۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۰۶
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85523946
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حوزه هنری چهارمحال و بختیاری به دنبال کشف استعدادهای نقالی است

شهرکرد- ایرنا- رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: رویداد "نقال‌باشی" با هدف شناسایی و تربیت نقالان کودک و نوجوان از سوی واحد نمایش حوزه این نهاد برگزار می‌شود تا استعدادی این هنر شناخته شود.

به گزارش ایرنا، احسان قائدی روز شنبه با بیان اینکه هنر نقالی و پرده‌خوانی یکی از هنرهای آیینی اصیل ایران زمین است، اظهار داشت: این هنر باعث آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان نسل امروز با گنجینه‌های اثرگذار هنر ایرانی است و هدف حوزه هنری استان از آموزش نقالی و پرده‌خوانی آشناکردن نسل جدید با یک هنر نمایشی قدیمی و جذاب و معرفی اسطوره‌ها و شخصیت‌های مهم ایران زمین و به ویژه شخصیت‌های تاثیرگذار زیست‌بوم چهارمحال و بختیاری است.

وی با اشاره به تهیه پرده نقالی روایت زندگی سردار بی‌بی مریم بختیاری از زنان مبارز دوران مشروطه‌خواهی و مبارزه با استعمار و بیگانگان اظهار داشت: کلاس‌های آموزشی این رویداد با تکیه بر اجرای پرده نقالی بی‌بی مریم بختیاری است که به معرفی این شخصیت تاثیرگذار تاریخ معاصر ایران و استان به کودکان و نوجوانان می‌پردازد.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این رویداد آموزشی به صورت استانی برگزار می‌شود و همه کودکان و نوجوانان در شهرستان‌های استان فرصت شرکت در این رویداد را دارند.

به گفته قائدی، ماحصل این رویداد آموزشی تولید آثار پرده‌خوانی و نقالی از سوی هنرجویان رویداد در شهرهای مختلف با موضوع شخصیت‌های تاثیرگذار استان چهارمحال و بختیاری در تاریخ معاصر است.

به گزارش ایرنا، براساس گفته برخی از کارشناسان نقالی و نقالی‌گری بیان حماسی رخدادهای تاریحی است و هنر نقالی و نقالی‌خوانی تا نیم قرن پیش از رونق و جذابیت خاصی برخوردار بود.

نقالی شاهنامه فردوسی یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین نقل‌ها از گذشته تا به امروز بوده است که کم کم در بین نسل جوان با کم استقبالی روبرو شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha