گذران زندگی آرام با پاکسازی محلات جنوبی پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - شب‌های سرد زمستان یا روزهای گرم تابستان، خیابان‌های شوش و هرندی تهران خالی از معتادان متجاهر نبود هر لحظه در شلوغی یا خلوتی خیابان شماری از این گروه افراد با معضل آسیب‌ اجتماعی حضوری پرشور داشتند و حال و هوایی نه چندان مناسب نصیب مردم این مناطق و دیگر نقاط پایتخت کرده بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پارک‌ها، خیابان‌ها، کوچه‌ها و حتی درب برخی خانه‌ها جلوه‌هایی نامناسب از افراد معتاد متجاهر در محلات مختلف بویژه شوش و هرندی مشاهده می‌شد، برای این محلات تصویری مملو از معتاد متصور بود، معتادانی که از نام‌شان پیداست متجاهر، که هر جایی از این شهر می‌چرخیدند تا محلی امن حتی برای تزریق و مصرف موادمخدر پیدا کنند.

زندگی برای مردم این محلات به نوعی تلخ‌تر از زهر شده بود زندگی که هر لحظه چشم با یک فرد معتاد متجاهر باز شود جایی برای آرامش و بازی کودکانه فرزندان خانواده‌هاییاکن این محلات نمی‌گذاشت، همه لحظه‌هایی که آرامش می‌خواستند، نه تنها آرامش نبود بلکه روزهایی تلخ را برای آنها رقم زده بود.

بارها و بارها مسوولان پلیس مبارزه با موادمخدر و مدیریت شهری سخن از کاهش تعداد معتادان متجاهر در پایتخت می‌زدنند سخنی که برای مردم محلاتی که زندگی خود را با معتادان متجاهر عجین شده می‌دانستند، قابل توجه بود.

روزگارانی که معتاد نباشد آرامش و آسایش است، تحقق آرامش ماندگار در مسیری است که معتادان متجاهر کاهش می‌یابند و مردم زندگی روزمره خود را بدون آسیب‌ها سپری می‌کنند.

چقدر سخت است زندگی ما متاثر از وجود معتادانی باشد که جایی برای ماندن ندارند، چقدر باید تحمل مردم آن مناطق زیاد باشد که گرفتار آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد نشوند.

چقدر سخت است برای مادرانی که فرزند نوجوان یا جوان دارند و نگران اسیر شدن آنها در سایه اعتیاد هستند اما حال شاید بطور نسبی این آرامش درونی را داشته باشند که هر چه هست دیگر تعداد اینگونه معتادان کمتر شده و شاید آرامشی نصیب خانواده‌ها شود.

اقداماتی که پلیس پایتخت و مدیریت شهری در راستای جمع‌آوری معتادان متجاهر در تهران انجام داده‌اند به نوعی زندگی را برای مردم مناطق دارای این گونه آسیب‌ها راحت‌تر کرده و شاید دغدغه کمتری برای فرزندان خردسال، نوجوان و جوان خود در راستای گرفتار شدن در انواع آسیب‌ها حتی اعتیاد داشته باشند.

گذران زندگی آرام با پاکسازی محلات جنوبی پایتخت

۲۵۱۹ معتاد متجاهر جمع‌آوری شد

جمع‌آوری معتادان بستری را برای مردم مناطق مختلف که از برخی آسیب‌ها بی‌گزند نیستند، فراهم کرده تا بتوانند در آرامش به زندگی روزمره خود ادامه دهند، همین موضوع در سخنان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت به طور کامل مشهود است که گفته ۲ هزار و ۵۱۹ معتاد متجاهر تهران در ۱۰ روز نخست خرداد امسال جمع‌آوری شده‌اند.

سرهنگ حسین باباپور افزود: در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و برخورد با هنجارشکنان جامعه، تیم‌های عملیاتی پایگاه‌های پلیس‌ مبارزه با مواد مخدر فاتب در ۱۰ روز نخست خرداد موفق به دستگیری یک هزار و ۵۲۶ خرده‌فروش و توزیع‌کننده موادمخدر در شهر تهران بزرگ شدند.

به گفته وی، همچنین طرح‌های عملیاتی و پاکسازی با هدف برقراری نظم و امنیت پایدار به صورت مستمر در سطح شهر تهران اجرا خواهد شد.

ناگفته نماند که جمع‌آوری معتادان متجاهر و رها کردن آنها چند روز پس از این اقدام هیچ تاثیری در روند زندگی مردم نخواهد داشت و باید برای درمان و بهبود وضعیت آنها به ویژه در راستای ترک اعتیاد و ساماندهی آنها اقداماتی انجام شود که براساس برنامه ریزی‌های انجام شده اکنون یاورشهرها بخشی از این موضوع را مدیریت می‌کنند.

گذران زندگی آرام با پاکسازی محلات جنوبی پایتخت

وجود ۹ مجتمع تربیتی برای معتادان متجاهر

یاورشهر نامی آشنا برای افراد معتاد است زیرا سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران اکنون ۹ مجتمع تربیتی و درمانی ویژه معتادان متجاهر را با ظرفیت ۲۵ هزار نفر را به عهده دارد.

در همین راستا مدیرعامل سابق سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به وجود این مجتمع‌ها و نداشتن محدویت برای پذیرش این افراد گفته است: در ابتدای تشکیل قرارگاه اجتماعی شهر تهران پس از بررسی علت وجود معتادان متجاهر در پایتخت، دستگاه‌های متولی کمبود ظرفیت نگهداری برای معتادان متجاهر و نداشتن ظرفیت برای معتادان منع پذیرشی‌ها را مطرح کردند.

احمد احمدی صدر افزود: در آن زمان اعلام شد که ۲۱ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد که اکنون در ۹ مرکز یاور شهر در تهران ویژه نگهداری معتادان متجاهر ۱۶ هزار معتاد در این مراکز حضور دارند و برای چند هزار نفر نیز ظرفیت خالی داریم.

به گفته وی، در مراکز یاور شهر خدمات پزشکی و درمانی و همچنین خدمات اقامتی و ورزشی و رفاهی پیش‌بینی شده و برای مهارت‌آموزی افراد نیز سالن مهارت‌آموزی تدارک و تجهیز شده است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز به ظرفیت‌های ایجاد شده برای بازپروری معتادان اشاره کرده و گفته است: تا سال آینده شهر را از وجود معتاد متجاهر پاک می‌کنیم.

وی تاکید کرد: بهترین و شیرین‌ترین اتفاق برای ما بازپروری شخصیتی و بازگرداندن معتادان متجاهر به اجتماع است، شنیدن اینکه معتاد متجاهری پس از گذراندن مراحل درمانی و ترک اعتیاد به چرخه و حیات عادی خود باز می‌گردد، شیرین‌ترین موضوع برای ماست.

گذران زندگی آرام با پاکسازی محلات جنوبی پایتخت

پاکسازی چهره شهر از وجود معتادان متجاهر

حضور معتادان‌ متجاهر در شهر مثل سال‌های قبل نیست و بسیار کمتر شده، هر چند که معتقدیم باید به سمتی برویم که این تعداد حداقلی را هم در فضای شهر مشاهده نکنیم

با توجه به اینکه یکی از ماموریت‌های فراجا است در راستای رفاه حال شهروندان، طرح آرامش در شهر از سوی پلیس پایتخت هم به اجرا گذاشته شده است. ناگفته نماند که اجرای طرح‌های پاکسازی مناطق آلوده از وجود معتادان متجاهر و خرده‌فروشان به منظور ارتقای میزان احساس آرامش و امنیت شهروندان از مطالبات به حق مردم به شمار می‌رود.

آرامش در شهر طرحی است که به نوعی آرامش را به محیط زندگی مردم وارد می‌کند زیرا هم باعث جمع‌آوری خرده‌فروشان و هم معتادان متجاهر خواهد شد.

مردم به دلیل وجود آسیب‌های اجتماعی تا حدودی آسایش خود را از دست داده‌اند و این طرح می‌تواند زندگی آنها و وضعیت معتادان را ساماندهی کند.

اقدامات پلیس پایتخت و مدیریت شهری بر ساماندهی وضعیت معتادان متجاهر و برگرداندن آرامش به شهر است بنابراین باید دیگر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه همکاری جدی داشته باشند.

البته در این زمینه معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران نیز به ارائه خدمات در حوزه باز اجتماعی شدن معتادان متجاهر اشاره کرده و گفته است: در دوره سه ساله دولت سیزدهم، بیش از ۱۵ هزار ظرفیت در این بخش در استان فراهم شده است.

سیدعباس جوهری یادآور شد: در ابتدای دولت سیزدهم بر اساس برآوردها حدود ۲۵ تا ۲۸ هزار معتاد متجاهر در استان تهران وجود داشت که بسیاری از آنها به دلیل کمبود مکان نگهداری، در معابر و حاشیه محلات و شهرها حضور داشتند.

وی اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم، ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر بود و برای نگهداری این تعداد با کمبود فضا و مکان مواجه بودیم، به تبع آن، جمع‌آوری معتادان نیز با کندی انجام می‌شد اما با تشکیل قرارگاه اجتماعی در استانداری تهران و با مشارکت همه دستگاه‌ها و شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران و بر اساس یک زمان‌بندی مناسب، تعداد ۱۵ هزار ظرفیت جدید در بازه سه ساله دولت در استان و پایتخت ایجاد شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران اضافه کرد: پس از سه سال، ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر به ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده که تأثیر این ایجاد ظرفیت‌های جدید به صورت مشهود در شهر قابل مشاهده است.

به گفته وی، اکنون حضور معتادان‌ متجاهر در شهر مثل سال‌های قبل نیست و بسیار کمتر شده، هر چند که معتقدیم باید به سمتی برویم که این تعداد حداقلی را هم در فضای شهر مشاهده نکنیم.

گذران زندگی آرام با پاکسازی محلات جنوبی پایتخت

ساماندهی پنج هزار معتاد متجاهر

سیدمحمد نقیب، ‌سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز به ساماندهی ۱۰ هزار و ۹۱۲ آسیب‌دیده اجتماعی مانند معتادان متجاهر، متکدیان، کودکان کار و افراد بی‌خانمان در پایتخت اشاره کرد و گفت: در موضوع معتادان متجاهر اتفاقات بزرگی در سطح کلانشهر تهران رقم خورده و شهرداری تهران در سه ماه گذشته پنج هزار و ۱۸ معتاد متجاهر را ساماندهی کرده تا راهی غربالگری و سپس مراکز نگهداری معتادان متجاهر ماده ۱۶ شوند.

حال با این وجود جمع‌آوری معتادان از سطح محلات، نگهداری در مراکز، ساماندهی و در نهایت کاهش آسیب‌های اجتماعی از نوع اعتیاد به عنوان خواسته جدی مردم تهران به شمار می‌رود تا دیگر هیچ معتاد متجاهری در سطح شهر وجود نداشته باشد.

البته باید متولیان امر برای این گروه‌ها برنامه‌ریزی جدی داشته باشند تا دوباره به خیابان‌ها بازنگردند.

با توجه به اینکه ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در این دوره سه ساله رشد داشته است امیدواریم روز به روز شاهد کاهش تعداد معتادان متجاهر در سطح پایتخت باشیم تا آرامش به شهر بازگردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha