خدماتی که از رییس‌جمهور شهید برای چهارمحال و بختیاری یادگار ماند

شهرکرد – ایرنا –آغاز طرح‌های محرومیت‌زدایی ، به سرانجام رساندن برخی از طرح‌های برزمین مانده و نیمه‌تمام و تاکید بر ورود هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری با هدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از مهمترین خدمات رییس جمهور شهید در چهارمحال و بختیاری است که برای این استان فراموش نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های زاگرس‌نشین کشور است که با وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که دارد اما همواره جزو استان‌های کم برخوردار کشور به شمار می‌رود که با نگاه مثبت سید محرومان این استان تلاش شد تا در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد.

زدودن غبار محرومیت از روستای بی‌بی گل

بازفت چهارمحال و بختیاری با وجود طبیعت بکر که می‌تواند برای این منطقه به عنوان یک قابلیت به شمار برود از جمله مناطق کم برخوردار و محروم این استان است که محرومیت‌های تاریخی موجب شده تا این منطقه نتواند رویکردی اقتصادی و درآمدزا داشته باشد.

خدماتی که از رییس‌جمهور شهید برای چهارمحال و بختیاری یادگار ماند

سفر به مناطق دورافتاده و کم برخوردار از ویژگی‌های سفرهای استانی سید محرومان بود که در دور نخست سفر خود به چهارمحال و بختیاری قرعه به نام روستای لبد افتاد.

خادم محرومان در همان مسیر بازگشت پس از خواندن نامه بانوی سالمند کوهرنگی دستور لازم برای حل مشکل بی‌بی گل را می‌دهد و این آغازی برای پایان دادن به بی خانمانی بی بی گل و ۴۲ خانوار روستای لبد بود.

یکی از کارهای مهم رییس جمهور شهید رسیدگی به مشکلات عشایر بود که در ۲ سفر استانی ایشان به چهارمحال و بختیاری ۲ بار به صورت ویژه با این قشر دیدار کرد، یک بار آیت الله رئیسی مهمان عشایر در کوهرنگ شد و یک بار دیگر نیز نمایندگان جامعه عشایری در سیاه‌چادر برپا شده در شهرکرد میزبان عشایر بود.

خدماتی که از رییس‌جمهور شهید برای چهارمحال و بختیاری یادگار ماند

رییس‌جمهور در دور نخست سفر استانی به عشایر منطقه لبد قول داد که با اهتمام جدی دستگاه‌ها و نهادها گرد و غبار محرومیت و فقر را از چهره زیبای این منطقه بزداید که احداث ۲ مدرسه جدید، تعمیر و تجهیز یک مدرسه قدیمی، برقراری اینترنت پُرسرعت ۴G، احداث کانال آب‌رسانی آشامیدنی به‌طول هفت کیلومتر، تسطیح، زیرسازی و بازسازی جاده سخت‌گذر منطقه به‌طول پنج کیلومتر و آماده شدن برای آسفالت، تکمیل ۴۳ واحد مسکونی، تکمیل و تجهیز کامل منزل بی‌بی‌گُل سلیمانی (بانویی که برای ساخت خانه‌اش به رییس‌‍جمهور نامه داد)، تسطیح کوچه‌ها و خیابان‌ها، استقرار تجهیزات دندانپزشکی و آزمایشگاهی و حضور پزشک در هفته ۲ روز و اجرای بزرگ‌ترین شبکه برق‌رسانی روستایی به‌طول ۳۰ کیلومتر و بهره‌مندی ۶ روستای دیگر از جمله اقدامات سید محرومان در این منطقه بود و مردم نتیجه این وعده ها به صورت ملموس دیدند.

پایان برای طرح‌های نیمه‌تمام‌ها

سید محرومان از همان ابتدای کار عزم خود را به سرانجام رساندن طرح‌های نیمه‌تمام و برزمین مانده گذاشت تا از این راه ضمن گشایش در امور از تداوم خسارت‌های تحمیل شده ناشی از فرسایشی شدن طرح‌ها جلوگیری کرد.

رییس جمهور شهید افزون با به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی توانست در مدت کوتاه خدمت خود برخی از گره‌های کور در بخش‌های مختلف را باز کند.

گره‌گشایی از طرح آبرسانی چهارمحال و بختیاری با تدبیر خادم الرضا (ع)

طرح آبرسانی بن به بروجن طرحی برزمین مانده بود و یکی از مطالبات به حق مردم چهارمحال و بختیاری بود که با دستور آیت الله رئیسی به سرانجام رسید و به عنوان خدمتی ماندگار در ذهن مردم این استان ثبت شد.

طرح آب‌رسانی بن به بروجن با هدف برطرف کردن مشکل کمبود آب آشامیدنی و تامین آب پایدار از جمله طرح‌های ملی با چهار مصوبه از دولت‌های مختلف بود که مردم این استان ۱۷ سال منتظر اجرای طرحی بودند که با بهره‌برداری از آن حداقل آب آشامیدنی نیمی از جمعیت استان (۴۵۰ هزار نفر) تامین می‌شد.

با همت، عزم، اراده و کار جهادی خادم الرضا (ع) با بیش از۲۰ هزار میلیارد ریال توانست با تامین آب پایدارکام مردم چهارمحال و بختیاری را شیرین کند.

کار جهادی برای سد غدیر باباحیدر

عملیات آبگیری سد غدیر باباحیدر یکی دیگر از مطالبه‌های به حق مردم چهارمحال و بختیاری بود که ۲۵ آبان سال گذشته بعد از ۱۵ سال چشم انتظاری آغاز شد.

عملیات اجرایی طرح سد غدیر باباحیدر از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و تا پایان سال گذشته ۴۲ متر از ارتفاع ۶۳ متری این سد اجرا شده بود اما با همت دولت سیزدهم از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا آبان سال گذشته ۲۲ متر باقی‌مانده این سد اجرا شد.

حجم مخزن سد غدیر باباحیدر ۱۴ میلیون مترمکعب، حجم قابل تنظیم آب مخزن تا ۲۶ میلیون مترمکعب با طول تاج ۶۰۰ متر و عرض تاج ۱۲ متر است و با بهره‌برداری از این طرح مهم و حیاتی تنش آبی شهرستان فارسان به طور کامل رفع شد.

مهار سیلاب، روان آب‌ها، تامین آب آشامیدنی پایدار شهرها و روستاهای شهرستان فارسان، ایجاد شبکه منظم برای استفاده از رواناب‌های سیلابی فصل‌های غیر زراعی شهرستان فارسان را از هدف‌های اجرای سد باباحیدر عنوان کرد.

آب‌رسانی به ۱۱۷ روستای دارای تنش آبی

یکی دیگر از طرح‌های مهم آبرسانی که با همت جهادگران قرارگاه امام حسن (ع) سال گذشته همزمان با سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری مورد بهره برداری قرار گرفت، طرح جهاد آب‌رسانی به ۱۱۷ روستای دارای تنش آبی بود که با بهره‌برداری از این طرح بخش زیادی از روستاهای این استان از نعمت آب آشامیدنی پایدار برخوردار شدند.

گام‌های ماندگار دولت سیزدهم در رونق اقتصادی چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های کم‌برخوردار کشور به شمار می‌رود که با نگاه مثبت آیت الله شهید رئیسی و دولت سیزدهم و برنامه‌های جهادی ایشان در بخش اقتصادی جان دوباره‌ای در بخش اقتصادی به این استان تزریق شد.

احیای تعدادی از واحدهای راکد و نیمه راکد، توسعه بخشی از زیرساخت‌های کشاورزی و دامداری و فراهم کردن زمینه ورود هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری به استان از دیگر اقدام‌های ماندگار آیت‌الله رئیسی در چهارمحال و بختیاری است.

احیای۶۶ واحد اقتصادی؛ اقدامی ماندگار از سفرهای استانی رییس‌جمهور

از ۶هزار واحد تولید راکد و نیمه راکد احیا شده در کشور۶۶ واحد آن در بخش‌های مختلف صنعتی، تولیدی و کشاورزی مربوط به چهارمحال و بختیاری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: احیای واحدهای تولیدی راکد، نیمه راکد و واحدهایی که با تسهیلات بانکی راه‌اندازی و به حال خود رها شده بودند یکی از راهبردهای مهم ومورد تاکید آیت الله رئیسی برای ایجاد رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری بود.

محمد کاظم منزوی افزود: برای فعالیت دوباره این واحدهای راکد و نیمه راکد در چهارمحال و بختیاری ۲هزار و ۱۰۲ میلیارد ریال در قالب پرداخت تسهیلات سرمایه‌گذاری انجام شد و با بازگشت دوباره این واحدهای اقتصادی به چرخه فعالیت زمینه اشتغال ۶۲۳ نفر در چهارمحال و بختیاری فراهم شد.

تقویت اشتغال با توسعه گلخانه و دامداری‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نگاه مثبت دولت به بخش کشاورزی را از دیگر تحولات اقتصادی این استان عنوان کرد و گفت: نگاه مثبت دولت به بخش کشاورزی موجب شد تا شرایط ورود سرمایه‌گذاران به این بخش فراهم و استان در بخش توسعه گلخانه‌ها و دامداری‌ها وارد فاز جدیدی شود.

به گفته منزوی، در این ارتباط با توجه به استقبال مردم و منابع موجود سطح گلخانه‌های استان از ۳۰ به ۱۰۰ هکتار افزایش یافته و همچنین توسعه سالانه ۱۰۰ هکتار گلخانه در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: براین اساس برنامه‌ریزی لازم برای راه‌اندازی ۵۰۰ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری انجام شده و زمین مورد نیاز برای انجام این کار نیز جانمایی شده است.

وی توسعه دامداری‌ها را از دیگر رویکردهای چهارمحال و بختیاری در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: در این ارتباط جانمایی لازم با کمک شرکت شهرک‌های کشاورزی برای راه‌اندازی دامداری‌های سبک و سنگین انجام شد.

منزوی شمار شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت چهارمحال و بختیاری را ۴۳ شهر عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر ۹ دامداری در ۹ شهر استان تاسیس شده و تلاش برای بهره‌مندی سایر شهرهای دیگر استان از این واحدهای صنعتی ادامه دارد.

وی ادامه داد: پارسال با انجام کار جهادی پنج دامداری به مرحله فراخوان رسید و تلاش می‌شود تا پایان امسال نیز ۱۳ دامداری دیگر به مرحله فراخوان برسد.

ورود هلدینگ‌ها به چهارمحال و بختیاری اقدامی ماندگار از سوی دولت سیزدهم

دستور ویژه رییس جمهور شهید در دور دوم سفر استانی دولت به چهارمحال و بختیاری برای حضور هدلینگ‌های سرمایه‌گذاری یکی دیگر از اقدام‌های ماندگار دولت سیزدهم برای ایجاد رونق اقتصادی در چهارمحال وبختیاری بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: ایجاد رونق اقتصادی از مهمترین رهاوردهای ورود هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری به این استان است.

ابراهیم رئیسی افزود: هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری به عنوان پیشران و الگوساز به شمار می‌روند و با اجرای طرح‌های اقتصادی و احیای واحدی راکد رونق و توسعه را برای استان به دنبال دارند.

وی اظهار داشت: هر چند ورود هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری به استان موجب اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و ایجاد تعداد معدودی شغل می‌شود اما آنچه برای استان مهم به شمار می‌رود ایجاد صنایع پایین دستی و تجمع کسب و کارهای مختلف است.

رئیسی جذب هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری را یکی از راهبردها و نقشه راه استان عنوان کرد و گفت: بیشتر طرح‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده در استان از جمله طرح‌های بزرگ اقتصادی هستند که این طرح‌ها خود به نوعی پیشران وموجب ایجاد رونق و تحرک در منطقه می‌شود.

تعیین تکلیف پتروشیمی بروجن

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از مهمترین تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در دور دوم سفر استانی رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری را تعیین تکلیف و تغییر خط تولید پتروشیمی بروجن از تولید پلی اتیلن سنگین به کریستال ملامین پیشرفته عنوان کرد.

به گفته رئیسی، پتروشیمی بروجن یکی طرح‌های بزرگ اقتصادی معطل و بر زمین مانده چهارمحال و بختیاری پس از ۱۷ سال است که در سفر دوم رییس جمهور به این استان و امضای قراردادی بین استاندار و مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تعیین تکلیف شد.

وی ادامه داد: برای تعیین تکلیف پتروشیمی بروجن ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز بود که تامین این مبلغ برای استان امکان‌پذیر نبود و باید بخشی از این سرمایه‌گذاری از سوی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ انجام می‌شد که با دوراندیشی دولت سیزدهم این امکان برای استان فراهم شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به تامین مواد اولیه کریستال ملامین پیشرفته از پتروشیمی لردگان یادآور شد: صنایع پایین دستی با راه‌اندازی این صنایع در استان ایجاد می‌شود.

رئیسی تاکید کرد: راه‌اندازی طرح‌های بزرگ اقتصادی بدون لحاظ صنایع پایین دستی رونق اقتصادی برای مردم به ارمغان نمی‌آورد.

سرمایه‌گذاری شستا برای احداث دامداری سه هزار راسی

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ورود شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) برای احداث دامداری سه هزار راسی در استان گفت: هم اکنون این طرح در مرحله صدور پروانه تاسیس و انعقاد قرارداد قرار دارد.

تبدیل چهارمحال و بختیاری کارگاه عمرانی در دولت سیزدهم

یکی از کارهای مهم و موثر خادم الرضا (ع) در چهارمحال و بختیاری فراهم کردن شرایط حضور قرارگاه خاتم الانبیا (ص) برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی با هدف به سرانجام رساندن طرح‌های عمرانی بزرگ در این استان بود.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری، این استان امروز به واسطه تزریق اعتبار مناسب و حضور قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی (ع) و فعال‌سازی طرح‌های نیمه‌تمام برزمین مانده از سال‌های گذشته به کارگاه عمرانی تبدیل شده است.

علی حیدری افزود: امروز قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در جاده لردگان به ایذه در حال فعالیت است و با توجه به انجام مناقصه سد آقبلاغ در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد.

وی اضافه کرد: برای احداث سد آقبلاغ در شهرستان بروجن از محل اعتبارات سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری هشت هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است.

حیدری یادآور شد: عملیات اجرایی سد آقبلاغ با حجم مخزن ۲۱ میلیون مترمکعب برای صنعت، کشاورزی و آشامیدنی اسفند سال گذشته از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) آغاز شد.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری، ورود قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) برای انجام عملیات آب‌رسانی در مناطق محروم از دیگر اقدام‌های مهم و ماندگار آیت الله رئیسی در این استان است.

احداث ۵۷ هزار مسکن در چهارمحال و بختیاری

یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم احداث ۵۷ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن بود که در دست اجرا است که تاکنون از این محل چهار هزار واحد مسکونی روستایی تکمیل و تحویل شده است.

اختصاص ۳۰ هزار میلیارد ریال به راه آهن چهارمحال و بختیاری

وی راه آهن را یکی از طرح‌های مهم برزمین مانده چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و افزود: با توجه به اهمیت این طرح عمرانی به عنوان یکی از مطالبه‌های به حق استان در دور نخست سفر استانی آیت الله رئیسی به این استان ۱۵ هزار میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت اما با توجه به اینکه یک سوم این مبلغ در حد فاصل سفر دور نخست و دوم به این طرح اختصاص یافته بود که با وجود افزایش قیمت‌ها این طرح به سرانجام نمی رسید.

حیدری یادآور شد: در این ارتباط هیات دولت از محل مسئولیت اجتماعی مجتمع فولاد را موظف کرد ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح تزریق کند که انتظار می‌رود با توجه به تزریق این اعتبار این طرح مهم عمرانی در استان به سرانجام برسد.

این تنها بخشی از دستاوردهای تلاش شهید خدمت در چهارمحال و بختیاری است و به طور حتم مردمان غیور این سرزمین هیچگاه خدمات و تلاش‌های سید محرومان را فراموش نخواهند کرد.

به گزارش ایرنا، بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد که در این حادثه رییس‌جمهور و همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رییس‌جمهور بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha