روستای «کریک» آمیختگی با تاریخ و طبیعت

یاسوج - ایرنا - هوای دلپذیر،طبیعت زیبا، رودخانه خروشان، بافت تاریخی و پلکانی واحدهای مسکونی، قرار داشتن در مسیر کوه دنا و امکان کوهنوردی، روستای زیبای «کریک» در کهگیلویه و بویراحمد را به مقصدی دلنشین و تماشایی برای تابستان گردی در این استان تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا،این منطقه که یکی از ۱۴ روستای نمونه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود در نزدیکی جاده یاسوج به اصفهان در دامنه ارتفاعات دنا ،۱۵کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت قرار گرفته به علت عبور رودخانه از میان روستا، تاکستان های انگور و باغستان زیبا،دره با صفای کریک، قرار داشتن در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی سی‌سخت همه جاذبه های زیبا برای سیر و سیاحت در محیطی دنج و دلنشین را دارد.

قرار گرفتن باغستان ها در گرداگرد روستا، شکل پلکانی بافت مسکونی آن به صورتی که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می شود، نغمه دل انگیز پرندگان، صدای آرام بخش عبور آب از میان تخته سنگ ها در هوای دلپذیر بهاری اینجا را به مقصدی برای گردشگران خسته از گرمای هوا به ویژه در استان های جنوبی تبدیل کرده است.

اما زیباترین جلوه های طبیعت بکر روستای «کریک» در شام گاهان با تماشای ستارگان نمایان می شود جایی که آرامشی وصف نشدنی برای مسافران خسته از زندگی در کلان شهرها با آلایندگی های صوتی را فراهم کرده است.

لباس های رنگارنگ زنان، دختران و بوی مست کننده نان و غذاهای محلی در کنار گویش شیرین لری از دیگر تجربیات شیرین مسافرانی است که روستای «کریک» را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند.

زنان این روستا لباس‌های سنتی رنگارنگ با کلاه، روسری یا چارقد، دستمال سر، تنبان، آرخالیق، دلگ و پیراهن‌های بلند و گشاد و با نقوش زیبا می‌پوشند.

این روزهای تابستانی تاکستان‌های پر از میوه های انگور،استخرهای پرورش ماهی جلوه ای تماشایی به روستای با قدمت ۲ هزار ساله «کریک» داده است

گفته می شود این روستا در دوران سلسله هخامنشیان در جوار یکی از راه‌های اصلی آن زمان قرار داشته و حضور همین مسیر ارتباطی در این بخش از استان کهگیلویه و بویراحمد باعث آبادانی و رونق «کریک» شده بود.

«کریک» بر اساس سرشماری که سال ۱۳۸۵ انجام شده، دارای ۱۹۵ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۷۹۰ نفر است با گویش اغلب اهالی روستا لری سخن می گویند.

یکی از این رسوم بسیار پسندیده و اصیل ایرانی و در واقع کهن‌ترین آنها سنت شاهنامه‌خوانی است مردم این روستا شب‌ها دور هم جمع می‌شوند و به شاهنامه‌خوانی می‌پردازند.

روستای «کریک» تفرجگاهی خو نشین برای تابستان گردی

از دیگر آیین هایی که در این روستا رواج دارد تعزیه های ایام محرم در جوار بقعه‌های امامزاده‌هاست امسال که تابستان و محرم همزمان است فرصتی برای بهره بردن از این سوگواره هاست.

وجود آسیاب‌ها، گورستان تاریخی، قنات روستا، امامزاده عسکر (ع) و امامزاده اسحاق (ع) و همچنین بقعه امامزادگان علی (ع) و شاه نعمت‌الله (ع) در ارتفاعات حوالی روستا اشاره کرد.

روستای «کریک» در ۲۹ کیلومتری شمال غربی یاسوج و ۹.۵ کیلومتری جنوب غربی سی سخت واقع شده و چنانچه مسافران از یاسوج به سمت روستا می‌روند باید مسیر جاده یاسوج به اصفهان را در پیش گرفته و در میان راه وارد مسیر جاده فرعی روستا شوند.

همچنین گردشگران می توانند از شهر سی سخت به این روستا بروند این مسیر از طریق بولوار سردار شهید مهدی باکری به جاده سیس سخت پیمایش می شود.

زیرساخت های پذیرایی از مسافران در «کریک»

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستای «کریک» یکی از زیباترین منظرگاه های طبیعی و تاریخی استان است که زیرساخت های مورد نیاز پذیرایی و اسکان شبانه را نیز دارد.

روستای «کریک» تفرجگاهی خو نشین برای تابستان گردی

فرشید کرمی افزود:وجود چندین اقامتگاه بومگردی برای اسکان شبانه،پذیرایی باعث شده گردشگران ضمن استفاده از زیبایی های طبیعی بتوانند سفری سنتی را هم تجربه کنند.

وی بیان کرد: در اقامتگاه های بومگردی روستای«کریک» که با استفاده از صنایع دستی محلی و ظروف سنتی تزیین شده با غذاهای محلی از گردشگران پذیرایی می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین یک اردوگاه گردشگری با امکانات مانند سکوی نشیمن و سرویس های بهداشتی از دیگر زیرساخت های موجود در این روستاست.

سوغات و هدایا

کرمی تاکید کرد: مسافران همچنین می توانند خوراکی های محلی چون کشک، عسل،سبزی های خشک شده کوهی و صنایع دستی را برای سوغات سفر خود از اهالی روستای کریک خریداری کنند.

وی عنوان کرد: سرو غذاهای سنتی، بازی‌های بومی و محلی، موسیقی سنتی اقوام از جمله خدمات بومگردی کهگیلویه و بویراحمد است.

کرمی ابراز کرد:کشک، ماست و دوغ محلی، گیاهان دارویی که معروف‌ترین آن‌ها ریواس است، خوردنی‌های خوشمزه‌ای مثل نان محلی کلگ، گردو، مویز، کشک، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از دیگر سوغاتی‌های خوراکی هستند که می‌توان در این روستا خریداری کرد.

وی عنوان کرد:دست بافته‌ها و صنایع‌دستی مثل مهلو و میخک که به‌صورت دستبند، گردن‌بند، انگشتر ساخته می‌شوند و گلیم‌، قالی، جاجیم و تابلوفرش‌های دست‌بافت و سبدهای حصیربافی شده در اندازه‌های مختلف و پارچه‌های سوزن‌دوزی شده از دیگر سوغاتی‌هایی است که اگر عاشق صنایع‌دستی هستید می‌توانید از این منطقه خریداری کنید.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

تا پیش از همه گیری کرونا سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha