عملیات اجرایی ۸۵ پروژه راه‌سازی در ایلام فعال است

ایلام - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه ۸۵ پروژه فعال در بخش‌های مختلف راه‌سازی در این استان مرزی در دست اجرا است، گفت: برخی از طرح‌های بزرگ این حوزه در استان تکمیل و در مرحله بهره‌برداری قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "فرشاد دوستی" روز سه شنبه در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان ایلام اظهار کرد: پیشرفت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و مسکن استان ایلام در سال‌های اخیر شتاب قابل توجهی داشته و توجه دولت سیزدهم به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و مسکن کم نظیر بوده است.

وی افزود: استان ایلام از جمله استانهایی است که همزمان پروژه‌های مهم راه‌سازی و مسکن را در سطح ملی عملیاتی و این ۲ مقوله مهم در دولت سیزدهم با جهش کم نظیری اجرایی شده است به طوری که فقط در بخش راه استان ۸۵ پروژه فعال در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام یادآور شد: اعتبارات استان ایلام در دولت سیزدهم در حوزه راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مجموع ملی و استانی ۴۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال بوده است.

دوستی با اشاره به اقدامات انجام شده در ۱۰ پروژه راهسازی محور ایلام - مهران در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: تونل اول محور ایلام- مهران (کیلومتر پنج) که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۸ آغاز شد، ۸۴۴ متر است و هزار و ۲۰۰ متر نیز عملیات راهسازی طرفین آن نیز به انجام رسیده و زیر بار ترافیک قرار دارد.

عملیات اجرایی ۸۵ پروژه راه‌سازی در ایلام فعال است

وی با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ درصد اعتبار این پروژه در دولت سیزدهم هزینه شده است، گفت: ۷۱۳ متر لاینینگ تونل دوم راه کربلا نیز به اتمام رسید و روکش آسفالت و روشنایی داخل تونل نیز تکمیل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام ادامه داد: در این بازه زمانی احداث و تکمیل چهار دهنه پل در راه‌های طرفین تونل دوم راه کربلا، شروع عملیات حفاری و بتن ریزی ( شمع زنی) قطعه رانشی در محور ایلام- مهران که تا کنون ۱۳۵ عدد شمع اجرا شده و پروژه چهارخطه کردن ایلام - صالح آباد به طول ۱۸ کیلومتر به طور کامل به اتمام رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دوستی تاکید کرد: عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح صالح آباد ( عملیات بتن ریزی و احداث دیوارهای بتونی و خاکریزی)، عملیات تکمیلی اتصال پل‌های بزرگ کیلومتر ۵۵ و ۵۶ منطقه کنجانچم و شروع عملیات تعریض پل سه دهانه ۱۵ متری"بدوله" در محور مهران مرز جهت ۶ خطه کردن مسیر و همچنین شروع احداث ابنیه فنی قطعه دوم ۶ خطه پل زائر مهران تا پایانه مرزی و عملیات تکمیلی این طرح ها هم اکنون در حال انجام است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از پروژه‌های راهسازی استان که می‌توان آن را مهمترین پروژه راهسازی استان و حتی کشور قلمداد کرد پروژه تونل عظیم کبیرکوه بوده که این تونل و راه‌های طرفین آن، در مراحل نهایی اجرایی قرار دارند.

دوستی افزود: تونل اصلی کبیرکوه به طول چهار هزار و ۷۵۰ متر بزرگترین تونل جاده‌ای حال حاضر کشور است که عملیات لاینینگ آن نیز به پایان رسیده و اجرای روشنایی آن در جریان است.

وی گفت: هفت رشته تونل منتهی به تونل اصلی نیز در مجموع به طول ۲.۵ کیلومتر که (بیشتر آنها به صورت سه خطه انجام و عملیات لاینینگ آنها به پایان رسیده و عملیات آسفالت و روشنایی آن درحال انجام است) در آستانه بهره برداری قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام بیان کرد: با بهره برداری از تونل کبیر کوه پیچ‌های سخت گذر و گردنه برفگیر جاده قدیم کبیرکوه حذف خواهد شد و ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور به مرزهای عراق تسهیل خواهد شد.

وی پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۹۶ دصد عنوان کرد و گفت: برای احداث تونل کبیرکوه از شروع پروژه (سال ۱۳۸۹ ) تا کنون ۱۳ هزار میلیارد ریال هزینه شده که۱۱ هزار میلیارد ریال این میزان،در ۲ سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده است.

عملیات اجرایی ۸۵ پروژه راه‌سازی در ایلام فعال است

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: در محور مهران – دهلران - اندیمشک اصلاح و چهار خطه کردن چهار کیلومتر منطقه نصریان، باپیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصد در حال اجرا است.

دوستی افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه چهار خطه کردن محور دهلران به اندیمشک در سه قطعه تا پایان مهر ۱۴۰۰ در مجموع ۱۲ درصد بود و هم اکنون این سه طرح در مجموع بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی به محور ایلام- حمیل – کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در محور ایلام- سرابله- حمیل که ۷۸ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان ایلام قرار دارد چهار پروژه راهسازی در حال اجرا است که مهم‌ترین این چهار پروژه تونل دوم آزادی است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام خاطرنشان کرد: این تونل به طول سه هزار و ۳۰۰ متر در قالب ۲ قطعه از طرفین در حال حفاری است، از سمت ایلام از مهر ماه ۱۴۰۰ تا کنون ۹۰۰متر حفاری صورت گرفته و از سمت مقابل نیز حفاری در حال انجام است.

عملیات اجرایی ۸۵ پروژه راه‌سازی در ایلام فعال است

به گفته دوستی، این محور ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار داشته که پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده است.

وی گفت: از دیگر محورهای راهسازی استان، محور ایلام- دره شهر – پل گاومیشان به طول ۱۴۶ کیلومتر می‌توان اشاره کرد که در این محور ۲ پروژه راهسازی فعال بوده در مجموع این پروژه ها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام خاطرنشان کرد: اعتبار این محور هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بوده که در دولت سیزدهم هزار و ۹۰ میلیارد ریال آن محقق شده است.

به گزارش ایرنا، استان ۲۰ هزار کیلومتر مربعی ایلام در غرب کشور و همسایگی عراق دارای ۱۴۵ کیلومتر بزرگراه، ۶۷۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۶۴۸ کیلومتر راه روستایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha