ردپای دولت سیزدهم در توسعه قزوین

قزوین - ایرنا - ردپای اقدامات و خدمات دولت سیزدهم در تمامی بخش‌های اقتصادی استان قزوین مانند اشتغال، احیای واحدهای تولیدی، کاهش نرخ بیکاری و حوزه دانش بنیان شاخص و قابل توجه است.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ سکان مدیریت قوه مجریه را برعهده داشت و توانست با همت والای خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی به افزایش توان داخلی کشور اقدام کند.

خط توسعه دولت سیزدهم با هدایت شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی و گزینش تیم مدیریتی توانمند در استان قزوین، توانست برای قطب صنعتی و تولیدی کشور و همچنین دشت زرخیز و حاصلخیز استان دستاوردهای متعددی به همراه داشته باشد.

صرفنظر از تنوع کارهای صورت گرفته از سوی دولت سیزدهم در استان قزوین، آمارهای موجود رشد چشمگیر و غیرقابل منتظره‌ای را در حوزه اقتصادی نشان می‌دهد که به نحو مطلوب به آهنگ رشد و توسعه استان شتاب بخشید.

با توجه به اینکه استان نقش استان قزوین در توسعه منطقه‌ای کشور حایز اهمیت است و به عنوان پل ارتباطی استان‌های غرب و شرق کشور محسوب می‌شود، اقدامات دولت سیزدهم در سه سال گذشته بیانگر آغازی روشن برای دستیابی به اهداف متعالی نظام جمهوری است.

ردپای دولت سیزدهم در توسعه قزوین

احیای ۱۸۱ واحد تولیدی در قزوین

در مجموع در دولت سیزدهم ۱۸۱ واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی در استان قزوین احیا شد که با احیای این واحدها برای بیش از سه هزار و ۸۵۶ نفر شغل ایجاد شده است.

بیشترین تعداد واحدهای احیا شده مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده که بیش از ۲ برابر سال ۱۴۰۰ (آغاز دولت سیزدهم) واحد تولیدی احیا شد؛ با این نکته که در مجموع در بخش صنعت ۱۳۶ واحد احیا شده که پنج برابر واحدهای کشاورزی احیا شده است، همچنین در مجموع بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای اقتصادی هزینه شده که رقم قابل توجهی را نشان ‌می‌دهد.

واحدهای احیا شده به تفکیک شامل ۲۷ واحد کشاورزی، ۱۳۶ واحد صنعتی و یک واحد معدنی بوده است.

یکی از اقدامات مهم در راستای احیای واحدهای تولیدی، برگزاری کارگروه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است، از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۷۰ کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شده که از این تعداد یک هزار و ۴۹۰ مصوبه برای بهبود تولید در استان به تصویب رسیده است.

گفتنی است، ۲۴۸ مصوبه در دست اقدام وجود دارد که با انجام آن تقریبا تمامی واحدهای معرفی شده به ستاد تسهیل از مواهب و قوانین تسهیل گر در راستای افزایش توان اقتصادی برخوردار خواهند شد.

ردپای دولت سیزدهم در توسعه قزوین

رتبه نخست اشتغال استان قزوین

استان قزوین در سه سال متوالی رتبه نخست یا دوم در ثبت اشتغال کشور را داشته است، در سال ۱۴۰۲ رکورد ثبت اشتغال استان با ۱۳۷ درصد ثبت شد؛ در سال ۱۴۰۱ با ثبت ۲۸ هزار و ۱۳۱ اشتغالزایی بیشترین شغل در دولت سیزدهم ایجاد شد.

با همه این موارد آمارها نشان می‌دهد که استان قزوین در حوزه اشتغال در سه سال متوالی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ به ترتیب با ثبت اشتغال ۱۰۸ درصد، ۱۰۹ درصد و ۱۳۷ درصد همراه بوده است.

تعداد اشتغالزایی صورت گرفته در همین توالی نیز به ترتیب ۱۶ هزار و ۶۸۳ نفر برای ۱۴۰۰، ایجاد اشتغال برای ۲۸ هزار و ۱۳۱ در سال ۱۴۰۱، ثبت اشتغال برای ۲۵ هزار و ۲۷۲ نفر در سال ۱۴۰۲ و ۸۸۰ نفر در تا اوایل سال ۱۴۰۳ بوده است.

در سال ۱۴۰۲، از محل تسهیلات تکلیفی قرض الحسنه بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان و از محل تسهیلات بند (ب) تبصره ۱۸ بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به طرح‌های متقاضی پرداخت شده است.

ردپای دولت سیزدهم در توسعه قزوین

پایین ترین رتبه نرخ بیکاری قزوین در کشور

نرخ بیکاری استان قزوین در این یک دهه اخیر با ثبت پایین ترین رقم نسبت به آمار کشوری رکورد زد، تا جایی که قزوین به عنوان استانی با پایین ترین نرخ بیکاری ارزیابی می‌شود.

بنابر اطلاعات موجود، نرخ بیکاری استان قزوین در سال ۹۰ معادل ۱۲.۵ درصد و نرخ کشوری ۱۲.۳ درصد بوده است، یعنی در ابتدای دهه ۹۰ نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری پیشی گرفته بود، با آغاز به کار دولت یازدهم و دوازدهم در سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ وضعیت نرخ بیکاری در استان قزوین به ۷.۲ درصد رسید که میانگین کشوری روی ۹.۲ درصد قرار داشت.

اما هم اکنون پس از گذشته سه سال اقدامات دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ تا اوایل ۱۴۰۳ نرخ بیکاری استان قزوین به عدد ۴.۷ درصد رسیده که میانگین کشوری روی ۸.۶ قرار دارد؛ این آمار پایین رکورد نرخ بیکاری استان در کشور محسوب می‌شود.

ردپای دولت سیزدهم در توسعه قزوین

ارتقای ۲۳ رتبه‌ای قزوین در اقتصاد دانش بنیان کشور

در استان قزوین ۱۶۳ شرکت دانش بنیان در حال فعالیت است که از این تعداد ۷۰ شرکت در پارک علم و فناوری قزوین مستقر هستند؛ براساس آمارهای موجود از سامانه دانش بنیان استان تعداد ۶۷ شرکت در دسته بندی تولیدی نوع ۲ قرار دارند، به این معنی که این شرکت‌ها موفق به تجاری سازی انبوه محصول دانش بنیان خود شدند.

مطابق نتایج ارزیابی عملکرد استان‌ها که توسط وزارت کشور انجام گرفته و نتایج آن در ابتدای اردیبهشت ماه سال۱۴۰۳ اعلام شد، استان قزوین دارای رتبه نخست در توسعه اقتصاد دانش بنیان ارزیابی شده است؛ با این نکته که رتبه ارزیابی عملکرد استان قزوین در توسعه اقتصاد دانش بنیان سال ۱۴۰۱ در رده ۲۴ قرار داشت و که این عدد در سال ۱۴۰۲ به رتبه یکم رسیده است.

بر اساس ابلاغ وزارت علوم تحقیقات و فناوری و ارزیابی‌های صورت گرفته پارک علم و فناوری استان قزوین در دولت سیزدهم از عمده پارک‌هایی بود که از سطح سه به سطح ۲ ارتقا یافت.

سه واحد فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، پنج واحد دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان، ۵۱ واحد مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری شیمیایی، ۴۰ واحد ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، سه واحد وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی، ۳۹ واحد برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار، ۱۷ واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه‌ای و پنج واحد خدمات تجاری است.

ردپای دولت سیزدهم در توسعه قزوین

رشد چند برابری سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و گردشگری

میزان سرمایه گذاری بخش صنعت بر اساس جوازهای صادر شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۰ درصدی را نشان می دهد که در طول تاریخ یک دهه استان قزوین بی نظیر است، همچنین میزان سرمایه گذازی بخش صنعت بر اساس پروانه های بهره برداری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۰۰ درصدی (چهار برابر) را نشان می دهد.

در حوزه سرمایه گذاری بخش کشاورزی بر اساس جوازهای صادر شده در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰۰ درصدی را شاهد هستیم که همین میزان سرمایه گذاری بخش بر اساس پروانه های بهره برداری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ به رشد ۱۲ برابری رسیده است.

میزان سرمایه گذاری بخش گردشگری بر اساس جوازهای صادر شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۰۰ درصدی را نشان داد، به عبارت دیگر میزان سرمایه گذاری بخش گردشگری بر اساس پروانه های بهره برداری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ ، نزدیک به ۴۰ برابر رشد داشت.

نیم نگاه: رییس جمهور شهید در دولت سیزدهم اقداماتی را انجام داد که سنگ بنای توسعه اقتصادی استان قزوین محسوب می‌شود و حالا انتظار می‌رود که رییس جمهور منتخب مردم در دولت چهاردم نیز تداوم دهنده این مسیر ارزشمند باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha