۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۹:۳۴
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85523727
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پشت دیوار زندان های کهگیلویه وبویراحمد چه می گذرد؟

یاسوج- ایرنا- آنچه در نگاه نخست از یک زندان و دیوارهای بلند وسیم و خارداری اش به ذهن متبادر می شود؛ فضای سرد و دلگیر ، نگاه های رعب آور و غوفناک زندان بان با چکمه هایی بلند و میله هایی فولادی و سخت و خشن آن است و آن شخص زندانی و خطاکاری که نادم و پشیمان از پشت کابینت های شیشیه ای در آرزوی آزادی و در حسرت دیدار با زن و فرزندان و اطرافیان است؛ این یک نگاه و البته یک روی سکه از زندان است.

به گزارش ایرنا، اما این همه ماجرا و آن تصور یک سویه از زندان و زندانی نیست اینجا زندان های کهگیلویه وبویراحمد ،آموزشگاهی به وسعت یک زندگی برای اصلاح و تربیت خطاکاران است.

این روی دیگر سکه از زندان ها و زندانیان که ظرف سال های اخیربا یک تغییر در نوع نگاه و رویکردی محسوس در دستگاه قضایی همراه شده است و آن هم یک فرد زندانی را نه به عنوان یک شخص مجرم و طرد شده از جامعه و خانواده اش که به عنوان یک انسان خطاکار دیدن و درک کردن است.

همین امر باعث شده کفه اقدام های تربیتی وآموزشی و حمایتی در زندان ها بسیار سنگین تر و پر شکوه تر و امیدوارانه تر از جنبه های قضایی و برخوردهای سلبی نمود پیدا کند و هم اینک خروجی مثبت آن در سطح جامعه و خانواده های زندانیان به گونه ای ملموس و مشهود پیداست.

نگاهی که با گسترش آن می توان به دستاوردهای خوبی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در درون خانواده های زندانیان و حتی کاهش ارتکاب جرائم و بازگشت مجدد زندانیان به ارتکاب جرم و زندان باشیم.

اقدام های فرهنگی و هنری به همراه بسته های آموزشی و حمایتی و معیشتی و بحث های روان شناختی از درون خانواده زندانیان و خود زندانیان می تواند روزنه ها و بارقه های از امید و نشاط اجتماعی را در درون خانواده های این افراد به وجود آورد و در حقیقت به ایجاد و تقویت روحیه خودباوری ، انگیزه دوباره برای زندگی بهتر و چگونگی مقابله با بحران ها و ناملایمات زندگی خانواده های زندانیان منجر شود.

با توجه به سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی و فرامین و ماهیت و محتوای اسلامی این نظام و بر اساس رویکردهای تحول گرایانه دستگاه قضایی و همچنین در راستای رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مجرمان پس از ورود به زندان به چشم انسان هایی دیده می شوند که باید با انجام اقدام های حمایتی و تربیتی اصلاح و به آغوش جامعه برگردند.

در همین راستا قوه قضائیه با اقدام های تحولی گوناگون تلاش می کند تا ضمن تلاش برای حفظ سلامت زندانیان در بند، با غربالگری و خدمات روانشناسی،حمایت های متفاوتی به آنان ارائه کند تا زمینه بازگشتشان به خانواده را فراهم کند.

برپایی دوره های آموزشی کسب و کارهای کوچک،کمک به اشتغال و ایجاد درآمد،قرار دادن افراد نیازمند و آسیب پذیر زیر پوشش خدمات نهادهای حمایتی مهمترین رویکردهای قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای کمک به بازگشت زندانیان به آغوش خانواده هایشان است.

اجرای برنامه های فرهنگی،تلاش برای فراهم کردن زمینه آزادی زندان جرایم غیر عمد از دیگر تلاش ها در این خصوص بوده که منجر به کاهش روند بازگشت پذیری افراد پس از آزادی به ندامتگاه های استان شده است.

از انجا که زندان یکی از زیرمجموعه های قوه قضاییه به حساب می آید خبرگزاری ایرنا در یاسوج همزمان با هفته قوه قضاییه با ترتیب دادن مصاحبه با مسوولان زندان به نحوه خدمات رسانی به زندانیان استان پرداخته است.

مدیرکل زندان های کهگیلویه وبویراحمد می گوید: تلاش برای حفظ جان زندانیان محوری ترین اولویت مسوولان در ندامتگاه های استان است.

منصور بیژنی افزود: با حمایت های انجام شده از طریق خدمات روان پزشکی در یک ساله گذشته تاکنون میزان خودکشی در زندان های استان به صفر رسیده است.

وی تاکید کرد: در شرایطی که گاهی انسان های عادی دست به خودکشی می زنند به صفر رساندن این آسیب در زندان های کهگیلویه وبویراحمد با توجه به فشارهای وارده بر زندانیان براثر پرونده قضایی خدمتی ارزشمند محسوب می شوند.

پشت دیوار زندان های کهگیلویه وبویراحمد چه می گذرد؟

بیژنی تصریح کرد: یک ساله گذشته تاکنون چهار هزار و ۲۲۴ مورد مشاوره روانپزشکی برای مددجویان در زندان های کهگیلویه وبویراحمد انجام شده است.

مدیرکل زندان های کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: هیچ موردی از مرگ و میر یک سال گذشته تاکنون در زندان های استان ثبت نشده است.

وی با اشاره به طبیعی بودن مرگ و میر برای انسان تاکید کرد: مرگ و میر زندانیان کهگیلویه وبویراحمد که در زمان مرخصی یا غیبت به ثبت رسیده در یک سال گذشته تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶ درصد کاهش یافته است.

تلاش برای تامین سلامت روحی و جسمی زندانیان

مدیرکل زندان های کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه سلامت زندانیان دومین اولویت دولت قوه قضائیه است تاکید کرد: برای تحقق این مهم ۱۱هزار و ۲۰۰ مورد ویزیت پزشکان عمومی،۷۲۱ ویزیت پزشکان متخصص و یکهزار و. ۲۰۰ مورد خدمت دندان پزشکی طی یک سال گذشته تاکنون برای زندانیان استان انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ملاقات زندانی ها با خانواده هایشان نیازی برای بهبود روحیه آنان محسوب می شود تاکید کرد: یک سال گذشته تاکنون زمینه تحقق ۱۰هزار مورد ملاقات برای زندانیان استان فراهم شده است.

بیژنی با بیان اینکه غربالگری سلامت روان و جسم از اقدام های مسوولان برای ادامه زندگی آنان است عنوان کرد: ۱۰۰درصد زندانیان استان پیش از ورود به زندان مورد غربالگری قرار گرفته است.

وی با یادآوری این نکته که به طور میانگین انجام غربالگری سلامت جسمی و روانی بدو ورود به زندان در سطح کشور ۹۰درصد است تصریح کرد: غربالگری سلامت در زندان های استان بهتر از میانگین کشوری است.

بیژنی تصریح کرد: پس از انجام ارزیابی های مورد نیاز در بدو ورود زندانی در صورتی که فرد بیمار باشد به بهداری ندامتگاه اعزام می شود.

بیژنی گفت :در سال گذشته هیچ مورد خودکشی در زندان های کهگیلویه وبویراحمد ثبت نشده است.

وی خاطرنشان کرد:فوت درون زندان های استان طی یک سال گذشته تاکنون صفر بوده و در مجموع فوت زندانیان در هنگام مرخصی هم نسبت به پارسال ۳۶درصد کاهش یافته است.

رویکرد حمایتی خانواده های زندانیان

مدیرکل زندان ها اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه وبویراحمد گفت: خانواده ها و کودکان معصومی که کمترین و حتی هیچ گونه نقشی در ارتکاب جرم نداشته اند باید با تمام توان مورد توجه و کمک از سوی متولیان امر قرار گیرند.

وی بروز آسیب های اجتماعی و روی آوردن خانواده های زندانیان در اثر فقر و نداری و مشکلات اقتصادی به انواع بزهکاری و آسیب ها را یادآور شد و گفت: یکی از اهداف این کارگاه های آموزشی مهارت آموزی و توانمند ساختن خانواده ها در برابر ناملایمات و سختی های زندگی است.

وی همچنین اعطای برخی بسته های حمایتی و رفاهی و یا برخی آزادی های مشروط، مرخصی و اشتغال به کار زندانیان را نیز در راستای کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی خانواده ها دانست.

کسب مهارت های زندگی خانواده های زندانیان

مدیر روابط عمومی اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: یکی از رویکردها و راهبردهای مهم اداره کل زندان ها حمایت از خانواده های زندانیان در قالب بسته های اموزشی و رفاهی و بهره مندی از فضای با نشاط در مسیر تربیت صحیح فرزندان زندانیان است.

موسوی گفت: به نظر می رسد یادگیری و کسب مهارت و آموختن چگونگی تحمل و مقابله با بحران ها و آسیب های اجتماعی هنری است که کمتر در جامعه نهادینه شده است.

موسوی تصریح کرد: خانواده زندانی که بواسطه زندانی شدن یکی از اعضای خود در معرض بسیاری از تهدیدها، معضلات و مشکلات قرار گرفته باید آموزش های مناسب و خود آگاهی لازم را برای مقابله با این آسیبها کسب کند.

موسوی اضافه کرد: زندانیانی که به دلیل جرایم غیرعمد باید برای مدتی دور از خانواده متحمل دوره محکومیت خود شود قادر به تامین نیازهای معیشتی خانواده نیستند و خانواده این زندانیان به مجموعه اقشار آسیب‌پذیر جامعه افزوده می‌شوند که نیازمند حمایت و توجه خاص هستند.

وی تصریح کرد: حمایت از خانواده زندانیان میزان وقوع بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی را در جامعه کاهش خواهد داد.

او یادآور شد: یک زندانی که با تحمل سختی ها دوره محکومیت خود را در زندان گذرانده است و نادم و اصلاح شده و اکنون هنوز دچار سرخوردگی و خود کمتر بینی در جامعه شده و همین امر زمینه بروز آسیب ها را برای خانواده فراهم می آورد.

وی گفت: نگاه و رویکرد جامعه به زندانی و بویژه خانواده های آنان که هیچ نقشی در بروز جرم آن شخص زندانی نداشته اند باید تغییر کند.

ایجاد بستر آزادی ۲۱۷ زندانی جرایم غیرعمد

بیژنی خاطرنشان کرد:یک سال گذشته تاکنون ۲۱۷ زندانی جرائم غیر عمد استان با مشارکت خیران،ستاد دیه و جلب رضایت شاکیان آزاد شده اند.

بیژنی اظهار کرد:از این تعداد زندانی غیرعمد آزاد شده در کهگیلویه وبویراحمد ۲۱۲ نفر مرد و پنج نفر زن بوده اند.

وی افزود: جمع بدهی این افراد در مجموع ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال بوده که آزادی زندانیان یاد شده با جلب رضایت ۶۵درصد از مطالبات شاکیان امکان پذیر شده است.

مدیر کل زندان ها و نائب رئیس ستاد دیه استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون شمار دیگری از زندانیان جرایم غیرعمد استان در انتظار یاری خیران نیک اندیش هستند.

بیژنی تاکید کرد: نیکوکاران می توانند برای کمک به اینگونه زندانیان به محل ستاد دیه جنب مصلی امام خمینی(ره) یاسوج و یا وجوهات نقدی خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۹۹۰۳۶۳۳۳ بانک ملی به نام ستاد دیه استان واریز کنند.

گام های استوار برای کمک به ایجاد درآمد برای زندانیان

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شماری از زندانیان واجد شرایط این استان در بخش های مختلف کارگاهی ، نشسته در اندرزگاه ها و اعزام به برخی شرکت های تولیدی ظرف یک سال گذشته مشغول به کار شدند.

پشت دیوار زندان های کهگیلویه وبویراحمد چه می گذرد؟

بیژنی با اشاره به اینکه اشتغال یکی از ضرورت‌های اجتماعی کردن افراد زندانی است، تاکید کرد:بیکاری از عمده‌ترین دلایل وقوع جرم در جامعه محسوب می شود که با افزایش اقدام های حمایتی برای تحقق این نیاز مهم زندانیان و خانواده های آنان تلاش می شود.

وی تصریح کرد: توسعه واحدهای اشتغال در دستور کار مراکز اشتغال زندانیان استان قرار دارد به طوری که تاکنون کارگاه هایی مانند پرورش قارچ خوراکی، تولید ظروف یک بار مصرف با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شده است.

بیژنی ابراز کرد: شناسایی ۶۸۰ خانواده آسیب پذیر و تنگ دست و معرفی آنان به نهادهای حمایتی مانند کمیته امدادامام خمینی (ره) دیگر اقدام برای بهبود معیشت خانواده زندانیان بوده است.

اقدام های فرهنگی

وی تربیت اسلامی زندانیان را از رویکردهای کارساز قوه قضاییه برای اصلاح و تربیت زندانیتان دانست و افزود: از یک سال گذشته تاکنون یکهزار و ۹۰۱ نفر در آموزش های روخوانی و روان خوانی ۲۵تا ۳۰نفری، یکهزار و ۹۵۶نفر در دوره های تربیتی نهج البلاغه و ۲ هزار و ۵۰۰ زندانی در کارگاه های آموزش نماز شرکت کرده اند.

سخن آخر

هر چند نظام جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه تلاش می کند تا با رویکردی انسان محور برای اصلاح و تربیت زندانیان کوشیده و همچنین تلاش هایی برای آزادی زندانیان غیر عمد داشته است اما آزادی به عنوان یکی از مهمترین نیازهای زندگی از افراد مجرم گرفته می شود که این خود مهمترین تنبیه برای آنان به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha