مناظره ها کمک خوبی به مردم برای شناخت نامزدهای ریاست جمهوری کرد

همدان- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: مناظره های صداوسیما کمک خوبی به مردم برای شناخت نامزدهای ریاست جمهوری و حضور آگاهانه پای صندوق های رای کرد.

صالح رازینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه معیار نامزدهای انتخاباتی نیز در فضای مناظرات بهتر سنجیده می شود، افزود: در دنیایی که از آن به دهکده جهانی یاد می شود و رسانه نقش کلیدی در شناخت و آگاهی بخشی دارد و در عین حال همین رسانه تاثیر جدی برای جهت دهی افکار عمومی و نمایش دیگرگونه واقعیت ها نیز می تواند داشته باشند.

این استاد دانشگاه گفت: مناظره نقش موثری در به چالش کشیدن هر یک از نامزدها و طرح مسائلی که دغدغه و سوال مخاطب بود، داشت و کمک شگرفی به مردم برای انتخاب آگاهانه و دقیق بود و عیار نامزدهای انتخاباتی نیز در این فضا بهتر سنجیده شد.

وی ادامه داد: در عصر جدید اطلاع رسانی مرز زمان، جغرافیا و طبقات اجتماعی را درنوردیده و هرکس با هر سنی و سطح اجتماعی و فرهنگی در دور و نزدیک در کوتاهترین زمان به کوچکترین اخبار و اطلاعات دسترسی دارد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه بوعلی سینا تاکید کرد: در این دوره پیچیده تنها با رسانه می توان به جنگ رسانه رفت و سرشت آدمی بدون ملاحظات سیاسی بی مورد، تشنه حقیقت است.

وی تصریح کرد: دیگر مجال مصلحت اندیشی برای عدم پوشش برخی از اخبار و نپرداختن به موضوعاتی که بیم بهره برداری های نابجا می رود، نیست چراکه دیگران برای روایت اول در کمین هستند و شرط جلب اعتماد مخاطب در این دوره دو چیز شامل ارائه روایت اول و شفافیت اطلاع رسانی است و این مساله در کشور ما که با شبیخون عظیم فرهنگی و رسانه ای مواجه بوده بسیار مهمتر است.

رازینی بیان کرد: رسانه ملی با وجود تلاشها و اقدامات ارزشمندی که در حوزه فرهنگ و رسانه کشور انجام داده، همواره مورد حجم زیادی از انتقادات در این موضوع بوده است.

وی اضافه کرد: مسئولان این رسانه به درستی متوجه شده اند که برگرداندن اعتماد هموطنان به صدا و سیما نیاز به رویکردهای جدیدی دارد و تبلیغات انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری بازگشت شکوهمند رسانه ملی به این عرصه بود.

مناظره ها کمک خوبی به مردم برای شناخت نامزدهای ریاست جمهوری کرد

مناظرات در فضایی کاملا جدی، چالشی و شفاف

استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: برگزاری برنامه های متنوع کارشناسی، میزگردها، مستندها و مناظرات با کیفیت بسیار مناسب، چالشی، منصفانه و به دور از جانبداری توانست توجه حجم زیادی از مخاطبان را به برنامه های تلویزیون معطوف کند.

وی ادامه داد: اوج این حرکت صداو سیما را می توان در مناظره دور دوم انتخابات دید. مواجهه رو در روی دو رقیب انتخاباتی در چارچوب اخلاق ولی در فضایی کاملا جدی، شفاف، چالشی و بدون محدودیت های دست و پاگیر تجربه موفقی از یک مناظره انتخاباتی را نشان داد.

رازینی خاطرنشان کرد: مناظره اخیر تاحدود زیادی مجال کلی گویی و صحبتهای شعاری را از نامزدها گرفت و باعث شد نامزدها مجبور شوند ورود جزئی تری به برنامه ها و دیدگاه های خود داشته باشند تا امکان مقایسه بین آنها فراهم شود.

وی افزود: رسانه ملی در این دوره به صورت منفعل تنها میزبان نامزدها نبود بلکه به صورت فعال با برنامه های کارشناسی و ورود بی پرده و بدون ملاحظه به دیدگاه ها و حتی حاشیه های پیرامون نامزدها توانست رسالت خود را نه تنها در اطلاع رسانی که در رشد فکری جامعه ایفا کند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به باز کردن فضای رسانه ملی برای بیان تمامی دیدگاه ها تجربه موفقی بود که باید بعد از انتخابات نیز دنبال شود، تصریح کرد: جذب آنچه به قشر خاکستری شناخته می شوند نیز درگرو تداوم چنین رویکردهایی است.

وی گفت: مردم باید به واقع لمس کنند که توجه به نظرات آنها منحصر به زمانهای راهپیمایی یا انتخابات که حاکمیت به حضور مستقیم آنها نیاز دارد، نیست.

وی با بیان ضرورت یک فضای باز رسانه ای در چارچوب قانون و اخلاق به طرح و نقد دیدگاه های مختلف ، اظهار امیدواری کرد: تداوم چنین رویکردهای می تواند به جلب اعتماد عمومی و انگیزه مشارکت در عرصه های اجتماعی منجر شود.

به گزارش ایرنا؛ دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جمعه پانزدهم تیرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود، در این دور مردم از بین «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» یک نفر را به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha