اوامر مقام معظم رهبری از راهکارهای افزایش مشارکت مردم است.

دکترای تخصصی روابط بین الملل و مدرس دانشگاه با اشاره به لزوم ایجاد ارتباط میان اساتید و نخبگان علوم سیاسی با نظام سیاسی از یک سو و عموم مردم از سوی دیگر عنوان کرد: جهاد تبیین در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی برای مردم و نخبگان توسط دانشمندان علوم سیاسی دیگر راهکار محسوب می‌شود.

مخاطب شناسی مهمترین مسئله در افزایش مشارکت

دیگر کارشناس مسایل سیاسی در خراسان جنوبی هم گفت: برای افزایش مشارکت در انتخابات ابتدا باید نوع مخاطب را بشناسیم.

حجت الاسلام مجتبی بهدانی افزود: برخی از مخاطبان در حیطه کسانی هستند که علاقه مند به جمهوری اسلامی بوده و ظرفیت خوبی برای جلب مشارکت دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با تاکید بر لزوم ارایه آموزش جلب مشارکت به این افراد گفت: باید هر کدام از افرادی که این دغدغه را دارند از این ظرفیت استفاده کنند تا شاهد افزایش پرشور مشارکت انتخاباتی باشیم.

این کارشناس مسایل سیاسی وجود قشر خاکستری در جامعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: این افراد گاهی با استدلال توجیه می‌شوند و پای صندوق رای حاضر می‌شوند لذا باید برای این افراد گفتمان جمهوری اسلامی را تبیین کرد که رای ندادن چه اثرات سوء دارد.

وی افزود: همچنین باید اتفاقاتی که سال‌های گذشته شاهد بودیم را تبدیل به گفتمان کنیم و این مسایل را افراد استدلال پذیر در مجامع عمومی برای قشر خاکستری ترویج دهند.

بهدانی، هنر را از دیگر ابزار برای جلب مشارکت مردم در انتخابات عنوان کرد و گفت: با این شیوه می‌توان گفتمان انتخابات را به شکل هنرمندانه انتقال داد.

اثرات سوء رای ندادن تبیین شود

وی با بیان اینکه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری زودهنگام و در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور پیش آمد اضافه کرد: از فضاهای عمومی جامعه می‌توان استفاده کرد تا گفتمان اثرات سوء شرکت نکردن در انتخابات را تشریح کنیم.

کارشناس مسایل سیاسی گفت: قشر سوم استدلال پذیر نیستند که در قالب احساسات تصمیم می‌گیرند برای این قشر نیز در شب منتهی به رای گیری یا دو شب آخر ایجاد برنامه‌های هیجانی و تحریک آفرین می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: برپایی ایستگاه‌هایی که ایجاد شور انتخاباتی می‌کنند، فضاهای تهییج آفرین در کنار افزایش تب گفت و گوهای بین افراد خانواده می‌تواند در افزایش مشارکت نقش داشته باشند.

بهدانی گفت: البته قشری هم قابل اعتنا نیستند چون از سر لجبازی و عناد نمی‌خواهند به جمهوری اسلامی رای دهند و به دنبال براندازی نظام هستند که حساب آنها از عموم مردم جداست.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۷۷۲‌ شعبه اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این استان پیش‌ بینی شده است.

این استان همواره در انتخابات مختلف به لحاظ مشارکت انتخاباتی پیشتاز بوده و رتبه‌های اول یا دوم را به خود اختصاص داده است به طوری که در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با مشارکت ۶۳.۸۸ درصدی به فاصله کم بعد از استان کهگیلویه و بویراحمد دوم شد.

همچنین خراسان جنوبی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری (۱۴۰۰) با درصد مشارکت ۷۴.۳۸ رتبه اول را در کشور از آن خود کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha