۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۹:۴۰
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85524614
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهدای عضو در چهارمحال و بختیاری ۲ برابر رشد کرد

شهرکرد- ایرنا- مسوول تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از رشد بیش از ۲ برابری اهدای عضو در این استان طی سه ماهه ابتدایی سال خبر داد و گفت: فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی نقش مهمی در این خصوص داشته است.

پانته‌آ رمضان‌نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سه ماهه ابتدایی امسال ۱۱ مورد عمل اهدای عضو در استان انجام شده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته پنج مورد عمل اهدای عضو در استان انجام شده بود.

وی تصریح کرد: در آخرین ارزیابی‌ها، چهارمحال و بختیاری به لحاظ اهدای عضو در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

مسوول تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ بیمار در استان در انتظار پیوند عضو هستند، اظهار داشت: روزانه هفت تا ۱۰ نفر و به عبارتی در هر سه ساعت یک نفر در دنیا به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

مسوول تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرایند اعضا از ارگان‌های فرد مرگ مغزی برای بیماران پیوندی به طور کامل رایگان است، افزود: اهدای عضو بدون هیچگونه تبادل مالی بین اهدا و گیرنده عضو است و هزینه‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود.

رمضان‌نژاد یادآور شد: تخصیص اعضای پیوندی به بیماران نیازمند زیر نظر وزارت بهداشت پس از تطابق بافتی، آزمایشگاهی و ظاهری بیماران نیازمند با فرد اهداکننده و با درنظر گرفتن میزان وخامت وضعیت بالینی بیمار نیازمند عضو و مدت زمان ثبت‌نام در لیست انتظار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وبگاه skums.ac.ir نسبت به تکمیل «فرم عضویت در خانواده بزرگ اهداکنندگان عضو» اقدام کنند، افزود: با این وجود داشتن کارت اهدای عضو تنها به معنای رضایت بیمار برای اهدا می‌باشد و کافی نیست و رضایت اولیای دم برای اهدای عضو الزامی است.

به گزارش ایرنا، سالانه بین پنج تا هشت هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که در ۳۶ درصد موارد، تیم‌های پیوند عضو موفق به جلب رضایت خانواده‌ها می‌شوند و این در حالی است که در چهارمحال و بختیاری از هر سه خانواده ۲ خانواده برای اهدای عضو بیمار خود اعلام رضایت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha