اهداکنندگان بار اولی خون در خراسان رضوی ۳۸ درصد افزایش یافت

مشهد- ایرنا- مدیر کل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: شمار اهداکنندگان بار اولی خون در این استان ۳۸ درصد برای سه ماهه نخست امسال نسبت به پارسال افزایش داشته است.

سعید اصغریان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش فرهنگ سازی در ترویج اهدای خون و اقدامات انجام شده، افزود: در سه ماهه ابتدای امسال ۹ هزار و ۱۵۹ داوطلب برای نخستین بار به پایگاههای اهدای خون خراسان رضوی برای خون دهی مراجعه کرده اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: در این مدت ۵۴ هزار و ۸۶۶ نفر در استان خراسان رضوی برای اهدا مراجعه کردند که از این تعداد ۴۲ هزار و ۶۱۸ داوطلب موفق به اهدای خون شدند، تعداد مراجعان و افرادی که موفق به اهدای خون شده اند به ترتیب چهار و ۶ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل انتقال خون استان خراسان رضوی ادامه داد: از کل داوطلبانی که در این مدت موفق به اهدای خون در استان شده اند، ۹۴ درصد مرد و ۶ درصد زن بودند.

به گفته وی، در سه ماهه نخست امسال ۲ هزار و ۴۴۴ داوطلب زن در امر اهدای خون مشارکت داشتند، این در حالی است که میزان مشارکت بانوان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

اصغریان افزود: همچنین ۵۱ درصد از این اهداکنندگان خون، اهداکننده مستمر، ۲۷ درصد اهداکننده باسابقه و ۲۱ درصد اهداکننده بار اولی بودند.

پایگاه اهدای خون "امید" به نام "شهید مالک رحمتی" تغییر نام یافت

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همزمان با بزرگداشت چهلمین روز شهدای خدمت، پایگاه اهدای خون "امید" مشهد که نزدیکترین پایگاه به حرم رضوی است به نام شهید خدمت "شهید مالک رحمتی" تغییر نام یافت.

مصطفی مهدوی ارفع افزود: این تغییر نام در راستای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای خدمت و به منظور فرهنگ‌سازی و ترغیب همه اقشار جامعه به اقدام خداپسندانه و حیاتی اهدای خون صورت گرفته است.

به گفته وی، شهید رحمتی در دورانی که قائم‌ مقام تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت، عمل حسنه اهدای خون را در این پایگاه انجام می‌داد و طبق تصمیم‌های گرفته شده اکنون پایگاه مزبور به نام وی مزین شده است.

مسوول روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: پایگاه اهدای خون "شهید مالک رحمتی" همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۳ ظهر فعالیت دارد و پذیرای زائران و مجاوران و داوطلبان اهدای خون است.

مهدوی ارفع ادامه داد: روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ نفر داوطلب اهدای خون به این پایگاه مراجعه می‌کنند.

اهداکنندگان بار اولی خون در خراسان رضوی ۳۸ درصد افزایش یافت

به گزارش ایرنا، اداره‌ کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون ۶۳ بیمارستان این استان را بر عهده دارد.

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد هفت پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، مالک رحمتی، مهر و پایگاه حرم مطهر رضوی در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha