وحید موسوی: موسیقی برایم عایدی مادی ندارد/ موسیقی لری پوست اندازی می‌خواهد+صوت

تهران- ایرنا- وحید موسوی خواننده لر زبان برنامه «عصر جدید» گفت: خوشبختانه موسیقی عایدی معنوی بسیار خوبی برای من داشته و محبت مردم همیشه شامل حال من شده ولی از بحث مالی متاسفاته بخاطر پاره ای از مسائل فعلا شرایط کسب درآمد از طریق موسیقی برای بنده فراهم نشده است. 

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، وحید موسوی همان خواننده‌ای است که در بخش مقدماتی برنامه استعدادیابی تلویزیونی «عصر جدید» روی صحنه آمد و لُری خواند و همه را تحت تأثیر قرار داد، همان پسر جوان قدبلند و هیکلی که تیپش بیشتر به وزنه‌برداران و کُشتی‌گیران می‌خورد، روی صحنه آمد و خواند و رأی‌های مثبت داوران را هم از آنِ خود کرد. وقتی از او پرسیدند که «چه‌کاره‌ای؟»، گفت «لوله‌کش هستم»، خودش معتقد بود که لوله‌کشی‌اش از خوانندگی‌اش بهتر است؛ اما به‌حق که خوب خواند.

با او در مورد فعالیت های موسیقایی اش به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

از عصر جدید تا امروز چه فرایندی را طی کردید؟

مسیر پر فراز و نشیب و البته غیر حرفه ای رو طی کردم و اکثر اعمالی رو که یک آرتیست تازه کار باید از انجام آنها حذر کند را انجام دادم و اینکه حذف و فراموش نشدم را فقط مدیون خواست و اراده خدا و البته هواداران با محبت خودم میدانم.

موسیقی مقامی به طور اعم و موسیقی لری به طور اخص نیازمند مستمسکی است تا دایره وسیع تری از مخاطبان را به خود جذب کند. راهکار شما برای این مهم چه بوده است؟

البته که در این زمینه باید کارشناسان و محققین هنری نظر بدهند، ولی از دید و سلیقه بنده بهتر اونه که در برابر مدرنیته مقاومت نکنیم و اجازه بدهیم جوانان و ایده های جدید آنها اثرات خودشان را در موسیقی لری بگذارد، البته که در کل، حفظ اصالت و زبان باید در اولویت قرار بگیرد برای تولید کنندگان آثار هنری چرا که یکی زیبایی ها و جذابیت های ایران عزیزمان همین تکثر و تعدد قومیت ها و فرهنگ هاست.

خواننده لر: موسیقی برایم عایدی مادی ندارد/ موسیقی لری پوست اندازی می‌خواهد+ صوت

موسیقی مقامی لرستان چقدر در آثار شما نمود دارد؟

ما در تولید آثار سعیمان بر آن بوده که ضمن تمرکز بر روی استفاده از واژگان و زبانزدهای اصیل، در قسمت موسیقی هم از سازهای محلی مانند کمانچه بهره ببریم و در قالبی نو از مقام های موسیقی محلی خودمان استفاده کنیم مثلا در کار جدیدمان که بزودی پخش میشود زحمت تک نوازی کمانچه با استاد جوان مهران ترکزبان بوده که در آن با هنرمندی هرچه تمام تر در پوششی نو و در مقام قلایی (یه مقام رقص محلی اصیل لری) نت ها را به رقص درآورده است.

پوست اندازی و اعتماد به جوانترها مهمترین چالش موسیقی هست

از نگاه شما مهمترین چالش پیش روی موسیقی لرستان چیست؟

فکر میکنم پوست اندازی و اعتماد به جوانترها مهمترین چالش هست، ما باید بپذیریم که رقابت در مارکت موسیقی امروز و جا گرفتن در پلی لیست گوشی جوان امروز با وجود تنوع و دسترسی های آسان امروز کار بسیار سخت و البته حساب شده ای هست، باید بسته بندی محصولات فرهنگیمان را به روز کنیم و اندیشه ها و ارزشهای فرهنگی خودمون را با درآمیختنش با سبک های بروز موسیقی جهان به آن ها ارائه بدهیم وگرنه محکوم به فراموشی هستیم.

فعالیت موسیقایی چقدر عایدی مالی برای شما دارد؟

خوشبختانه عایدی معنوی بسیار خوبی برای من داشته و محبت مردم همیشه شامل حال من شده ولی از بحث مالی متاسفاته بخاطر پاره ای از مسائل فعلا شرایط کسب درآمد از طریق موسیقی برای بنده فراهم نشده است.

اشعار آثارتان را با چه معیاری انتخاب میکنید؟

از آنجایی که خود بنده از علاقه مندان به ادبیات بومی هستم معمولا در انتخاب اشعار یک مقدار حساسیت به خرج میدهم، معمولا و دوست دارم دایره واژگانی که در اشعار به کار برده شدند در عین به روز بودن اصیل باشند.

خواننده لر: موسیقی برایم عایدی مادی ندارد/ موسیقی لری پوست اندازی می‌خواهد+ صوت

آیا عضو صندوق هنر هستید و کارت هنر دریافت کرده اید؟

متاسفانه علی رغم اقدام خود بنده فعلا خیر.

شما از «تیم خیبر» خرماباد حمایت کردید و بسیاری را هم با همین موسیقی به ورزشگاه کشاندید که خوشبختانه تیم هم به لیگ برتر راه یافت. با توجه به قابلیت تعاملات مثبت فرهنگی ورزشی چه پیشنهادی برای مسولین دارید تا این روند بهینه تر و جدی تر شود؟

خوش بختانه خیبر با صعودش به لیگ برتر کام همه لرتباران را شیرین کرد و بنده هم به عنوان یک طرفدار مستثنی نیستم، امسال واقعا بازیکنان، مدیریت و کادر فنی خیبر دلاورانه جنگیدند و صعود کردند، در خصوص مالک خیبر دکتر عبدی هم باید عرض کنم که ایشان نگاه ملموس و ویژه ای به تعاملات فرهنگی_ورزشی دارند، بنظر بنده جامعه هنری و فرهنگی آن منطقه هم باید دست به دست هم بدهند و همه جانبه حمایت کنند چرا که فوتبال به تنهایی بیزینسی هست که هم برای ما شغل ساز است و هم رسانه ها را به منطقه محروم ما میاورد و این پتانسیل را دارد که مسیر را برای تعاملات فرهنگی با سایر اقوام ایران و حتی کشورهای دیگه هموار کند.

چنانچه مخاطب غیر لر هم دارید، بنظرتان چه عناصری از موسیقی شما باعث جذب و علاقمندی ایشان شده است؟

همونطور که همه مطلع هستیم، عشق و علاقه مردم ما به موسیقی پیشینه بسیار دوری دارد و اینکه مردم سایر نقاط کشور به موسیقی یک شاخه از اقوام خودشان علاقه نشان بدهند چیز غیر طبیعی نیست دقیقا همانگونه که ما موسیقی سایر اقوام کشور عزیزمان را با عشق میشنویم.

توقعتان از مسولین ذی صلاح فرهنگی هنری بویژه موسیقی چیست؟

توقع که چه عرض کنم مطالبه ما از مسولین ذیربط این است که برنامه تخصصی موسیقی در صدا و سیما را افزایش بدهند، پای موسیقی را به مدارس باز کنند که بموجب آن سطح نشاط و فرهنگ جامعه ارتقا پیدا کند.

در مورد همکاری خود با پروژه «تار و تاریخ» و میدیا فرج‌نژاد توضیح بفرمایید و اینکه این تعامل موسیقایی محلی و کلاسیک ایرانی به چه شکل و در چه مکانی ضبط شد؟

همکاری بنده با استاد فرج نژاد یک همکاری کاملا دلی بود، در آن قطعه که در کاروانسرای تاریخی چمشک (جنوب خرم آباد) تصویربرداری شد، از نظر بنده تلفیق ادبیات لری و موسیقی ایرانی واقعا ترکیب موثری بود که امیدوارم در آینده تعداد پروژه های همچون «تار و تاریخ» در کشور بیشتر و بیشتر شود تا تعاملات فرهنگی_هنری اقوام مختلف کشور بیشتر و بیشتر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha