مارپیچ خشونت در هائیتی؛ در حمله به یک ایستگاه پلیس حداقل ۲۰ نفر کشته شدند

تهران- ایرنا- «یونیسف» در حالی از حدود ۶۰۰ هزار آواره داخلی در هائیتی به موجب مارپیچ خشونت در این کشور خبر داد که در ساعات گذشته، دست‌کم ۲۰ نفر در جریان حمله افراد مسلح به یک ایستگاه پلیس کشته شدند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری ائوروپا پرس، دست‌کم ۲۰ نفر در پی حمله افراد مسلح به یک ایستگاه پلیس در هائیتی، در شهر گرسیه (Gressier) که چندین ماه است به دلیل اقدامات گروه‌های تبهکار با بحران خشونت شدید مواجه است، جان خود را از دست دادند.

این تازه‌ترین حادثه خشونت‌آمیز در حالی رخ داد که جامعه بین‌المللی پیشتر در واکنش به بحران انسانی در هائیتی، یک گروه ماموریت امنیتی به رهبری کنیا و متشکل از ۴۰۰ افسر پلیس به این کشور کارائیب اعزام کرده است.

بر اساس داده‌های صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) این مارپیچ خشونت در هائیتی باعث شده است این کشور حدود ۶۰۰ هزار آواره داخلی داشته باشد که بیش از نیمی از آن‌ها کودک هستند.

آوارگی یک کودک در هر دقیقه در هائیتی

تخمین زده می‌شود که تعداد کودکان آواره داخلی در هائیتی از ماه مارس (اسفند- فروردین) تا کنون ۶۰ درصد افزایش یافته است، که معادل آوارگی یک کودک در هر دقیقه در نتیجه خشونت‌های مداوم ناشی از فعالیت گروه‌های مسلح در این کشور است.

کاترین راسل مدیر اجرایی یونیسف گفت: کودکان هائیتی با خطرات متعددی از جمله خشونت وحشتناک و سطوح بحرانی آوارگی روبرو هستند.

به عقیده راسل، «فاجعه انسانی که در برابر چشمان ما آشکار می‌شود، تاثیر مخربی بر کودکان دارد. کودکان آواره به شدت به یک محیط امن و محافظت‌کننده، و همچنین افزایش حمایت و بودجه جامعه بین‌المللی نیاز دارند».

به گزارش تارنمای سازمان ملل متحد، ۹۰ درصد از جمعیت هائیتی در فقر زندگی می‌کنند و سه میلیون کودک نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

هائیتی از زمانی که گروهی از افراد مسلح در اوایل ژوئیه ۲۰۲۱ برای ترور رئیس‌جمهوری به اقامتگاه رسمی وی وارد شدند و او را به قتل رساندند، رئیس‌جمهوری ندارد. مدتی بعد از این حادثه، آریل هنری در میانه انتقادها و پس از چندین سال بی‌ثباتی به سمت نخست وزیری انتخاب شد. وی در ماه مارس (اسفند- فروردین) سال جاری میلادی (۲۰۲۴) پس از موج خشونتی که این کشور کارائیب را تحت تاثیر قرار داد، استعفا داد.

از آن زمان، شورای انتقالی ریاست جمهوری هائیتی به رهبری ادگارد لبلانک (Edgard Leblanc) نماینده ارشد سابق سنای هائیتی بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰، تشکیل شد. این شورا، گری کونیل (Garry Conille) نخست وزیر سابق (۲۰۱۱-۲۰۱۲) را به عنوان رئیس جدید دولت انتقالی انتخاب کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha