۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85524968
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موردی از ابتلا به تب دنگی در کردستان مشاهده نشد

۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۸
کد خبر: 85524968
موردی از ابتلا به تب دنگی در کردستان مشاهده نشد

سنندج- ایرنا- مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون موردی از وجود پشه آنس و ابتلای قطعی به تب دنگی در استان مشاهده نشده است.

به گزارش ایرنا، دکتر جهانبخش یوسفی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در سنندج ضمن هشدار در مورد خطرات مربوط به ابتلا به تب دانگ و لزوم مراقبت در مقابل نیش پشه آئدس، اظهار کرد: بیماری تب دانگ یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه آلوده به ویروس(پشه آئدس) به انسان منتقل می شود.

وی افزود: این پشه طول حدود چهار تا هفت میلیمتر دارد و طول عمر آن‌ ۲ تا چهار هفته است که طی این مدت می‌تواند سه بار تخم گذاری کرده و هر بار ۱۰۰ تخم بگذارد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: فرد مبتلا ابتدا دچار تب و علایم عمومی شامل سردرد، درد عضلات، استخوان و مفاصل، بی اشتهایی، استفراغ، درد کاسه چشم و دانه‌های پوستی شده که حدود ۲ تا هفت روز طول می‌کشد.

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه از زمان ورود ویروس به بدن تا شروع علائم چهار تا ۱۰ روز طول می کشد، گفت: بیماری تب دانگ داروی قطعی و واکسن ندارد.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی و در صورت عدم مداخله درمانی ممکن است بیمار دچار خونریزی، کاهش فشارخون و کاهش پلاکت شده و حتی احتمال مرگ می رود و در صورت عدم مداخله به موقع به احتمال ۲۰ درصد مرگ و میر وجود دارد اما با اقدام به موقع احتمال مرگ حدود یک درصد است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه پشه ها در محل هایی مثل بوته های گیاهان خودرو، انبارها، جعبه های بار و ساختمان‌های متروکه زندگی می کنند، افزود: محل های تخم گذاری پشه ها شامل چاله های آب، محفظه های آبی، ظروف زیر گلدان‌ها (که حاوی آب راکد اند) و داخل تایرهای کهنه و انواع ظروف هستند.

دکتر یوسفی اضافه کرد: برای پیشگیری از انتقال بیماری لازم است محیط رشد پشه ها ناامن و شرایط زیست و تخم گذاری آن‌ها از بین برود.

وی ادامه داد: استفاده از لباس‌های بلند و رنگ روشن، استفاده از توری برای پنجره ها و درب ها و استفاده از اسپری های دور کننده حشرات در کاهش انتقال بیماری کمک کننده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: در سال جاری ۱۲۲ مورد تب دانگ در کشور شناسایی شده که ۶ مورد آن در بندر لنگه شناسایی شده و بقیه از خارج کشور مبتلا شده اند و از میان مبتلایان تاکنون سه نفر فوت کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha