سقفی برای جوانان کهگیلویه و بویراحمدی در سایه نهضت ملی مسکن

یاسوج- ایرنا- تامین مسکن از نیازهای اصلی خانوارها و در عین حال از اولویت های اساسی دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن با هدف تامین سرپناه برای جوانان و خانواده های فاقد مسکن محسوب می شود که البته آمارها حکایت از روزنه های امید در این راستا حکایت دارد به گونه ای که اکنون حدود پنج هزار مسکن در کهگیلویه و بویراحمد تکمیل و ساخته شده و ۱۹ هزار واحد هم در دست ساخت است.

به گزارش ایرنا، مسکن یکی از نیازهای پایه و اساسی برای داشتن زندگی با عزت و بدون دغدغه است، مطابق اصول سه، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف به تامین مسکن متناسب با نیاز برای تمامی محرومان از مسکن است.

مسکن به عنوان یکی از کالاهای اساسی زندگی مردم ویژگی های خاص و منحصر بفردی دارد که اکنون بسیاری از جوانان و زوج های جوان در تهیه آن با مشکل مواج اند و کمرشان زیر اجاره های سنگین خم شده است.

شکاف بین عرضه و تقاضا در بخش مسکن سبب بالا رفتن قیمت مسکن و به تبع آن موجب افزایش هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار شده است.

خانه دار شدن یکی از آرزوهایی بوده که بیشتر مردم در سال های گذشته تنها در رویا می توانستند به آن فکر کنند. سختی های خانه به دوشی و استیجاری بودن حد و مرز ندارد.

به عقیده برخی کارشناسان مشکل مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد با روند رشد مهاجرت تصاعدی روستاییان به شهرها بیشتر شده و مشکل بی مسکنی، بد مسکنی و مسکن کوچک را در ابعاد گستردهای به همراه داشته است.

سیاست دولت برای خانه دار شدن مردم

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم اتفاقات مهمی رخ داده است به گونه ای که سهم استان در این حوزه، ۴۷ هزار و ۴۰۰ واحد در طول چهار سال دولت بوده است که در این مدت، ۶۲ درصد تشکیل پرونده صورت گرفته است.

علی محمد روستا افزود: ۷۳ هزار نفر در استان متقاضی مسکن ملی هستند که ۲۹ هزار نفر از آن‌ها دارای شرایط اولیه هستند. حدود پنج هزار واحد تکمیل و تحویل داده شده و بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار داری شرایط نیز زمین دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در دولت‌های نهم و دهم در پروژه مسکن مهر، ۱/۱ دهم میلیون مسکن ساخته شد اما در دو سال اخیر هم نزدیک هشت سال مسکن مهر، مسکن ساخته شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: آن‌چنان که شاخص‌ها نشان می‌دهند، کیفیت فدای کمیت نشده و به‌ویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد، این مسکن‌ها مطابق استانداردها و آیین‌نامه‌ها ساخته شده‌اند.

روستا تاکید کرد: در استان باید ۴۷ هزار واحد ساخته شود، چنانچه مشکل کمبود زمین در شهر یاسوج حل شود، تا واسط سال ۱۴۰۴ تکلیف مسکن در استان روشن می‌شود و تراز استان از ۶۰ درصد به بالای ۹۰ درصد می‌رسد اما با این وجود کهگیلویه و بویراحمد از نظر واگذاری قطعات در کشور اول است.

وی ادامه داد: یک قطعه ۳۲ هکتاری نیز در دست بررسی است؛ کار کارشناسی آن انجام شده و چنانچه به انجام برسد، عقد قرارداد صورت می‌گیرد و این رقم ۶۰ درصد به ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

بانک ها تعامل بیشتری با متقاضیان مسکن داشته باشند

روستا ابراز کرد: مشکلات متقاضیان در پرداخت تسهیلات و قرارداد بانک ها بود که همچنان به قوت خود باقی است، با توجه به وضعیت معیشتی ضعیف مردم استان امیدواریم بانک ها در این خصوص همکاری کنند که سه هزار واحد پروانه دار قرارداد آنها با بانک ها انجام گیرد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم ساخت مسکن برای اقشار ضعیف و کم درآمد است که امیدواریم در دولت آینده نیز ساخت مسکن ادامه یابد. در سه سال دولت شهید رئیسی به اندازه هشت سال دولت گذشته در این استان مسکن احداث و تکمیل شده است.

وی ادامه داد: دو هفته پیش که وزیر کشور به کهگیلویه و بویراحمد آمد، هزار و ۱۸۸ واحد تحویل و افتتاح شد البته کار شبانه‌روزی صورت گرفت تا این پدیده محقق شود.

روستا ادامه داد: در همین حوزه مسکن، در دهه فجر، ۶۵۲ واحد کلنگ‌زنی انجام شد، همچنین یک مجتمع در دهدشت نیز کلنگ‌زنی شد که بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با مجموع اقداماتی که انجام شده نرخ ساخت مسکن از عدد منفی ۶.۹ منفی به مثبت ۷.۱ رسیده است.

۱۹ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان در دست ساخت است

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: هم اینک ۱۹ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن استان با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد در حال ساخت است.

محمد راستا بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم حدود پنج هزار واحد مسکونی در کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است.

وی تاکید کرد: همچنین ۲ هزار و ۳۵۴ خانواده استان در قالب اجرای طرح جوانی جمعیت و با کمک دولت زمین مسکونی رایگان دریافت کردند.

وی افزود: مراحل تفکیک و واگذاری این زمین های مسکونی انجام شده و هم اکنون متولیان در حال صدور سند ملکی برای صاحبان این زمین ها هستند.

وی بیان کرد: استفاده از مزایای مسکن در طرح جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰ به منظور پیشگیری از پیری جمعیت کشور آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: خانواده های دارای سه فرزند و بالاتر بر اساس ماده چهار قانون جوانی جمعیت یک قطعه زمین دریافت کرده اند.

وی بیان کرد: استفاده از مزایای مسکن در طرح جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰ به منظور پیشگیری از پیری جمعیت کشور آغاز شده است.

راستا تصریح کرد: هشت هزار خانواده کهگیلویه وبویراحمدی واجد شرایط دریافت زمین رایگان هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: تاکنون به بیش از ۶ هزار نفر از خانواده های استان در قالب اقشار ویژه،جوانی جمعیت و افراد متقاضی ساخت به صورت گروهی و انفرادی زمین واگذار شده است.

طرح نهضت ملی مسکن علاوه بر اینکه به عنوان بهترین سیاست در ایجاد تعادل در بازار مسکن به شمار می آید، اجرای آن سبب شده تا امید به خانه‌دار شدن در اقشار محروم زنده شود.

این طرح ساخت واحدهای مسکونی و تحویل آنها به اقشار کم درآمد و سپس کاهش قیمت ناشی از ساخت و ساز واحدها را در پی خواهد داشت.

تحقق طرح نهضت ملی مسکن از سوی دولت بهترین سیاست ایجاد تعادل در بازار مسکن است.

امید است همه مسئولان متولی پای کار باشند تا همه مردم طعم شیرین خانه دار شدن را تجربه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha