وزیر فرهنگ: آماده جهش بزرگی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستیم 

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال آماده جهش بزرگ در سازمان فرهنگ و ارتباطات بودیم و هستیم، گفت: با نگاه خاص دولت شهید رئیسی و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته بودجه سازمان و فرهنگ ارتباطات اسلامی به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده و باید از آقای ایمانی‌پور تشکر ویژه بابت همکاری‌هایشان داشته باشم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه -۱۰ تیرماه- در آیین گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به صورت ارتباط برخط با رایزنان فرهنگی کشورمان در کشورهای خارجی برگزار شد، اظهار داشت: سال اولی است که دهه تیر ماه به عنوان روز دیپلماسی فرهنگی نامگذاری شده و در سالروز تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و این تبریک مضاعف به همکاران ما در سازمان دارد که مجاهدان فرهنگی ما هستند.

وی افزود: وقتی به روند شکل‌گیری سازمان نگاه می‌کنیم عنایت رهبر معظم انقلاب را داریم که جلسات متعددی برای حوزه دیپلماسی فرهنگی برگزار شد و در نهایت این سازمان شکل گرفت.

سازمان فرهنگ ازجمله محدود مجموعه‌های دولتی که اساسنامه آن به تنفیذ و امضای رهبر انقلاب رسیده است

اسماعیلی گفت: جزو نادر مجموعه‌های دولتی که اساسنامه آن به تنفیذ و امضای رهبر انقلاب رسیده و فرآیند تعیین رئیس سازمان اذن و حساسیت رهبری را می‌طلبد و اگر رهبری اجازه و تنفیذ دادند وزیر فرهنگ حکم رئیس سازمان را صادر می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای ماموریت خطیر در حوزه فرهنگی تشکیل شده است. این که آیا تمام اهداف در تاسیس سازمان محقق شده یا نه و دولت‌ها اهتمام لازم را نشان داده‌اند یا ندادند، این بحث جدایی است.

اسماعیلی گفت: وقتی کار را در دوره جدید در سازمان شروع کردیم، گزارشی که به من ارائه کردند این بود که در سال ۹۲ هزینه‌های ما در خارج از کشور به دلار و در داخل به ریال است و اعلام شد که توان اداره رایزنی ها را نداریم.

وی افزود: امسال با نگاه خاص دولت شهید رئیسی و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته بودجه سازمان به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده تا آماده یک جهش بزرگ در سازمان فرهنگ و ارتباطات باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این توفیق را داشتم از آقای ایمانی‌پور برای جلسه هیات دولت دعوت کردم و همایش رایزنان فرهنگی را برگزار کردیم. بنای ما حل مسائل مختلفی بودیم که در سازمان با آنها مواجه بودیم و بخش مهمی از آنها اتفاق افتاد و یک روز را به نام روز دیپلماسی فرهنگی نامگذاری کردیم. این روز را که ۲۳ تیر بود جایگزین کردیم. 

امسال چند جشنواره فرهنگی و هنری پیش بینی کرده بودیم در کشورهای حوزه شانگهای و بریکس برگزار کنیم. اگر بتوانیم در حوزه دیپلماسی فرهنگی مثلا در چرخه نمایش فیلم در چین که ۸۳ هزار سینما دارد حضور داشته باشیم. البته این کار را کردیم و بخش مهمی از تبادلات ما با چین در حوزه فرهنگی و اینها در تعاملات فی‌مابین محقق شد

وی گفت: سازمان فرهنگ که به تعبیر رهبر انقلاب در همه حوزه‌ها کارآمد و جامع الاطراف بود و دیپلماسی را از سیطره تنها چند کشور خارج کرد. ما باب مذاکره را نبستیم و با همه دنیا ارتباط گرفتیم. در شانگهای و بریکس سازمان بحث تبادلات فرهنگی را پیگیری می‌کند. 

اسماعیلی گفت: امسال چند جشنواره فرهنگی و هنری پیش بینی کرده بودیم در کشورهای حوزه شانگهای و بریکس برگزار کنیم. اگر بتوانیم در حوزه دیپلماسی فرهنگی مثلا در چرخه نمایش فیلم در چین که ۸۳ هزار سینما دارد حضور داشته باشیم. البته این کار را کردیم و بخش مهمی از تبادلات ما با چین در حوزه فرهنگی و اینها در تعاملات فی‌مابین محقق شد. یک پویانمایی در چین دو و نیم میلیارد دلار گیشه داشته است و اینها تبادلات فرهنگی و حوزه عاملات سازمان فرهنگ را گسترش می‌دهد. 

وی افزود: ریل‌گذاری خوبی که صورت گرفته باید ارتقا پیدا کند. امروز فضای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در آستانه یک جهش بزرگ قرار گرفته است و همکاران ما در سازمان کارهای بخش های دیگر را هم انجام می‌دهند و این، ارتقای کار را به دنبال داشته است. دولت شهید رئیسی کارآمدی در تمام حوزه‌ها را به نمایش گذاشت. پیشرفت و ارتقای و توسعه مادی و معنوی در این دوره اتفاق افتاده است همچنین ایجاد بسترهای لازم برای سعادت اخروی جامعه. 

وزیر فرهنگ اظهار داشت: تلاش برای سعادت مردمان در دنیا و آخرت و بستر اصلی این باید در حوزه فرهنگ شکل گیرد که از حوزه‌های افتخار آمیز دولت شهید رییسی است. اگر چه به شهادت رئیس جمهوری ختم شد و از قافله دوستان شهید جا ماندیم و آنها خوشحال هستند و ما منتظر بشارت آنها برای پیوستن هر چه سریعتر به کاروان شهدا هستیم.

اسماعیلی گفت: بعد از ٩ سال مجوز فرهنگی خود را با تاجیکستان گرفتیم. آن ها هم اهل فرهنگ هستند اما با آنها نزدیک به ده سال رابطه ای نداشتیم. به تمام کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، ترکیه، روسیه و ... رفتیم. هفته های فرهنگی را برگزار کردیم و در این سه سال فضای فرهنگی به بالاترین سطح رسیده بود و تازه این اتفاقات داشت درست می شد و دولت به این مسئله اهتمام جدی داشت.

وی افزود: شهید امیرعبداللهیان خیلی از گره‌ها در رفت و آمدها باز می‌کردند. من این توفیق را داشتم که آقای امیرعبداللهیان دعوت کردند و من در وزارت خارجه این مسایل را توضیح دادم. بنای ما حل مسایل مختلفی بود که در سازمان با آن ها رو به رو بودیم و بخش مهمی از گره ها باز شد.

انقلاب اسلامی می‌تواند منادی طرحی نویی در جهان باشد

در ادامه این نشست، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم با گرامیداشت یاد شهدای اردیبهشت، گفت: جهان‌امروز با همه منشورهایی که تصویب شده، مردود شده و شرمنده تاریخ است و به هیچ یک از اصول وفادار بوده دنیا به یک فرهنگ نو و حرف متفاوت احتیاج دارد. 

وی تاکید کرد: باید طرحی نویی در جهان افکند، انقلاب اسلامی می‌تواند منادی این حرف نو باشد؛ خدا را باید به عالم سیاست و حکومت برگرداند.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha