تشکیل شورای علمی مرکز ملی گرافن در سازمان پژوهش‌ها

تهران- ایرنا- شورای علمی مرکز ملی فناوری و نوآوری گرافن به منظور همکاری و هم‌افزایی در زمینه گرافن و کاربردهای آن در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران کار خود را آغاز کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، شورای علمی مرکز ملی فناوری و نوآوری گرافن برای همکاری و هم‌افزایی در زمینه گرافن و کاربردهای آن در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تشکیل و احکام اعضای این شورا صادر شد.

گرافن یک ماده خالص بر پایه کربن است. ماده ای خارق العاده، بسیار محکم و منحصر به فرد که به دلیل ساختار منظم و خواص ویژه نقش مهم و پرکاربردی در صنعت و علم امروز دارد. این ماده توانایی بسیار بالایی در هدایت گرمایی حتی بیشتر از نقره و مس یا گرافیت و الماس دارد. از گرافن برای ساخت کاغذهای ضدباکتری،‌حسگرهای شیمیایی،‌ تقویت کامپوزیت های پلیمری، باتری های الکتریکی، تراشه های کامپیوتری ، تلفن همراه و ساخت صفحه های خورشیدی استفاده می شود.

از حوزه‌های کاربرد گرافن می‌توان به ساخت حسگرها، باتری و ابرخازن، رهایش دارو، مهندسی بافت، الکترونیک نوری، اولترا فیلتراسیون، تولید کامپوزیت‌ها، سلول‌های فتو ولتائیک کاتالیزورها، پاکسازی مواد رادیواکتیو، سنجش بیولوژیکی آنتی باکتریال‌ها اشاره کرد.


همچنین از زیرپروژه‌های کلان و ملی گرافن که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تدوین شده است می‌توان به مطالعات تدوین نقشه راه توسعه فناوری گرافن، بررسی تولید گرافن به روش‌های پایین به بالا (لایه نشانی) قابل توسعه در صنعت، دستیابی به منبع مطمئن و پایدار از گرافیت مناسب برای تولید گرافن و مشتقات آن (برای مثال: از طریق خالص‌سازی گرافیت طبیعی به کمک فرایند فلوتاسیون و سپس حذف ناخالصی‌های کنسانتره گرافیت حاصل از فرآیند فلوتاسیون با استفاده از پردازش شیمیایی و حرارتی)، ساخت گرافن اکسید (روش بالا به پایین)گرافن اکسید کاهش یافته و آئروژل گرافنی، تولید گرافن با استفاده از امواج مایکروویو، استفاده از نانوگرافن اکسید بعنوان تقویت کننده در کامپوزیت‌های الیاف کربن / اپوکسی، کنترل کیفی و استانداردسازی گرافن و مطالعه و امکان سنجی کاربرد گرافن در فناوری آنتنهای فرکانس تراهرتزی برای کاربرد در ماهواره اشاره کرد.


در راستای ایجاد شبکه همکاران در زمینه گرافن در کشور، این مرکز در سازمان تشکیل و حکم اعضای این شورا با امضای حسن زمانیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به شرح ذیل صادر شد:

محمد فیروزمند رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین، سعید میردامادی معاون تحقیقات کاربردی و توسعه فناوری، کورش شیروانی رئیس پژوهشکده مواد پیشرفته و فناوری‌های نوین و مسئول راه‌اندازی مرکز ملی فناوری و نوآوری گرافن، سید حیدر محمودی نجفی دانشیار گروه صنایع شیمیایی آلی و دارویی، یاسمین بیده استاد گروه صنایع شیمیایی آلی و دارویی، دکتر محمدرضا براتی استادیار گروه پژوهشی متالورژیکی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و محمد حسین قزل ایاغ استاد دانشگاه امام حسین (ع)، کیوان اوضاعی مدیرعامل مؤسسه نانو پودرهای پویا، میثم جلالی دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت و علی زمانیان عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی خارج از سازمان.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha