دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم و رشد ۵۲ درصدی صادرات از مازندران

ساری- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با اشاره به سیاست دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم، گفت: در سه ماهه نخست سال جاری میزان صادرات از مبدا گمرکات مازندران نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۵۲ درصد و از نظر ارزشی به میزان ۱۴ درصد رشد داشته است.

حسن خیریانپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ میزان صادرات از مبدا گمرکات مازندران نسبت به ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ از نظر وزنی ۵۲ درصد و از نظر ارزشی به میزان ۱۴ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال در مجموع ۵۱۵ هزار و ۱۲۰ تن کالا به ارزش ۸۸ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۲۲۸ دلار از مبدا گمرکات مازندران به کشورهای هدف صادر شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: این صادرات شامل ۳۱ اقلام کالاهای غیرنفتی بوده که به ۳۷ کشور هدف صادراتی ارسال و صادر شده است.

به باور کارشناسان، تلاش های صورت گرفته برای صادرات محصولات کشاورزی مازندران البته با کیفیت به کشور روسیه از طریق حمل ونقل دریایی محقق شده است و نخستین محموله مرکبات مازندران به کشور روسیه در ماه های اخیر با کشتیرانی دریای خزر از طریق بندرامیرآباد در شرق استان صادر شد.

دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم و رشد ۵۲ درصدی صادرات از مازندران

مازندران در زمینه مازندران با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

این استان با دارا بودن ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قطب مهم تولید محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود و بزرگترین تولیدکننده ۱۷محصول کشاورزی کشور مانند برنج، مرکبات، گل و گیاه، کیوی، گوشت سفید، آبزی پروری و نهال زیتون است.

مهم ترین میوه باغ های مازندران را انواع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود.

مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha