آمادگی سفارتخانه‌های ایران برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری

تهران- ایرنا- بر اساس اعلام سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از کشورها، نمایندگی‌های کشورمان آماده برگزاری انتخابات ۸ تیر (۲۸ ژوئن) هستند.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، بنابر اطلاع سفارت جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا پایتخت کشور اندونزی، مقدمات لازم برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اندونزی فراهم شده است.

در این زمینه محمد بروجردی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی گفت: مطابق دستورالعمل های دریافتی کلیه اقدامات در جهت برگزاری انتخابات در حال انجام بوده است و در این راستا هیات های اجرایی ونظارت نیز انتخاب شده اند.

وی افزود: در کشور چین، چهار حوزه انتخابیه در شهرهای پکن، شانگهای، گوانجو و هنگ کنگ دایر خواهد بود و ایرانیان چین می توانند با حضور در محل این حوزه‌ها رای خود را به صندوق بیاندازند.

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اتریش، اسلواکی و کراوسی

همچنین چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت ۸ لغایت ۱۸ بعد از ظهر روز جمعه ۸ تیر مصادف با ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ همزمان با ایران در اتریش و در شهرهای وین، گراتس و در اسلواکی در شهر براتیسلاوا برگزار می‌شود.

سعید خطیب زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی نیز در پیامی ضمن اعلام آمادگی سفارت کشورمان در زاگرب برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از هموطنان خواست برای شرکت در انتخابات و ساختن فردای ایران جمعه در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

جزئیات برگزاری انتخابات در کره جنوبی

سعید کوزه‌چی، سفیر ایران در کره جنوبی در پیامی با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همزمان در ایران، در کره جنوبی در محل سفارت کشورمان یک صندوق ثابت و یک صندوق سیار اعزامی به شهرهای بوسان، اولسان و دجان برای دسترسی بهتر ایرانیان خواهیم داشت.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری جزو مهم‌ترین انتخاباتی است که در ایران برگزار می‌شود، چرا که نحوه مدیریت اجرایی کشور، دیدگاه‌های رئیس‌جمهور و اعضای تیم آن که چگونه امور کشور را مدیریت کنند،‌ مشخص می‌شود. همچنین دیدگاه‌های مختلفی در بین کاندیداهای ریاست جمهوری وجود دارد که همه باید با علاقه‌مندی و آگاهانه در انتخابات شرکت کرده و کاندیدای اصلح را انتخاب کنند تا موجب پیشرفت، سربلندی و ارتقاء هر چه بیشتر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در میان ملت‌های جهان شود.

علاوه بر این سفارت کشورمان در کره جنوبی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: درپی درخواست برخی ایرانیان عزیز مقیم کره جنوبی، مقرر گردیده علاوه بر شعبه مستقر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول، یک صندوق انتخاباتی سیّار نیز به شهرهای بوسان، اولسان و دجان اعزام شود.

صندوق انتخاباتی سیّار در بوسان؛ «از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۲:۳۰ ظهر جمعه»، در اولسان «از ساعت ۱۴ لغایت ۱۶ جمعه ۸ تیر»، در دجان؛ «از ساعت ۱۹:۳۰ لغایت ۲۲ جمعه» مستقر خواهد بود.

آمادگی سفارت ایران در هلسینکی برای اخذ رای از هموطنان ایرانی مقیم فنلاند 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی پایتخت فنلاند در اطلاعیه ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این کشور، عنوان داشت: هموطنان عزیز و گرامی که در تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۸ (روز برگزاری انتخابات) دارای هجده سال تمام باشند، (متولدین ۱۳۸۵/۰۴/۰۸ خورشیدی به قبل) میتوانند در انتخابات شرکت نمایند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در هند و سوئد

سرکنسول ایران در بمبئی آمادگی نمایندگی های ایران در هند برای برگزاری انتخابات را اعلام کرد. داود رضائی اسکندری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی در پیامی ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این سرکنسولگری و سایر نمایندگی های ایران در هند، هموطنان ایرانی مقیم هندوستان را به شرکت پرشور در انتخابات روز جمعه دعوت کرد.

سفارت ایران در سوئد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران 8 تیرماه برابر 28 ژوئن 2024 از ساعت 8 لغایت 20 در محل سفارت ایران در استکهلم و هم‌چنین در شهر گوتنبرگ سوئد برگزار می‌شود.

محمد احمدی کاردار  ایران در سفارت کشورمان در سوئد هم‌چنین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هم‌میهنان ساکن مالمو و شهرهای همجوار آن (با توجه به نزدیکی آن مناطق به شهر کپنهاک) می‌توانند برای شرکت در انتخابات به حوزه رای گیری مستقر در سفارت ایران در شهر کپنهاک در دانمارک مراجعه کنند.

این خبر در حال تکمیل شدن است....

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به مقام رفیع شهادت نائل آمد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی همچنین خدمه این پرواز نیز در این حادثه شهید شدند.

اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از تشکیل شورایی برای اداره امور اجرایی کشور برای مدت ۵۰ روز و تدارک انتخابات ریاست جمهوری روایت دارد که جزئیات این اصل به این شرح است: «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.»

رهبر معظم انقلاب در پی شهادت آیت الله رئیسی، پیام تسلیتی صادر کردند که در بخشی از این پیام آمده است: «جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.»

سران قوا در جلسه‌ای روز ۳۱ اردیبهشت با بررسی زمانبندی فرایند انتخابات، هشتم تیر را زمان انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهور جدید تعیین و اعلام کردند: ثبت نام نامزدها در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام می‌شود و زمان تبلیغات انتخاباتی هم از ۲۳ خرداد تا هفتم تیر خواهد بود. همچنین روز ۸ تیر روز رای گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین شده است.

مسعودپزشکیان، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، ‌ علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محمدباقر قالیباف ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha