طرح پژوهشگر دانشگاه علم و صنعت برای کاهش اتلاف انرژی

تهران- ایرنا- پژوهشگر دانشگاه علم و صنعت با حمایت بنیاد ملی علم ایران، طرح تحقیقاتی را برای مدیریت انرژی چند لایه ارائه کرده که به‌صورت هم‌زمان هزینه‌های بهره‌برداری روزانه، انعطاف‌پذیری سمت تقاضا و انعطاف‌پذیری سمت تولید را بهینه می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از بنیاد ملی علم ایران (INSF)، تلاش محققان همواره بر کاهش اتلاف انرژی و ارتباط مؤثر بین صنعت و علم بوده است. بنیاد ملی علم ایران هم در این راه محققان را تنها نگذاشته و از طرح‌های تحقیقاتی در این زمینه حمایت می‌کند.

«برنامه‌ریزی انرژی تصادفی و چندلایه ریزشبکه‌های چندگانه با در نظرگیری هم‌زمان انعطاف‌پذیری سمت تولید و تقاضا» عنوان طرح حمید کریمی است که در قالب پسادکتری با راهنمایی شهرام جدید و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

وی با مدرک دکتری تخصصی مهندسی برق از دانشگاه علم و صنعت درباره علت انجام این طرح توضیح داد: گذار سیستم‌های قدرت به سمت بهره‌برداری از منابع انرژی تجدیدپذیر همچون نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و افزایش مشارکت مصرف‌کنندگان نهایی در برنامه‌ریزی سیستم‌های قدرت دو راهکار اساسی کربن‌زدایی هستند.

این پژوهشگر افزود:نفوذ بالای منابع انرژی تجدیدپذیر با توجه به ماهیت متناوب آن‌ها، بهره‌برداری از سیستم‌های قدرت را با چالش مواجه کرده است. از طرف دیگر، رشد مصرف انرژی و ضرورت تأمین انرژی مورد نیاز مصرف‌کنندگان از دیگر چالش شبکه‌های انرژی است.

وی ادامه داد: اگر سیستم قدرت به خوبی طراحی نشده باشد، تأثیر هم‌زمان‌ عدم قطعیت‌های تولیدات تجدیدپذیر و رشد مصرف، قابلیت اطمینان سیستم را تهدید خواهد کرد. در این موارد، افزایش انعطاف‌پذیری سیستم می‌تواند عدم تعادل میان تولید و مصرف را کنترل کرده و سیستم را پایدار نگه دارد. اگر سیستم قدرت از مشخصات انعطاف‌پذیری مناسبی برخوردار باشد، می‌تواند نسبت به تغییرات واکنش نشان داده و به سرعت سیستم را به شرایط مناسب بازگرداند.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علم و صنعت در ادامه بیان کرد: در واقع، افزایش انعطاف‌پذیری سیستم‌های قدرت گامی برای بهبود قابلیت اطمینان و پایداری سیستم است، انعطاف‌پذیری سیستم قدرت به عنوان چتری جهت پوشش نیازمندی‌ها مختلف سیستم‌های قدرت استفاده می‌شود تا بتواند شرایط لازم را برای مدیریت تغییرات فراهم کند.

وی در ادامه بیان کرد: همانطور که می‌دانید، تأمین انرژی جهانی با مشکلاتی مانند نوسانات قیمت، امنیت انرژی و مسائل زیست‌محیطی مواجه است، علاوه بر این، بشر به زودی با دو بحران بزرگ آلودگی محیط‌ زیست ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی و شتاب فزاینده برای تخلیه این منابع روبه‌رو می‌شود و دلیل اصلی این چالش‌ها، سهم قابل‌توجه سوخت‌های فسیلی در ترکیب سبد انرژی است.

کریمی تصریح کرد: سوخت‌های فسیلی اکنون بیش از ۸۰ درصد از انرژی جهان را تشکیل می‌دهند. گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی‌های گسترده مهم‌ترین تهدیدها برای زندگی بشر هستند از طرفی نفوذ منابع انرژی تجدیدپذیر هر ساله رو به افزایش است. به همین جهت، ارائه الگوریتمی که بتواند به صورت هم‌زمان هزینه‌های بهره‌برداری و انعطاف‌پذیری سیستم را بهینه کند ضروری است.

وی گفت: در این طرح پژوهشی مدیریت انرژی چندلایه پیشنهاد شده که به‌صورت هم‌زمان هزینه‌های بهره‌برداری روزانه، انعطاف‌پذیری سمت تقاضا و انعطاف‌پذیری سمت تولید را بهینه می‌کند.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: هدف اصلی طرح پیشنهادی ارائه مدل سه لایه است که به‌صورت هم‌زمان هزینه بهره‌برداری و انعطاف‌پذیری سیستم را در نظر می‌گیرد تا بتواند شرایط مناسبی را برای ادغام منابع انرژی تجدیدپذیر فراهم کند. این طرح نه‌تنها انعطاف‌پذیری را بهبود می‌دهد بلکه از ایجاد اوج بار جدید در شبکه برق نیز جلوگیری می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha