کارآفرینی و تولید با عبور از سد تحریم‌ها در آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا- دولت سیزدهم را می‌توان دولتی موفق در عرصه جهش تولید و کارآفرینی عنوان کرد که سرمایه گذاران بسیاری توانستند به رغم تحریم‌های سخت، در این دولت به مدار تولید بیایند، موضوعی که نمود عینی آن در یکی از کارخانه‌های آذرشهر آذربایجان شرقی به چشم می‌خورد.

به گزارش ایرنا، سرمایه گذاری در این دوران سخت تحریم‌ها، فقط با کمک دولتی انجام پذیر است که از زمان روی کار آمدن با رویه‌های طولانی اداری مقابله کرده و با اجرای قانون جهش تولید به دنبال حمایت از تولید کالای ایرانی است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم صنایع مختلفی هستند که در مسیر خودکفایی گام‌های مهمی برداشته و بخش اعظمی از تولیدات آن در داخل کشور انجام می‌گیرد و در آذربایجان شرقی صنایع کوچک و بزرگ تاثیرگذاری های خوبی در اقتصاد کشور داشته و صنایعی مثل قطعه سازی خودرو، تراکتور، بلبرینگ، موتورهای دیزلی، صنایع ساختمانی و درب و پنجره سازی به سطح خوبی رسیده اند اما صنعت یراق آلات را می‌توان جزو یکی از صنایع مهمی دانست که بیشتر محصولات آن به صورت وارداتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و وابسته بوده است.

اما اکنون یک کارآفرین جوان تبریزی با همت و دنبال کردن یک گام جهادی به مرحله‌ای رسیده تا بتواند درصد قابل توجهی از نیاز به خارج در صنعت یراق آلات را در داخل کشور تامین کرده و حتی اقدام به تولید تکنولوژی به روز در این صنعت کند.

بسترسازی برای رفع موانع تولید در دولت سیزدهم

فرماندار شهرستان آذرشهر در مراسم افتتاحیه کارخانه تولید یرآق آلات که می‌تواند ۲۰ درصد از نیاز داخلی به این صنعت را رفع کرده و حتی صادر کند، گفت: چالش‌های بسیاری در صنایع مختلف وجود داشته و دارد اما در دولت شهید رئیسی، بسترسازی برای رفع موانع تولید و سرمایه گذاری با تمام توان انجام گرفت.

شمسعلی محمودیان افزود: یکی از چالش‌های مهم عرصه تولید در کشور ما، بحران تامین مواد اولیه است که دولت سیزدهم در مسیر رفع این مشکل نیز گام برداشته و در سال جهش تولید و رفع مشکلات و چالش‌های آن برای حمایت از تولیدکننده و تحقق شعار سال برای تامین مواد اولیه و ارز تلاش جدی کرد.

وی با بیان این‌که اکنون در یک عدم تعادل میان عرضه و تقاضا و قیمت گذاری‌های دستوری قرار داریم، اظهار کرد: مشکلات تولیدکنندگان در این حوزه باید رفع شود و تصمیم گیری‌های متناسب و کارشناسی شده در قالب زیرساخت‌های مربوطه انجام گیرد.

وی با اشاره به موضوع ناترازی‌های انرژی‌ در بخش صنعت آذربایجان شرقی و کشور، گفت: قطعی برق، گاز و آب از جمله معضلات بخش صنایع استان است که امسال نسبت به سال‌های گذشته با پیگیری‌های انجام گرفته توانستیم این قطعی‌ها را از چند روز به یک روز تقلیل دهیم.

فرماندار آذرشهر، حمایت از صنعتگران زحمتکش را از اولویت‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: این کارخانه از جمله کارخانه‌های مهم در صنعت یراق آلات سطح کشور به شمار می‌رود که در شهرک شهید سلیمی مستقر بوده و به کل کشور خدمات رسانی خواهد کرد.

کارآفرینی و تولید با عبور از سد تحریم‌ها در آذربایجان شرقی

محصولات تولیدی کارخانه با رفع ۲۰ درصد نیاز داخلی کشور به بیش از پنج کشور جهان صادر می شود

مدیرعامل این کارخانه تازه تاسیس که برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است، نیز گفت: فرمان رهبر معظم انقلاب در سال رونق تولید و تلاش دولت سیزدهم برای رفع چالش‌های تولید نقش قابل توجهی در تحقق اهداف ما برای کاهش نیاز کشور به واردات یراق آلات داشت و بر این اساس موانع بسیاری از سر راه ما رفع شدند.

مهدی طهماسب پور که متولد سال ۶۷ است، با تاکید بر اینکه انتظار داریم بانک‌ها با اعطای تسهیلات در کنار صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان باشند، افزود: بانک‌ها، پایین بودن منابع را دلیلی برای عدم کمک به این مجموعه‌های تولیدی عنوان می‌کنند.

وی، ناترازی‌های انرژی را از جمله چالش‌ مهم تولیدکنندگان در شرایط کنونی دانست و گفت: کمبود این زیرساخت‌ها موجب شده تا تولید بسیاری از کارخانه‌ها به نیمی از ظرفیت خود برسد و از سویی تعدد سیستم‌ها و سامانه‌ها که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، ما را دچار سردرگمی کرده که امیدوارم به جای این تعدد سامانه‌ها یک سامانه یکپارچه برای تولیدکنندگان طراحی شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا کالای ایرانی جایگزین کالاهای وارداتی شود چون که اکنون ذهنیت مصرف کنندگان نسبت به کالای ایرانی خوب نیست و اعتماد به کالای ایرانی پایین تر از انتظارات است.

این جوان کارآفرین در خصوص صنعت یراق آلات ایران نیز گفت: جایگاه ایران در صنعت یراق آلات دنیا پایین بوده و تکنولوژی به روز دنیا در این صنعت وجود ندارد و کشور ما یراق آلات سطح پایین را از کشورهایی چون چین وارد می‌کند اما اکنون می‌توانیم ۲۰ درصد از نیاز داخلی به این صنعت را جبران کنیم و حتی یراق آلات با تکنولوژی روز دنیا را در اختیار مردم کشورمان قرار دهیم.

طهماسب پور افزود: محصولات تولیدی این کارخانه ضمن تامین نیاز داخلی قرار است به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، گرجستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر شده و ارزآوری قابل توجهی برای کشورمان داشته باشد.

به گزارش ایرنا، کارخانه بکتاش آلومین که در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده در زمینی به مساحت چهار هزار مترمربع در شهرک صنعتی شهید سلیمی آذرشهر بنا شده و در حوزه تولید یرآق آلات درب و پنجره فعالیت می‌کند که فاز نخست آن مربوط به یراق آلات سیستم درب و پنجره آلومینیومی بوده و در آینده یراق آلات یو پی وی سی و درب‌های ضدسرقت نیز به آن افزوده می‌شود که بخشی از نیاز داخلی این محصولات که از طریق واردات تامین می شد اکنون با تولیدات داخلی متخصصان ایرانی در آذربایجان شرقی تامین می شود.

این کارخانه با میزان سرمایه گذاری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، اشتغالزایی برای ۱۰۰ نفر سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن تولید خواهد داشت و برای نخستین بار در کشور از تکنولوژی‌های به روز دنیا در صنعت یراق آلات بهره برده و تولید خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha